Legalább másfél éve tervezem, hogy sorra veszem a kamionos navigációkat, és valamilyen formában letesztelem őket. Persze közben rájöttem, hogy ez túl nagy falat a magamfajta mezei autósnak. Szerencsére megismerkedtem sklave-vel, aki maga is kamionos, és ő elvállalta hogy leteszteli a szoftvereket. Így most abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy több kamionos szoftver is tesztelésre vár (by Gyurci)…
Mielőtt elkezdeném ennek a szoftvernek (Pocket Navigator 10 Truck) a speciális részét „elemezni” (Én ?), úgy gondolom, össze kellene foglalnom, hogy mit várok, illetve, mit várunk el egy Truck jelzőt kapott navigációs szoftverektől.
Javaslom elolvasni ezt a cikket. Természetesen, ez csak az én véleményem, illetve gyűjteményem, és kérem a kollégákat, hogy egészítsék ki, mert biztos lesz valami, amit kihagyok. Most kénytelen leszek száraz magyarázatokkal kezdeni, hogy később a nem szakmabeliek is érzékelhessék a szoftver tudását, vagy nem tudását, illetve egyes helyeken a lelkesedést, ( Lesz ilyen is) vagy bosszankodást ( Ilyen is lesz)
Tehát, első lépésként a hozzájutás. Ez lehet legális is. Igen… Furcsán hangzik, de hozzá lehet jutni legálisan is. És akkor maradjunk ennél a verziónál. Ebben az esetben fontos – talán az egyik legfontosabb az ár kérdése. Nem szeretnék összeghatárt írni, mert ez teljesen relatív. Kinek mennyi, illetve hol járt éppen amikor elhatározta a vásárlást…
Aki járt már a párizsi körgyűrűn, és többször látta már az Eiffel tornyot fátyolos tekintettel, mely fátyol nem mindíg a boldogság könnyeitől keletkezett, sokkal inkább az elkeseredés és az izzadság keveredéséből adódott. Aki reggel ért oda, és délben még mindig a bal keze felől látta a tornyot, amit normál esetben nem így kellene hogy lásson… Nos őt kevésbé fogja befolyásolni a navigációs szoftver ára. De az áránál is fontosabb a tudás… Mit is kell, hogy tudjon?
A legfontosabbak: Súly, magasság, szélesség, tengelyterhelés, ADR . Ezek figyelembe vételével, illetve ha szükséges, elkerülésével tervezzen utat A-.ból B-be. Ha lehet, akkor ne 100-110 km/h átlagsebesség figyelembevételével határozza meg a várható érkezést, hanem kb. 80 km/h – val, illetve, útközben korrigáljon. Legyen könnyen kezelhető, akár menetközben is, (Ami természetesen nem helyes, de tudjuk, hogy a valóság, más.) és a változtatásokra gyorsan reagáljon ( Újratervetés). Ide tartozik, hogy ne legyen apró az elérhető funkció ikonja.
Fontos szerintem a poi keresés, és ennek gyorssága. És akkor egy kis szakmai magyarázat: A vezetéssel töltött idő max. 9 óra lehet. (Most a kivételeket mellőzöm) Ezt fel kell osztani, úgy, hogy a 9 órában, kell lennie egy pihenőnek ami, min. 45 perc. Tehát egy klasszikus eset. 4.5 óra vezetés 45 perc pihenő majd újra 4.5 óra vezetés, és ekkor kell keresni egy parkolót. Itt jön a poi keresés funkció jelentősége. A 9 órát nem lehet túlvezetni,( A kivételt itt is hagyom) mert elég súlyos szankciókkal jár. Kell keresned egy parkolót, (ami mostanában megint elég nehéz) hogy főnököd megelégedettségére a legjobban kihasználd az időt, mert rögtön a fejedhez vágja, hogy miért álltál meg, amikor lett volna még félórád. Igen, de a következő parkoló már nem fér az időbe.
Szóval, ezért fontos, hogy gyorsan listázzon parkolókat az útvonal mentén, mert akkor tudsz számolni, hogy mi fér még bele. A pois dologhoz tartozik még a meglévő adatok konvertálásának lehetősége. Akinek sok saját poi van a gépén, és programot vált, annak ez nagyon fontos funkció, illetve lehetőség.
A TMC is fontos lehet, amennyiben adott beállításokkal tervez egy kerülőt, és itt újra a szabály. A napi munkaidő max. 13 óra lehet (Kivétel itt is van, de maradjunk az alapoknál) Ha dugóba keveredsz, akkor a vezetési időd, ha állni kell, természetesen nem fogy, de akkor meg a munkaidődből vesz el.
És még egy kis magyarázat az ADR-el kapcsolatban. Tényleg csak röviden, mert maga a szabálykönyv kb.1200 oldal. Az ADR a Veszélyes áruk közúti szállításáról szóló európai megállapodás. Ebben szabályozzák, hogy mit, hogyan, hol, merre, stb – stb lehet, illetve kell szállítani. Ebben elképesztő mennyiségű anyag van név szerint besorolva valamilyen kategóriába. Lényeg, hogy ezeket a járműveket sárga táblával kell ellátni. Láttam már más truckos navigációról képernyőmentést mindenféle beállítási lehetőséggel, aminek szerintem semmi értelme nincs. Ezen is bőven elég, hogy „veszélyes anyag”
Ennyit bevezetőül. A következő részben a Pocket Navigator 10 Truck szoftver kamionos képességeiről írok.
Jó gurit
sklave
A cikk négy részből áll, ebből egy, (magyarázat) elmondja hogy milyen lenne az ideális kamionos szoftver: Magyarázat, 1. rész, 2. rész, 3. rész.
várom a tapasztalataidat. én hál’ istennek ritkán viszek ADR-t…
holnap hajnalban én is megyek egy (a terv szerint) 3 hetes turnéra és piszkálom majd a 9-es verziót. bár nekem sajna még mindig nincs gps vevőm (nem én nyertem meg :-) ) , de azért terveztetek vele és “egyeztetek” a tomtom-al.
jógurit, széles utat!
Szia.
Egy kis segítség a szoftver kezeléséhez.
Ha lesz neted nézegess be. Vannak benyomások. Hajnalban én is megyek tovább. Hegyes felé. Végre!
Jó gurit.
Na, egymásra találtak a kollégák :) Ez jó, kíváncsian várom a folytatást. Tanulságos volt olvasni, hogy a 18 kerekű autósokat mennyi szabály köti. Mennyivel egyszerűbb egy családi szekérrel útnak indulni, oda mész, akkor és annyi időn át, ahova, amikor és amilyen hosszan csak akarsz. Kemény meló ez, ahogy azt már a Konvoj című film óta mindannyian tudjuk. (Húúú, de jó a zenéje is :) )
Nem bírom kihagyni:
http://www.youtube.com/watch?v=3_T0MONtP0w
:)
Gyerekkorom egyik kedvenc filmje.
Nekem inkább a Félelem bére jut az eszembe :(
A Konvoj nagyon idillikus képet mutat. Napokig járják az országot üresen. Szerintem tényleg sokan ezért akarnak kamionosok lenni.
Jó film volt. Lehetett körmöt rágni…
ez már tavaly megjelent elvileg, mégsem lehetett róla túl sok mindent hallani, pedig a navngo készítette a clarion-nak: http://www.clarion.com/hu/hu/products/2009/navigation/portable/navigation/MAP690/navi/index.html