Sygic Truck második rész. Beállítások

A beállítások mennyiségének láttán, elszédültem. „ -Húú apukám! Ez már nem piskóta”, kiáltottam fel magamban. – eljött a nagy pillanat. Nem kell többet idegeskedni, ha ismeretlen helyre kell menni, vagy köztes célt pötyögni, amikor tudom hogy hol vannak a meglepetések. Aztán, nagy hévvel láttam neki, hogy megadjam a jármű profilját.

Ahogy következtek az opciók, úgy kerített hatalmába a bizonytalanság. Gyűltek a kérdések, amikre szégyen – nem szégyen, nem tudtam válaszolni. Közzéteszem a magamban adott válaszokat, amik nem biztos hogy jók, de talán érzékeltetik, hogy egy egyébként egyszerű programot mennyire bonyolulttá lehet tenni. Akkor az opciók, amit szerintem jelentenek, illetve amit tapasztaltam:

– „Teherautó jellemzők használata” igen/nem. Ha a nemet választod, akkor egy mezei navigációs programod lesz.
– „Csak a relaváns teherautó jelek használata” Ilyenkor, csak a te profilodnak megfelelő korlátozó táblák, tilalmak jelennek meg. Tehát, ha 7.5 tonnás korlátozásod van, akkor a 30 tonnás korlátozás nem jelenik meg, mivel az nem érint.
-„ Maximális sebesség” Gondolom, ezt nem kell magyarázni. Ilyenkor az érkezés időpontját adott sebesség figyelembevételével állapítja meg.
– „Teljes súly” Ez, most megint nem szorul magyarázatra. Ezt a súlyt veszi figyelembe tervezéskor, és ez alapján tervez, vagy nem tervez korlátozott úton.

És kezdődnek a kérdések:
A térképen a táblák a tényleges össztömegre, vagy a megengedett legnagyobb össztömegre vonatkoznak? A szoftver csak ezt a táblát használja, illetve ennek megfelelően veszi figyelembe a tervezést (Legalábbis mást nem láttam még).

A tábla jelentése:
„Súlykorlátozás” ; a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb össztömegű járművel (járműszerelvénnyel) közlekedni tilos. Szóval ez a tábla nem csak a teherautókra vonatkozik, hanem minden járműre, legyen az akár autóbusz is, amennyiben annak tényleges súlya meghaladja a táblán feltüntetett súlyt. Megfigyeltem, hogy ahol ez a tábla van (lent), ott 3.5 tonnás korlátozást jelez.

“Tehergépkocsival behajtani tilos” ; a tábla azt jelzi, hogy az útra tehergépkocsival – kivéve a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsit – valamint vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos (ha a tábla súlyhatárt is megjelöl , csak az ezt meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművel tilos behajtani.

Tehát ahol ilyen tábla (fent) van, ott tényleges 10 tonnát jelez. Ehhez hozzá kell szokni, és lehet vitatkozni hogy ez jó – vagy nem jó. Egy buszosnak szerintem nem jó, mivel Ő ennél a táblánál bemehetne, de a program ha beállítja a jármű súlyát, ezt fogja figyelembe venni és nem tervez az adott úton. Aki olvasta az irományomat a Pocket Navigátorról az talán emlékszik, hogy van az autómban egy Map&Guid Truck program. Ez mutatja a táblákat a térképen. A Sygic Truck is mutatja, de nem olyan részletességgel. Sokkal kevesebb táblát mutat, de a tiltott utakat szürke színnel jelöli, és nem veszi figyelembe a tervezéskor. Persze, értem én az alkotókat. Sokkal kevesebb helyet vesz el a képernyőből, hiszen ez PNA-ra készült. Ez nagyon jó, de ha valaki olyan helyre kap címet, és nem tervezi meg, illetve nem figyelmeztet, hogy tiltott út nélkül nem érhető el a cél, akkor nem tudja meg, hogy az miért tiltott. Nem várhatjuk el egy szoftvertől, hogy a „ kivéve célforgalom” feliratokat is tudja, de ha be kell menni, akkor jó lenne tudni hogy miért szürke a térképen az út. Egy súlykorlátozásnál lehet „ kivéve célforgalom”, de egy magasság korlátozásnál, ennek kicsi a valószínűsége.

– „Tengelyterhelés” Gondolom, ezt nem kell bővebben kifejteni.
– „Tandem súly.” Na, itt folytatódtak a nagy kérdések. Tandem. Gondolom mindenki, mint én is egy tandem pótkocsira gondolt. A felmerült kérdéseket később.
– „Tridem súly.”?
– „Más súly.” ?

Eddig a „súlyos” beállítások. A tengelyterhelésig érthetőek a kérdések. Aztán még beljebb esek a gondolkodásba. Mi az tandem? Ezt még csak megmagyarázom magamnak. De mi az a tridem? Ezen sokat gondolkodtam, aztán arra a következtetésre jutottam, hogy a tandem legyen két tengely, a tridem pedig három tengely. Persze, ehhez tovább kellett olvasni a beállításokat. Ennek a két beállításnak (tandem,tridem) a súlynál, nem látom értelmét, mivel nem ígérik ennek a korlátozásnak a figyelembe vételét:

Ezért, ha már a teljes súly adva van, a „Más súly” kérdés, számomra értelmezhetetlen.

– „Üres súly” Ennek lehetne értelme, ha tényleg kettéválasztja tervezéskor, bár erre ott van a „Teljes súly” opció, hiszen ha lerakodtál, akkor át kell állítani a teljes súlyt is, mivel nem lehet profilokat elmenteni, amit nagy hiányosságnak tartok.
– „Teljes jármú hossz” Ebbe bele tartozik az egész jármű, függetlenül, hogy milyen hosszú a tengelytáv. Amennyiben erre gondoltak „Extrém tengelyhossz” alatt, nem beszélve arról, hogy tengelyekre vonatkozó kérdés lesz még a későbbiekben.
– „Extrém tengely hossz” ? Ezt nem tudom a mai napig.
– „Pótkocsi hossz”
– „Vontató hossz”
– „Lengőcsap (?) az utolsó tengelyhez”
– „Lengőcsap (?) az utolsó tandem közepéhez”
– „Lengőcsap (?) a pótkocsi végéhez (amennyiben alkalmazzák)”
„ Amennyiben alkalmazzák” Már hogy, mit? A lengő csapot, vagy a pótkocsi végét? Ugyan is előtte a „ lengőcsapra”(?) vonatkoztak a kérdés. Ha ezeket kitöltöm, akkor alkalmazom. Tehát marad a pótkocsi vége.
– „Más hossz” Ez lehet a kinyúló rakomány? Összeadja a járműhosszát, az egyéb hosszt és így veszi figyelembe ezt a táblát?

Láthattunk opciókat a hosszúsággal kapcsolatban, ami nem kevés gondolkodásra késztetett, illetve arra a következtetésre, hogy adott adatok alapján, amennyiben elfogadom a tandemet kettő, a tridemet három tengelynek, illetve beazonosítom ( Amit meg is tettem. Átállítottam német nyelvre, és ott már királycsap szerepel, ami már hozott egy kis fényt az éjszakába. Sőt! A következő nyelveken is, mint királycsap szerepel: Holland, görög. Nem én tudok ennyi nyelvet. Kérdeztem kéznél lévő embereket.) a „lengőcsapot” mint királycsap, és elfogadom a vonófejet is királycsapnak, akkor a program, ha rajzolni tudna, szerintem ezeket rajzolná.

Tudom, hogy ez nem egy perfekt műszaki rajz,(méretvonal, méretnyíl, betűdőlés stb.) de talán ezekre gondol a program, hiszen a rajzon látható járműszerelvényeknek, más a fordulási íve. Higgyük(?) azt, hogy azért ezek a részletes beállítási lehetőségek, mert a program ez figyelembe veszi tervezéskor.

– „Jármű szélesség” Ha külön kérdezte a járműhosszát, és más hosszúságot, akkor itt miért nem kérdez az egyéb szélességre? Akkor beírhatnánk a kilógó rakományt. Vagy kérdezett, volna teljes szélességet.
– „Maximális magasság” Na ez egy rövid, de velős kérdés. Ilyeneket korábban is feltehetett volna.

A következő részt innen folytatom. Nézd meg a képeket az opciókról az előző részben. A továbbiak sem túl egyszerűek. Ha kicsit hosszú lett ez a rész, nézd végig a beállítás lehetőségeit, és gondolj arra, hogy egy kamion mennyivel hosszabb, mint egy személykocsi.

