TomTom GO Navigation for Android – mintha igazi GPS lenne

Navigáció – GPS – Android! Elég sok navigációs szoftvert kipróbáltam az évek során, és az egyik kedvencem a TomTom navigációja. Bár igaz ami igaz, rettentően lassan fejlődik. Mintha ólomlábakon járna az idő felette. Utoljára talán 2015 környékén…

…lestem rá, akkor már az új szkinnel még fizetős létére is jó benyomást tett.

“Egy kis érdekesség: a Google Play-ről az 1.18.1-es régebbi verzió tölthető le (TomTom GPS Navigation), illetve a TomTom Amigo ami ingyenes. A vonatkozó fórum szerint az 2.0-ás verzió az iOS-t futtató készülékeken teljes körűen bevezetésre került, ám egyelőre az Androidos felhasználóknak csak kis része éri el ezt.”

A legnagyobb hibája talán az volt, hogy még mindig nem lehetett országokat kiválasztani, hanem egységcsomagot kellett letölteni, ami az akkoriban sokkal szűkebb tárhellyel rendelkező készülékek körében komoly pazarlás, illetve néhány esetben megoldhatatlan feladat volt. Ezzel a megoldással szerintem “saját magukat lőtték lábon”. Csak halkan jegyzem meg, hogy az NDrive szoftverében 2010-ben!! már országonként (is) lehetett térképet vásárolni (mondjuk az árak elképesztőek voltak).

Na de spongyát rá, végre elértünk oda hogy nem csak megadott csomagokat kapunk a pénzünkért. Ebből a mondatból az egyik lényeges információ is kiderül, a TomTom GO Navigation szoftver maradt fizetős. Bár ismerek olyan ingyenes szoftvert amiben szinte minden olyan lehetőség benne van, amit máshol komoly pénzekért (többnyire kiegészítőként) adnak, de valahogy az útvonaltervezés (és a közösségi térképek változatossága) miatt mégis inkább ezt választanám napi használatra. Nálam már a szoftver 2.1-es verziója fut, így a saját készüléketeken futó alkalmazás, és az itt olvasható leírás között lehetnek eltérések.

Lássuk hogyan kerül képbe egyáltalán egy fizetős szoftver? Engem alapvetően nem zavar az, hogy más munkájáért fizetni kell, tehát ez csak részben szempont. Ez a havi fizetős megoldás, még éppen belefér. Meg amúgy is, már 2008 óta TomTom készülékeket használok. Hogy miért? Az első dolog ami hirtelen eszembe jut, az a grafika. Nem túl csicsás, de mégis átgondolt, számomra jól érthető (a kezdetek kezdetén éppen az egyszerűsége fogott meg). A hasonlóság az ablakba akasztható társaihoz képest is fantasztikus, jót tett neki a ráncfelvarrás. Persze ez messze nem a leglényegesebb, de nálam biztos hogy az egyik fontos szempont a sok közül. Bár az, hogy online vagy offline egy navigáció az már nem akkora ütőkártya mint régen volt de én mégis az offline verziót szeretem jobban (bár nem csak előnye van ennek a megoldásnak). Az internet szinte már mindenki számára elérhető még az Európai Unió területén is, így ez már nem elsőrendű szempont. Ám van néhány olyan tulajdonsága a TomTom navigációknak amelyet csak kevés szoftver tud: például a TomTom által biztosított forgalmi információk, amelyek a legjobbak közé tartoznak, vagy az előfizetéshez tartozó folyamatosan megújuló sebességmérő adatbázis. Ez még akkor is jól jön/jöhet ha az ember nem “autóversenyző” típus.

Én értékelem az egy hónapos (teljes értékű) próbaverzió előnyeit. Ha ezt kihasználjuk, mire az ingyenesség lejár biztosan tudni fogjuk azt, hogy akarunk-e fizetni ezért a programért, vagy inkább keresünk egy számunkra valamilyen okból jobbnak tartott programot (pl.ingyenes, közösségi, nem bérelt megoldás), vagy más okokból. Egy hónap használat alatt biztosan eldönthető, hogy nekünk megéri-e fizetni érte.

Végre átugrotta a szoftver az egyik legnagyobb hiányosságát is, már van országonkénti letöltés is. Ezt még tudják fokozni a heti frissítésekkel (van olyan szoftver amely havi frissítéseket kínál, de elvileg az csak országonként letölthető), és azzal, hogy ilyenkor nem egy teljes országot frissítünk, hanem csak a változásokat (inkrementális frissítés). A sávasszisztens jól látható és érthető. Jó dolog a saját útvonalunk rögzítése is, és az eddigi (Google Play) visszajelzések is egészen jók a programról.

Belekerült a MyDrive szinkronizálás (mondjuk szerintem csak részben működik). Bármelyik oldalon mentünk egy címet azt szinkronizálja, de a feltöltött ov2 fájlokat nem jeleníti meg se a tomtom.mydrive.com oldalon, sem hozzátartozó androidos appban, sem pedig a TomTom GO szoftverben. Számomra ez komoly hiányosság, 80-100 címet hurcolok folyamatosan készülékről-készülékre. Amikor utoljára TomTom PNA-t használtam ez még problémamentesen működött (ha igaz amit a vonatkozó fórum ír, akkor két lehetőségünk van: vagy visszaváltunk a régebbi verzióra, vagy kivárjuk amíg az új verzióba is belekerül ez a fejlesztés).

Az oldalsávon megjelennek a benzinkutak, a sebességmérő kamerák és a forgalmi információk is. Ezekre kattintva, az ott megjelenő ikonra kattintva, bővebb információt kapunk. Gyakorlatilag a grafika és a tudás is a TomTom ablakba akasztható navigációit idézi. És az okostelefonok rengeteget fejlődtek, így már nem szükséges felsőkategóriás telefon ahhoz, hogy biztos GPS jelünk legyen. Nagy a kísértés egy navigáció cserére.

Néhány szó a szoftver menüjéről. Aki látott már TomTom ablakba akasztható navigációt, a 2014 után gyártottak közül, annak nagyon ismerős lesz. A grafika gyakorlatilag ugyanaz, bár az elrendezés (főleg az almenük) kicsit más. De az érzést jól visszaadja. Néhány beállítás után már otthonosan fogtok mozogni benne.

Íme egy rövid videó a menü fontosabb elemeiről (a szolgáltatások között a MyDrive alapesetben kikapcsolt állapotban van. Érdemes bekapcsolni, mert akkor menti a kereséseket, az előzményeket és a saját helyeket/kedvenceket is):

A tartalom a sütik elfogadása után érhető el.
A sütik használatát az "Elfogadás" gombra kattintva lehet jóváhagyni.

És egy menet közben Eszterrel:

A tartalom a sütik elfogadása után érhető el.
A sütik használatát az "Elfogadás" gombra kattintva lehet jóváhagyni.

Összegzés: Nagyon sokat változott előnyére a szoftver. A grafikája sokkal szebb, a tudása sokkal nagyobb lett. Az országonkénti letöltés, és a heti frissítés már nagyon hiányzott. A térképrészletek frissítése pedig megoldhatja a külföldön is folyamatosan friss térképek problémáját. A TomTom forgalmi információ az élmezőnybe tartoznak, rengeteg idő és akár üzemanyag is megtakarítható segítségükkel. A pénztelenebb régiókban hátrányként írható le a szoftver fizetős volta, ám én ezt nem rónám fel neki. Van havi és éves előfizetés, előbbi szerintem szükség esetén kifizethető. Ma már sokan bérlik az autójukat, lakásukat vagy akár a biciklit is bérbevesszük az utcán. Miért ne lehetne akkor a navigációs alkalmazást is havi részletekben fizetni?

+
– Offline navigáció
– Kiváló forgalmi információk
– Sebességmérő kamerák kijelzése
NDS alapú térképek
– Országonkénti letöltés
– Inkrementális frissítés (nem egy egész országot, hanem csak a változásokat frissíti)
>- Heti frissítések
Elektromos töltőállomások
Saját útvonal rögzítése
– Sávasszisztens
– Az autópályalejárók érthetőbb kijelzése (Advanced Lane Guidance)
– Alternatív útvonalak
– Kikerülés
– Egy hónap ingyenes próbaverzió, utána havi 75 km ingyenes km (a tesztidőszak vége után lesznek pontos infók) MEGSZŰNT!


– Fizetős, ráadásul nem is lehet megvásárolni – ez inkább bérlet. Havi, vagy éves előfizetési lehetőség.

Előfizetéses rendszerben

– A kedvencek (ov2) átvitele macerás (nekem nem is sikerült, fejlesztésre vár?).

Az előző Androidos verzió innen tölthető le. Az újabb csak egy majdani frissítéssel kerül (het) majd a készülékre. Az ingyenes TomTom Amigo pedig innen tölthető le.

És néhány kép a Pinterest oldalán (by Zsolto)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás