Autó – motor. Egy egy gazdás Lada 2107 (sokáig) boldog tulajdonosa voltam, ám tizenöt hosszú év után elérkezett az idő, hogy megváljunk egymástól. Ennek több oka is volt, az első talán az, hogy a karosszéria és fényező munka ára az egekbe emelkedett az utóbbi években…
…másrészt a karosszériás barátom is kiöregedett az öreg romok küszöb (és padlólemez) cseréjéből, a harmadik pedig az, hogy utána még mindig ottmaradtak volna a szétázott kárpitok, a másszínű ülések, a… Egyszóval nehéz szívvel egy autóváltás mellett döntöttem. A történet itt kezdődik. A keret a régi autó ára volt, a többi javítanivaló majd apránként (na persze…). Úgy gondoltam a Lada megmarad, mint típus, de azután megnéztem az árakat. Három – négyszáz ezer forint alatt nem volt olyan kocka, amit érdemes lett volna megnézni. Így képbe került a Trabant 1.1, Wartburg 353W, Wartburg 1,3, Skoda Favorit, Skoda Felicia, és még ki tudja milyen keleti autó – de a lehetséges árkategóriában csak “ipari hulladékok” voltak. A legtöbb már a bontó és az életbenmaradás között egyensúlyozott (több autót megnéztünk, de a legtöbb esetében már messziről visszafordultunk).
Teltek a hetek, hónapok, lassan a tél is a végére ért, amikor egy autókereskedő hirdetésében megjelent egy Lada Samara, eddig csak két “gazdát” fogyasztott el. Később kiderült, hogy a gazda szó, csak olyan nemecsekesen volt érvényes… De a hibák egy részét amúgy is saját magam akartam rendbetenni.
Az eltelt időben nagyjából kialakult egy kép, hogy milyen autót szeretnék, illetve hogy az általam kifizetni szánt összegért mi az aminek mindenképpen rendben kell lennie: ezek elsősorban a karosszéria, a fényezés, és az érvényes vizsga voltak.Az ránézésre is belátható, hogy egy 30 éves autó esetében ezek bármilyeke necces, de hogy mindhárom egyszerre… Na ekkor láttam meg az említett Samarát, amely a képeken egészen jól mutatott, és közel két év műszaki is volt rajta. A gondolatot tett követe, és elmentem megnézni. Megemelés után kiderült, hogy a fő elemek (küszöb, padlólemez, tartók) egészen rendben vannak, és a kipufogó sem régi darab alatta. A féktárcsák és a fékbetétek sem régen lehettek cserélve. Ez kezdetnek nem volt rossz, jöhetett a próbakör. Bár az ajtókat és a sárvédőket is megcsipkedte már a rozsda, de ezek könnyen cserélhetőek amikor majd szükség lesz rá.
Messziről egészen egyben volt, és nagyon jól állt neki a fehér hó
Akár honnan néztem, “állt a lábán”
Egy aránylag jóállapotú, retró üléshuzat is járt hozzá
Na itt kellett volna komolyabban vennem az életet, de miután a keret meghatározó volt, és ez az autó belefért, ezért kifizettem és elhoztam. Az első hibalista ami a próbákör alatt kiderült elég hosszú volt: a kuplung kuka, a műszerfal repedt, a bal első ülés szakadt, az indexkapcsoló nem jön vissza, és még sorolhatnám. Viszont kiderült hogy fék az teljesen jó. El is gurult az autó hazáig, majd néhány nap múlva kezdődött az ipari szívás… És innen még nagyon hosszú idő telik el, mire a saját lában is képes hosszabb távot megtenni az autó.
Köszöbök rendben
A csomagtartóban sem lehett hibát találni
Hogy milyen hiba volt ez (ilyenről még csak nem is hallottam), és hogyan találtuk meg, az kiderül a következő részből…
II. rész: https://navigyurci.hu/2019/08/26/hogyan-ne-vegyel-30-eves-autot-hiba-hiba-hatan/
A harmadik rész:https://navigyurci.hu/2019/09/04/hogyan-ne-vegyel-30-eves-autot-a-kuplungcsere/
Na, én a nyaralás után csak most értem ide, de érdeklődve olvasom, és mázli, hogy már kész a következő két epizód is :)
Remélem jól nyaraltatok. :) Szerencsére van anyag bőven.