Jó gurit
sklave
A táblák képével, és leírásával a kreszdoktor.hu sietett segítségünkre. Köszönjük!
A szoftverről eddig megjelent írásaink: bevezető, első rész, második rész, harmadik rész

25 hozzászólás
  1. avatar
    2010. május 17. Válasz

    A nyerges szerelvény, egy gyerges vontatóból, és egy félpótkocsiból álló járműszerelvény. Nyerges vontató:olyan vontató, amely a rajta levő nyeregszerkezet útján a vontatott félpótkocsi súlyának jelentős részét átveszi. Félpótkocsi:olyan pótkocsi, amely a vontató nyeregszerkezetére támaszkodik úgy, hogy súlyának jelentős részét a vontató veszi át.
    Persze, ezért mondtam, hogy szerintem, ha rajzolni tudna. Ha mindegy, hogy milyen a szerelvény, akkor felesleges ez a sok kérdés. Akkor elég lenne a tengelyek száma. Viszont a kérdések pótkocsira vonatkoznak, bár a hogy tandem súly lehetne egy szóló négy tengelyesnek a hátsó dupla tengelycsoportja. Ha a tengelyterhelésre utal a kérdés, akkor meg azért felesleges, mert a tábla ami a tengelyterhelés korlátozásra vonatkozik, azt mondja, hogy ha a jármú bármely tengelyé lévő terhelés ezt meghaladja. Ezért gondoltam, hogy figyelembe veszi az eltérő fordulási íveket

  2. avatar
    2010. május 17. Válasz
    rita

    egyelore annyi, hogy a tandem es tridem valoban a vacsa nevu felhasznalo altal irt egy, ill. ket potkocsit jelenti. a sulyok ezek sulyai.

  3. avatar
    2010. május 17. Válasz
    Zsolto

    Az van, hogy pontosítanom kell a korábbi hsz-emet. A szoftver menüjében az angol beállításoknál csak “Tandem weight” és “Tridem weight” szerepel, ennek alapján valószínű, hogy nem a kettős és hármas _tengelyre_ gondolhattak a készítők.
    Csak én álmodtam oda hozzá (a más beállításoknál valóban előforduló) axle szót, és innen lett a Sklavénak küldött magyar nyelvű megfejtésemben “kettős/hármas tengely terhelés”.
    De hogy végül mi az igazság, melyiknek van több értelme, azt nektek kell eldönteni.

  4. avatar
    2010. május 17. Válasz
    vacsa


    rita:

    egyelore annyi, hogy a tandem es tridem valoban a vacsa nevu felhasznalo altal irt egy, ill. ket potkocsit jelenti. a sulyok ezek sulyai.

    köszönöm! no akkor ki a király? :)

  5. avatar
    2010. május 17. Válasz

    Kedves Vacsa.
    Te vagy a király. További kérdéseimet a fórumban teszem fel :)

  6. avatar
    2010. június 20. Válasz
    öregember

    értelemzésben én a tandemet mindenképpen olyan pótkocsiban határoznám meg, ami nem forgózsámollyal, hanem vonórúddal kapcsolódik a vontató járműhöz. egy-két vagy három tangelynek abból a szempontból van jelentősége, ha a tengelyek távolsága nem haladja meg az 1,5métert akkor egy tengelynek számít. tehát félpótkocsi jelentős súly a traktoron. teljes pót forgózsámoly. tandem vonórúd.

  7. avatar
    2010. június 20. Válasz
    öregember

    bocs az off-ért, de az ötös számú rajz meg amúgy is túlméretes jármű lenne, mert hat tengely nálunk nem megy. de tesztelem én is a sygic-et és igazat adok sklavé-nak. bizonyos szempontból kevesebb több lett volna. a hibákat hol lehet bejelenteni? máza és szászvár között nem ismeri a 3,1-es hidat.

  8. avatar
    2010. június 20. Válasz

    @öregember
    Szia. Köszi az észrevételt. Reméljük a Sygic olvasni fogja és hasznát veszi. Előkeresgélem én is.
    @Gyurci. Jó ötlet volt létrehozni ezt a topikot.

    • avatar
      2010. június 20. Válasz
      Gyurci

      @ sklave Köszi. :)

  9. avatar
    2010. június 20. Válasz
    öregember

    és még valami. ez már több mint bosszúság! nem én jöttem rá, de nekem ugyanazt csinálja. teherautós beállításokkal megterveztettünk egy székesfehérvár dunakeszi székesfehérvár útvonalat. odafelé M0 visszafelé keresztül a városon. még így is a leghasználhatóbb de szerintem van még vele dolog. azért hajrá én drukkolok a fejlesztőknek, mert nagyon kellene valami biztos cucc nekünk, akik az utakon élünk

  10. avatar
    2010. június 21. Válasz

    Ez azért érdekes. Ezért lenne jó, egy kizárás funkció.
    Ezeket lehetne cserélgetni. Reméljük lesz ilyen szoftver is….Vagy lehet, hogy má van? :cool:

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás