Már régóta szeretném kipróbálni a TomTom IQ Routes funkcióját. Most a nálam lévő GO930-cal lehetőségem nyílt erre. Néhány napi tesztelés után, meg tudom mutatni a legelemibb tevékenység (munkába járás minden reggel) esetén is, hogy időponttól függően más útvonalon visz a városban. Hoztam néhány screenshotot bizonyítékul!
Tudni kell, hogy Jászberény egy kisváros ugyan, de óriási átmenő kamionforgalma van. Emiatt is fontos hogy építik az elkerülő utat. Gyakorlatilag élhetetlen a város központja a lámpák és a nagyautók miatt. Gyakorta kell araszolni és két, három zöld lámpát is kivárni, mire az ember a lámpás kereszteződésbe beér és tovább tud menni. Egy kamionos szerelvény olyan durván 16 méter hosszú. Elég ha három áll egymás mögött (valóban elő szokott fordulni a délelőtti és kora délutáni órákban) és gyakorlatilag megbénítják az autós forgalmat a városközpontban.
Az egyik útvonalon, amit hétfő reggel nyolckor modellezünk, útba esik egy lámpás kereszteződés is. Reggel a kamionforgalom még nem számottevő. Bevisz a város központjába és a lámpás kereszteződés (Gyöngyösi út – Dózsa György út) sarkán a lámpák előtt elfordít jobbra. Ez így rendben is van.
Kicsivel később, reggel kilenc órakor azonban ugyanezen az útvonalon a valós (tapasztalati) IQ adatok alapján már nem visz be a központba, hanem elirányít egy hosszú párhuzamos utcán keresztül, kvázi kikerülve a város központját. Amikor visszahoz a 32-es (Gyöngyösi) útra, onnantól gyakorlatilag szabadon, torlódások nélkül el lehet hagyni a várost.
Egy másik példán keresztül még szemléletesebben be lehet mutatni, az IQ Routes mire képes. Szombat délután menjünk ki az állatkertbe. Hiszen süt a nap és közeleg a tavasz. Szombati napokon gyakorta egy másik helyen ebédelünk. Hiszen kicsi a család, ápolni illik a kapcsolatokat a közeliekkel.
Teljes megdöbbenésemre a Tomi útvonaltervező teljesen mást tervezett, mint amit vártam.
Magamtól bementem volna a városközpontba, ahol két lámpás kereszteződésen keresztül tudtam volna a Hűtőgépgyári lakótelepre eljutni. Az gyakorlatilag kétszer négy perc veszteség. De inkább tíz, mert kanyargós kisutcákon keresztül jutok el a vároközponba.
Ehelyett egy olyan úton visz az állatkertbe, ahol gyakorlatilag nincs lámpa és a város határán kívül vezet nagy része. Kvázi 90-el végig lehet hajtani nagy részét az útnak.
Egy biztos, miután végig gondoltam az IQ előnyeit, komolyan fontolóra vettem egy Tomi beszerzését. Hoszabb távon előremutató, zseniális megoldásokat vonultat fel. Nem kell ehhez ezer kilométert sem menni. Elég csak a napi szintű navigációt végig gondolni Tomi fejével :)
Ez tényleg nagyon meggyőző! És milyen nehéz szakítani a “sörösló” szemlélettel, amikor az ember mindig, minden körülmények között ugyanazon az útvonalon indul el az úti célja felé… Ebben is segít ez a funkció.
Remek. Ez lett volna a következő kérdésem, hogy ez nálunk is működik-e? Ezek szerint igen, ez jó hír.
És ezt vajon hogy csinálják? Mikor, mi alapján mérik és hangolják? Közelmúltbeli TMC adatokat átlagolgatnak?
Szoftver frissítésnél ez is frissül?
Na egyszerre elég lesz ennyi kérdés, azt hiszem :)
Azért vagyok egyébként ennyire érdeklődő, mert én is TomTom irányba kezdtem el gondolkodni.
Persze már régóta működik. A MapShare-n összegyűjtött adatok alapján készül.
