Abban a szerencsében volt részem, hogy a TeleAtlas egyik mérőkocsijában tölthettem el, egy fél napot. Különleges élmény volt. Kicsit beleláthattam abba, hogy hogyan ellenőrzik a térképhibákat, hogyan rangsorolják azokat, és milyen módszerrel történik a kijavításuk. Mit ne mondjak, eszméletlen meló…
A képen a mozgó iroda, ahol egy igen érdekes fél napot volt alkalmam eltölteni. Ez elég volt arra, legalább halvány fogalmam legyen arról, mekkora munka egy térképet naprakészen tartani, milyen adatokból dolgozik a TeleAtlas, és mekkora felelősség is jár ezzel.
Először irodai munkával kezdődött a nap, ellenőrizni kellett a MapShare-n beérkezett friss hibabejelentéseket, amelyekből szerencsére van bőven (ezek a bejelentések a rengeteg munka mellett, nagyon sok segítséget is nyújtanak a térképek jobbá tételéhez). Nem kis munka kiválogatni az adatok közül a hasznos információkat, hiszen nagyon sok felhasználónak régi (akár 2007-es!!) térképe van, és természetesen ami arról hiányzik, az valószínűleg már régen kijavításra került. Hogy mennyi MapShare javítás lehetséges egy évben? A hazánkban, csak az első három, legtöbb javítást beküldő felhasználó együttesen 3000! hibát küldött be a TeleAtlashoz. És hol vannak még a többiek adatai?
A régi térképekről beküldött hibajavítások egészen érdekesen mutatnak a mostani térképen, hiszen azóta, akár a bejelentett utca nyomvonala is változhatott, így még azt is azonosítani kell, hogy mit is szeretett volna “közölni” a felhasználó. Persze a bejelentések azonnal „ráhúzhatóak a legfrissebb térképre, így azonnal látszik az eltérés.
A bejelentések száma, akár aznapi munka helyszínét is meghatározhatja. Hogyha egy hibát egyszerre többen is bejelentenek, akkor az jelzi a hiba “súlyát” is.
A bejelentett hibát több forrásból is ellenőrzik , és csak akkor fektetnek munkát bele , hogyha az még valóban létezik. Az irodában, és az autóban is egy tábla pc van a segítségükre, amely az irodai számítógépen szinkronizálható, de akár a kocsiban egy internetkapcsolattal elérheti a cég belső szerverét is.
Amúgy a terepi munka nagyon komoly dolog… A nap, az egy területre bejelentett hibák összegyűjtésével indul, és nemsokára ezekből az adatokból kiderül, hogy a mai ellenőrzés a város/ország melyik részén fog megtörténni.
Ezek a bejelentések bizony jó sokan vannak, de Kálmán aki mellett eltöltöttem ezt a fél napot, iszonyat lelkiismeretes… Amikor megy egyik hibától a másikig, automatikusan pásztázza a környéket, és mindig talál valami újdonságot. Itt lezártak egy utcát, ott csak gyalog járható a következő, és lám a kanyarodási szabályon is módosítani kell. Így hol 50 métert megyünk egyszerre, hol 200-at, de előfordul az is, hogy többet megyünk hátrafelé, mint előre. És segítségképpen az ablakban, az elmaradhatatlan TomTom navigáció…
Mindez persze a napi forgalom kellős közepén… Nem kell sokfelé figyelni egyszerre, út, forgalom, tükör, utca, változások, laptop, és persze én is ott ültem… Mondta is Kálmán, hogy a forgalmasabb helyekre éjszaka, vagy hétvégén tud csak eljutni. Biztosan nem lehet könnyű otthon közös programot tervezni.
Lássunk néhány példát, mit is lehet javítani. Az egy csomópontban lévő utcák szögének a megtörésével, vagy kisimításával a navigáció által bemondott utasítást is befolyásolni lehet. Míg az első esetben a forduljon balra/ jobbra bemondást kapjuk, addig utóbbival akár a haladjon egyenesen bemondás is elérhető. És bizony néhány helyen nem mindegy hogy melyik utasítást halljuk, bár úgy vettem észre, itt a szubjektivitás is szerepet kap. Két különböző helyzetet, nem biztos, hogy egyformán értékelünk/oldunk meg. Ezért a hangbemondás, nem mindenkinek lesz egyértelmű, néhány helyzetben… Tudjuk még javítani az utca irányát, nyomvonalát, az állandó lezárásokat, tereléseket, vagy akár törölni is lehet egy utcát, hogyha szükséges.
A terepi munka során segítséget jelent, hogy az autóban ülve nem kell közvetlenül az adatbázisban megcsinálni a javítást. Elég a javításról gyorsan egy vázlatot készíteni, amiben a megfelelő jelrendszert kell használni, pl. a törléshez elég csak pirossal áthúzni valamit. Ezt a vázlatot aztán továbbküldik feldolgozásra, a jeleket értelmezik, a javításokat végrehajtják a térképadatbázisban. Immár nyugodt irodai körülmények között, direkt ezzel foglalkozó emberek.
