Hol volt, hol nem volt, volt egyszer a HP-nek egy autós navija, a Magyarországon iPAQ 316 típusszámmal árult Travel Companion. 2007 őszén nagy várakozás előzte meg a megjelenését, és nem is hiába: igazi prémium kategóriás, ínyenceknek való cucc lett belőle…
Igényesnél is igényesebb külső, számtalan tartozék és a maga korában egyedülálló specifikáció jellemezte:
• Windows CE 5.0 operációs rendszer HP szoftverekkel
• Centrality Titan 600 MHz processzor
• 4,3 hüvelykes TFT 16-bit RGB 65 000 színű fekvő kijelző
• WVGA 800 x 480 pixeles felbontás
• 128 MB SDRAM az alkalmazásoknak
• Maximum 2 GB Flash ROM a térképeknek
• Bluetooth 2.0 EDR
• Beépített GPS és RDS/TMC
• Csatlakozás: mini USB
• SD-kártyahely
• Multimédiás funkciók + Windows Media DRM támogatással (zene, videó, kép, játék)
• Méretek: 86,8 mm x 110,2 mm x 18,2 mm
• Tömeg: 187 gramm
• 1700 mAh-es lítium-ion akkumulátor
Ráadásul ezen a készüléken debütált az iGO legelső 3D-s változata, egy kimondottan a HP számára készített felülettel (ma skinnek mondanánk), mely szépen belesimult a készülék Windows CE-alapú belvilágát elfedő, barátságos és felhasználóbarát keretprogramba (mely össze sem hasonlítható a többi navi menüjével).
A felhasználók oda is voltak érte, csupán egyetlen akadálya volt annak, hogy sokan megszerezzék: a 120 000 forint körüli ára. Akik ettől sem visszarettenve megvették, nagy örömmel használták, de később üröm vegyült az örömbe: az idők során a HP összesen egy ingyenes térképfrissítést adott ki a készülékhez, az iGO-licenc (sőt, alig másfél év után a HP-féle terméktámogatás is) megszűnt, és az iPAQ 316-os a navigációs szoftverét tekintve egyre jobban lemaradt a többi PNA-tól. Bár a legfrissebb térképek fizetség ellenében ma is letölthetők rá, a kezelőfelület nem változtatható meg, az új iGO-szolgáltatások így nem elérhetőek.
A szépséges HP így lassan kikopott a köztudatból; emlékét néhány lelkes felhasználó tartotta csak életben (közülük is a leglelkesebb Sancho barátunk, akinek az iPAQ 316-osról szóló blogját ma is Bibliaként „forgatjuk” sokan, hálás köszönet érte!). A boltok raktárában még meglévő utolsó darabok lassan Csipkerózsika-álomba szenderültek – így várták a fehér lovon érkező herceget, hogy felébressze őket.
Bár lovam nincs (se fehér, se más színű), több hónapig tartó vajúdás után (erről Gyurci sokat tudna mesélni…) végre elhatároztam, hogy felébresztek egy ilyen Csipkerózsikát, és 25 000 magyar forintért megvettem egy vadonatúj, még mindig egy év garanciával árult példányt (talán az utolsót az országban?). Na, erről fogok most írni egy a szokásosnál kicsit személyesebb jellegű, és Csipkerózsikának csak néhány fontos vagy különleges vonását felvillantó bemutatót.
Számomra két döntő érv volt a vásárlás mellett: a készülékre jellemző igényesség és a soha nem látott képminőséget produkáló, 800 × 480 képpont felbontású, 4,3 collos kijelző. Ehhez képest egy 480 × 272 képpontos „átlagos” navi, pláne, ha 4,3 collnál nagyobb a kijelzője, szánalmasan szemcsés, elmosódott képet ad – de ezt valójában látni kell ahhoz, hogy felfogjuk, miről van szó. Ez a kép csupán illusztrálja, hogy mi minden kifér egy ilyen felbontású kijelzőn (lejjebb lesz még néhány):
A következő képeken látni lehet majd, hogy ezt a felbontást gyönyörűen kihasználja a HP saját kezelőfelülete is, melyet össze sem lehet hasonlítani a kínai PNA-k menüjével.
Íme, az öt panelből álló főmenü. A leghangsúlyosabb panel persze a navigációé, erről később lesz még szó. Az iPAQ 316 navigáláson kívül meglehetősen jól használható zenelejátszóként (SD-kártyával bővíthető, 3,5 mm-es fülhallgató dugható bele), filmnézőként (egyes források szerint külön grafikus mag található a processzorában), képnézegetőként (naná, ilyen felbontással – a 4,3 collon 800 × 480 képpont arányaiban sokkal finomabb felbontás, mint egy 1680 × 1050 képpontos, 21 collos asztali monitoré), BT-s telefon-kihangosítóként, naptárként, névjegyalbumként (szinkronizál az Outlookkal), játékkonzolként (a PDA Mill remek játékainak köszönhetően), vagy éppen tudományos számológépnek. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a Windows CE felülethez hozzáférve ezerféle más program is tölthető rá…
A készülék egész menüje nagyon szépen kidolgozott, öröm ránézni. Minden egyértelmű, minden kézre áll.
A tartozékok igényességére jellemző, hogy az autós szivargyújtó és a hálózati töltő is USB-csatlakozóval rendelkezik, tehát egy szabványos USB-kábellel autóban, hálózatról és laptopról is tudjuk tölteni Csipkerózsikát:
Így fest a HP által a csomagba rejtett (mű)bőr tok. Kecses, pont annyi védelmet nyújt, amennyit kell, ráadásul nagyon szép, ahogy elősejlik belőle a készülékház selymes fényű, bronzbarna felülete.
Amilyen szerencsém volt, sikerült felhajtanom hozzá egy vadonatúj, eredeti TMC-vevőt is, amin a büszke HP-embléma mellett ott virít a GNS logója is – szóval ezt is a jól ismert navikiegészítő gyártja, de többek tanácsára nem próbálkoztam a „nem eredeti HP” változattal, hanem keményen és sikerrel alkudtam a forgalmazónál (ki vesz ma már ilyen készüléket, és a csak hozzá jó TMC-vevőt…). Ez a kiegészítő így is 11 000 Ft-ba került, viszont kifogástalanul teszi a dolgát.
Tudom, most jön a kérdés, hogy „jó, jó, de hogy navigál?”. A válaszom: jól. Minden funkciója zökkenőmentesen működik, ebben a tekintetben olyan, mint bármelyik PNA. Villámgyorsan pozícionál, és ezt szó szerint kell érteni: hideg indításnál is 15 másodpercen belül üzemkész. Az eredeti, HP-féle iGO navigációs felülete nagyon érdekes, a HP sajtófotója alapján valahogy így néz ki, én ilyen jót sose tudnék készíteni, így inkább ezt mutatom meg nektek:
Készítettem viszont pár képernyőfotót a saját iGO 8-asomról, amint egy ugyanilyen felbontású PDA-n (HTC Touch Diamond2) csillogtatja a tudását. Ezzel illusztrálnám, hogy milyen különbség van a 480 × 272 és a 800 × 480-as felbontás között. Érdemes megnézni a pókháló-finomságú úthálózatot és az apró feliratokat – tényleg lenyűgöző, főleg élőben:
Nagyon örülök, hogy végre letettem a garast: úgy érzem, Csipkerózsika nem öregedett meg a dobozban eltöltött bő két év alatt…
@Zsolto Újra egy remek teszt. Az embernek”csorog a nyála”. Megy és vesz egy általad bemutatott készüléket. Mondjuk ebben az esetben “megostromolja a várat” De, melyiket? Hol a vár? Szerintem ezek után nagy “várkeresés” lesz…
Ha esetleg megunnád,. (mondjuk holnap) szívesen átvenném. Pont valami ilyen “nőt” keresek. Szerintem neked egy újabb kellene :)
@ sklave Én is azonnal beleszerettem…
Szia, köszi a kedves sorokat :) Hát, a hardveraprón fel-felbukkan egy-egy példány, én is ott találtam az enyémet. Az volt a szerencsém, hogy egy hardveres cég hirdette, jóval olcsóbban, mint amennyiért a használt példányok árválkodtak a hirdetések között. Nem tudom, hány darab volt nekik, de én a tipródás hónapjai során hetente felhívtam őket, és amikor eljött az a pillanat, hogy “Megnézem, van-e még… ööö… igen, még egy van belőle”, akkor jeges rémület fogott el és nem haboztam tovább. A hirdetés most is ott van, de lehet, hogy csak ott felejtették. Ha nem, akkor mázlid van :)
Amúgy aki ilyet hirdet, az széltől óvott példányt őrizget, egy 120k-ba kerülő navit nem hajigál be az ember a kesztyűtartóba, szóval használtan se lehet rossz vétel. 25k-ért hirdetett ott egy srác egy jogtiszta térképfrissítéssel rendelkező, fullos példányt pár hete, az már elkelt, most 40k körül vannak használtak, de annyiért soha nem fognak elkelni.
És hát… Múzeum rovat ide, Múzeum rovat oda, a mai navik 80%-a leszaladhat gyufáért az “öreglánynak” :)
Nekem is szimpatikus volt régen a cucc csak hát ennyit azért nem adtam érte… :)
Egyébként fényerővel hogy áll egy Garminhoz vagy Tomtomhoz képest?
Hát nem tudom. Nekem nagyon más tapasztalataim voltak vele. Én még újkorában vettem, és már régen eladtam. Nekem nem jött be.
Hozzáteszem, hogy engem csak a navigációs része érdekelt, a Windows és alkalmazásai olyan messze állnak tőlem, mint Makó Jeruzsálemtől.
Az én tapasztalatom sajnos az volt, hogy nagyon nehezen talál pozíciót és gyakran elveszti azt. Röhej volt nézni az autóban a Nokia E90-en futó Garmin-t és az iPaq-et: a Nokia már percek óta navigált, miközben az iPaq hol mutatott valami hülyeséget,hol nem volt pozíció. És hidd el, megpróbáltam minden trükköt. Nem ma kezdtem navigációs kütyüket használni, még valamikor a Psion korszakban RoutePlannerrel és StreetPlannerrel kezdtem, ha van még aki emlékszik rá mi is az.
Feltettem rá a szoftverfrissítést is, meg volt egy évig Naviextras előfizetésem is friss térképekkel, és vettem hozzá TMC-t is. A TMC érzékenysége csapnivaló. Budapesten vette az adást, de pl. Zsámbékon semmi, és már Budaörsnél jártam az M1-en, mire bejöttek a forgalmi infók, de addigra ugye már állhatott az ember a dugóban, ha rossz napja volt a Budaörsi útnak. Amitől végleg padlót fogtam: a TMC alapján jelezte (tavaly ősz), hogy a Margit híd le van zárva. De simán tervezett rajta keresztül és felvitt volna a hídra. Argh…
No itt én megváltam tőle. Remélem az új gazdája többre jutott vele.
Azóta sincs PNA-m, és mivel telefonban is Androidra váltottam a Garmin Mobile XT-t sem tudom használni. Androidon kipróbáltam ami van: Sygic nem jött be, NDrive egész használható (a térképe mindenesetre fényévekkel jobb a Sygichoz adott őskövületnél), a Navigon elszáll ha tervezni akarok vele. Lehet beruházok egy TomTom GO950-be… (ugye a 950-nek tényleg 4GB a belső tárolója, és ráfér egyben a teljes EU térkép trükkök nélkül is?). Az legalább Linux alapú :-)
Garmint nem láttam élőben, de TomTomot és más navikat igen, ezt ugyanolyan jól látni, mint a TomTomokat, amiket próbáltam. Az X920BT-nél pedig sokkal jobban.
@Slapic:
Igen, én is olvastam főleg amerikai fórumokon az elégedetlen felhasználók panaszait, ez is oka volt a vacillálásomnak. De mivel garis, új cuccot vettem, és annyira tetszett az egész miliő, ami körüllengi, hogy belevágtam. Szerencsém volt, mert pont előtte járt nálam Gyurcitól egy X920BT, az lett volna a másik jelöltem. Az is nagyon tetszett, simán elfogadtam volna. De pénzt végül mégis inkább ezért adtam.
Őszintén mondom, hogy pillanatok alatt pozícionál és fixen fogja a jelet. Vagy az enyém nagyon szerencsés, vagy a tiéd volt peches darab.
A TMC itt a Balatonon valóban nem működik, de ezzel nem foglalkoztam, mert Gyurcitól tudom, hogy más TMC-vevőkkel is van ilyen gond, külsőkkel és az olyan beépítettekkel is, mint a TomTom GO950 talpba integrált változata (azt saját szemmel láttam, hogy Bp-től távolodva nem fog jelet az se). Szóval én ezt annak tudom be, hogy ratyi a tmc-adás – vagy nem kódolják rá a Petőfinél a 94,8-on kívüli egyéb frekvenciákra, vagy nem tudom.
De a cuccal amúgy nagyon elégedett vagyok, még így bő hónappal a vásárlás után is kész ünnep, mikor kicsúsztatom a tokjából :).
És mondom, azért a kijelzőért, és a felbontásért, amit produkál, sok hibáját hajlandó lennék elnézni. De nyilván nem fogadtam örök hűséget neki, ha gari után vacakolna, megválnék tőle, túl nagyot nem tudnék bukni rajta.
@Zsolto:
Lehet változtattak valamit a hardveren is időközben? Nekem az első sorozatból volt, nem tudom változott-e. Annyi igaz, hogy szabad ég alatt sokkal gyorsabban fogott jelet, kocsiban bekapcsolva viszont tragikus volt. Azt addig értem, hogy egy autó üvege (nekem ráadásul hőtükrös) sokat ront rajta, de mint írtam ugyanott egy Nokia E90 simán ment a saját beépített GPS-ével.
A képernyő tényleg gyönyörű és a készülék is minőségi érzetet kelt. Hardver problémám nem is volt vele (akkut azért kellett benne cserélni idővel).
TMC: szerintem nagyobb antenna kellene, esetleg külső. Ahol az utó rádión sem jön be a Petőfi ott sok reményt nem fűznék hozzá, de ahol a rádió bejön, megfelelő antennával a TMC-nek is kellene szerintem. A TomTom GO beépített TMC vevőjéhez lehet antennát csatlakoztatni?
Érdekes lenne az autó saját antennájára rákötni a TMC vevőt, szerintem fényéveket javítana a vételen.
@Slapic:
Most hirtelen nem vagyok biztos benne, de kipróbálom hamarost, hogy hiába állítom be a Petőfi helyi frekvenciáját, ami nem budapesti 94,8 MHz, azon nem fog TMC-jelet. Olyan, mintha azon nem is sugároznák. De lehet, hogy butaságot beszélek. Alaposabban kipróbálom ha legközelebb autóba ülök.
Folyt… A Go950-en mintha nem rémlene külső antennacsati, de ennek inkább nézz utána.