“- IQ Route: A TomTom készülékek képesek arra, hogy az útviszonyokról(forgalom, lámpák, fekvőrendőrök, út szükössége) folyamatosan anonim információkat gyűjtsön, és ezt a felhasználó engedélyével megossza a többi TT felhasználóval. Ez azt jelenti, hogy a leggyorsabb út napszakonként, vagy akár óránként is változhat.”
http://gyurciblogja.blogspot.com/2008/12/tomtom-kszlkeknl-hasznlt-kifejezsek.html
Aha. Tehát MapShare. Tehát ez egy külön fogalom (az én fejemben ez össze volt mosva a TMC-vel). Mivel a kütyü kifele nemigen küld jelet magából, gondolom úgy működik, hogy mikor számítógépre dugom, akkor küldi el a dolgokat.
És ezek szerint ez egy TomTom specifikus szolgáltatás? Illetve ha másnak is van, akkor az a sajátja, azaz nem közös adatbázist építgetnek a GPS felhasználók?
A linkből azt is kiszűrtem indirekte, hogy a TMC szolgáltatásnak ezek szerint előfizetői díja van, amit ezek szerint esetenként a gyártó állhat helyettünk.
Ezt a TomTom találta ki, és működteti. illetve az iGO primo is említ hasonló -fizetős- szolgáltatást. Valószínüleg a TeleAtlas révén fogja elérni. De ebben én is csak találgatok. Hivatalos infó pedig nincsen.
Hello Razofen, ez a TMC-nél sokkal nagyobb durranás!
A TMC ugyan megmutatja pl. az autópályán hogy dugó van, miután már felhajtottál. És Te állsz a dugóban tehetetlenül. Égeted az üzemanyagot és vesztegeted az időt!
Helyette milyen jó, ha máshol hajtasz fel a pályára… egy várossal odébb.
Azt tapasztaltam, hogy nagyobb városokban (pl. Budapesten is) a TMC által kapott dugó-infók alapján az IQ képes úgy vinni, hogy egy percre sem áll meg az autó.
Ha netán egy előtted kialakuló dugót észlel (pl. egy kilométerrel előtted a kanyar után már áll a sor) azonnal másik utcába fordít, de mindig úgy teszi, hogy közben “távolságilag” közeledsz a cél felé = a cél közelébe navigál.
Eszelős dolog, és mind tapasztalati tényeken nyugszik, amit tölt vissza a készülék.
Ez túlmutat azon a határon amit az átlagember a navigációról egyáltalán feltételez, hogy tudhat.
Sokan csak álldogálnak tanácstalanul a nagyellátók navigációs pultjánál..
Hello Zsolto,
nekem is nagyon furcsa volt eleinte, hogy azokon a helyeken (városokban) amiket ismerek, néha másfelé vitt, mint azt szerettem volna.
Aztán rájöttem, hogy ezek az útvonalak “relatíve” sokkal gyorsabbak, kevesebb forgalommal.
A szülővárosomban már pár útvonalat “felülírtam” magamban ahhoz képest, amerre eddig az időt vesztegettem :-)
Szia gnm! Az a baj, hogy nekem csak egy buta iGO-m van, bár érdekes, az is mintha tanulna, legalábbis ezt vettem észre. A házunktól én másfelé szoktam a város felé indulni, mint amerre ő tervezett eleinte, aztán pár alkalom után megtanulta, hogy nem arra megyünk. Persze ez nem biztos, hogy jó, hiszen pont az lenne a lényeg, hogy az ő tudása, információi alapján én találjak gyorsabb útvonalakat, nem pedig az, hogy lenyomjam a torkán az akaratomat…
Bocs, lemaradt a neved végéről az e-betű.
Hello Zsolto,
engem kifejezetten zavarna ha egy navi betanulná amerre járok és mindig arra vinne.
Egyik Falk leírásában találtam olyat, hogy a navi betanulja amerre szeretsz járni.
Dehát a navigálás nem szerelem kérdése az az igazság. És ha közben felbontják arra az utat fél évre? Akkor a Falk egy évig mindig arra tervez, hacsak kézzel át nem szötymörgöm? (manuálisan le nem zárom)
Én mindig szívok, a legroszabb útvonalakat választom magamtól, konzekvensen.
De az sem jó ha buta és felvisz a pályára holott látja a felhajtó előtt, van ott valami előttem két kilométerre és kihajtó nincs a páyláról. Volt ilyen készülékem is. G-vel kezdődik a márkája.
Aztán most hogy a tomit kipróbáltam rájöttem, mintha működne ez az iq dolog :) És a tmc-vel együtt verhetetlennek tűnt.
Ejha, a végén még elgondolkodom a váltáson :D