Végül ha a hibajavítás megtörténik, a bejelentést lezárják, és jó esetben a felhasználó kap egy visszajelzést, hogy a bejelentését kezelték.
Ezután ez a hiba hamarosan eltűnik a térképről, és a bejelentő boldog mosollyal az arcán nyugtázza, hogy érdemes volt venni a fáradságot, mert ismét komfortosabb lett a navigáció, amit használunk Ezúton szeretném megköszönni a Tele Atlas és a TomTom magyarországi csapatának , hogy lehetővé tették számomra ezt a különleges lehetőséget. És nem utolsósorban Kálmánnak, aki a folyamatos kérdéseimet, hősiesen állta…
Ez nagyon érdekes volt, köszi a beszámolót! És gratula, gondolom, nagy szakmai elismerés, hogy ilyen közel kerülhettél a tűzhöz!
@ Zsolto Köszönöm. :) Én legalábbis nagy elismerésnek veszem!
Jó cikk, gratula!!
Nagyságrendileg kábé mennyi idő, míg egy hiba “eltűnik” a térképről? (Vegyük az ideális esetet: a legfrissebb térképi verzióról küldök egy bejelentést – mondjuk itt, az oldaladon keresztül :) – és a vizsgálat megállapítja, hogy jogos az észrevétel.)
@ nord Köszi. :) A jelenlegi állapotok szerint, átlag 6 hónap. Azonban most új rendszer készül ez év végétől, és az az idő, a hibák jellegétől fűggően jelentősen lerövidülhet:
https://navigyurci.hu/2010/06/06/a-teleatlas-magyarorszagi-irodajaban-jartunk/
Köszi, jó hír!
@ nord Szívesen!
Az a szép az egészben, hogy ezekkel a hiba bejelentésekkel, valahol az felhasználó “dolgozik”. Mint írtad a legszorgalmasabbak ~3000 jelentést is elküldenek a TA-nak.
Kérdezném, hogy ők ezért kapnak valamit? vagy “csak” örülünk a kedvességüknek és bízunk abban, hogy beérik egy “jó esetben a felhasználó kap egy visszajelzést, hogy a bejelentését kezelték.”-kel?
@ BandiBoy Igen. Az első három komoly ajándékot kap az elismerésen felül, most GO750-s készülékeket kaptak.
https://navigyurci.hu/2010/06/06/a-teleatlas-magyarorszagi-irodajaban-jartunk/
Nem mellesleg, amilyen hibát kijavítassz magadnak, azt többször már nem követi el a készüléked.
Élmény teli nap lehetett. Gratulálok, hogy sikerül ilyet elérned és szerintem meg is érdemled!
@ geke Tényleg az volt, és köszönöm szépen!!
Sziasztok!
Van esetleg valamilyen Adroidos progi, amivel én is tudnék beküldeni javítást? Kicsit zavar, hogy egy olyan utcában lakom, ami több mint 30 éve “aszfaltos” és nincs rajta a térképeken végig, csak az eleje meg a vége…
Remélem nem kérdeztem hülyeséget, csak szeretném már, ha más is ide tudna navigálni…
Üdv: Gabesz
@ Gabesz Ez nem Androidtól függ, hanem inkább térképgyártótól. Kinek a térképben találtál hibát? Tele Atlas, Navteq vagy Topmap?
Szia Gyurci!
Én Szalántán a Barátság utcában lakom. A Pulse-omon IGO-t használok, abban pedig Topmapos (101118) a térképfájl.
A további hibás térképek:
Googlemaps:
http://maps.google.com/maps?hl=hu&q=Szal%E1nta,%20Magyarorsz%E1g&z=15&&utm_campaign=hu&utm_medium=ha&utm_source=hu-ha-emea-hu-sk-mp
Térképcentrum:
http://www.terkepcentrum.hu/index.asp?go=map&tid=22257
Gondolom ezeknek egy lehet az adatbázisa.
A hiba, hogy pl. a Barátság utca – a térképekkel ellentétben – nem zsákutca, 3 kijárata is van. Az Ifjúság meg egy névtelen utca rajta sincs. Hirtelen ránézve is legalább 5 hibát találok rajta.
Persze, sokan mondhatják: kinek hiányoznak a kis települések, lényeg a városok.
De ha lenne egy progi, szívesen mennék vele egy-két kört kisebb településeken is, ami utána pl. egy adatbázist továbbít, ami a javításokhoz feldolgozható, esetleg kommentelhető, akár házszámokkal, akár utcanevekkel.
Röviden ennyi.
Üdv: Gabesz
Szia Gyurci !! Hát én biztos tudok vagy 3000 hiba javítást ami még nincs javítva ! Ha ott dolgoznék biztos éjjel nappal mehetnénk ! :-)
@ Fegen 3000 hibát Magyarországon a legfrissebb térképen? Akkor te tényleg rossz helyen melózol… Küldjük el a TomTom-nak (TA).