A napokban egy ismerősöm nagy lelkesedéssel hívta fel figyelmemet: „Hallottad? Ingyen letölthető a NAVIGON!” Nagyon meglepődtem, bár már olvastam a T-Mobile és a Navigon németországi hasonló akciójáról, de nem gondoltam volna, hogy a hazai T-Mobile kedveskedik nekünk… “II. Blogíró pályázatra beadott alkotás”
Bár azt szokták mondani, hogy ajándék lónak ne nézd a fogát, azért szerintem kicsit vizsgáljuk meg alaposabban új szerzeményünket:
Először meglepetésként ért a program mérete: 1.69 GByte. Ebből rögtön látszik, hogy a nem csak a Magyarország térképet tartalmazza. Arra gondoltam, hogy már most magában foglal mindent, amit a teljes csomag tud, csak a licence határozza meg, mit is használhatunk valójában. Így is lett, de haladjunk sorjában:
Letöltés után a program elég “fapadosnak” látszik: a jelenlegi tartózkodási helyünktől el tud navigálni a kívánt célhoz: megadhatunk címet, kiválaszthatjuk a POI-k közül vagy kikereshetjük a térképen. Lehetőség van megadni otthonunk címét és erre később egy gombnyomással hivatkozni. Külön említést érdemel, hogy nem csak az adatbázisban tárolt POI-k közöt kereshetünk, hanem mobilnet vagy WIFI használatával a Google adataiból is válogathatunk.
Természetesen tárolhatjuk a „Kedvencek” között a gyakran használt címeket és az előzmények alapján is indíthatjuk a navigációt. Az iPhone Kontaktjait és az iPod kezelését (navi közbeni zenehallgatás) csak egy ingyenes regisztráció után érhetjük el. Navigációs képernyő ekkor kétdimenziós. Ezen grafika alapján nekem olyan érzésem volt, mintha „sok évvel ezelőtti” programot látnék…
Röviden értékelve: van egy két évig használható programunk NAVTEQ térképpel és alapvető funkciókkal. Cserében néha a T-Mobile időnként egy 2 kbyte-os adatforgalom keretében lecsekkolja hogy jogosan használjuk-e a programot: az ő előfizetői vagyunk-e? Nekem az a véleményem, hogy aki évente néhány alkalommal használja csak belföldön, annak vállalható kompromisszum.
De én azért ettől többet szeretnék! Kellene egy elfogadható 3D-s nézet, szeretnék előre megtervezni útvonalat köztespontokkal, tárolva, később elővehetően. Ezekért a funkciókért viszont már fizetni kell. Majd 10 €-t. Ráadásként megkapjuk a MyRoute alkalmazást, koordináták alapján is navigálhatunk és még a pozíciónkat is megoszthatjuk ismerőseinkkel. Szerintem ha ezzel a programmal akarjuk kielégíteni navigációs vágyainkat, erre a csomagra szükségünk lesz.
Amennyiben nem csak Magyarországon szeretnék élvezni a programunk által nyújtott szolgáltatásokat, akkor bizony a térképekre is áldozni kell 9.99 vagy 19.99 €-t. Ez rendben is van, az én gondom a következő: „Ha a Magyarországon érvényes NAVIGON select T-Mobile Editiont külföldön használja, egyéb díjak merülhetnek fel. Az alkalmazás külföldön rendszeresen ellenőrzi a felhasználó licencének érvényességét. A hitelesítés kb. 2KB-os adatátvitellel jár. A mobiltelefonja előfizetési csomagjától függően ez többletköltséggel járhat.”
Hát nekem semmi kedvem külföldi roaming díjat fizetni!
Amennyiben túltettük magunkat ezen lelki stresszen, jöhetnek az extrák:
– Kérhetjük a 3D csomagot 19.99 €-ért: kapunk érte nagyon szép panorámás navigációt és az autópálya kereszteződések valósághű megjelenítését.
– Választhatjuk a Biztonsági és Relax csomagot 9.99 €-ért, cserébe figyelmeztet a sebességtúllépésre és a traffipaxokra valamint kapunk egy igen jó sávasszisztenst. Ez nem csak azt mutatja, hogy a kereszteződésben milyen sávok lesznek és nekünk melyik a megfelelő, hanem azt is, hogy ezek hogyan alakulnak ki? Mindezt egy gyorsan áttekinthető vázlatos rajzon. Szerintem követendő példa más programok számára is.
Néhány szó a működéséről:
Először is: A telepítéshez kétszer annyi szabad hely kell az iPhone-on, mint a program mérete. Persze ez nem Navigon sajátosság, de jó tudni a fölösleges bosszankodások elkerülése végett. Az első indításkor szólt, hogy kapcsoljam ki WIFI-t: mobilnetet akar a hitelesítéshez. Kikapcsoltam, újra elindítottam, kiléptem, a WIFI-t visszakapcsoltam majd ismét beléptem a programba. Azóta nem kérte.
A program gyorsan indul (3GS), és rövid ismerkedés után, gyorsan kiismerjük magunkat a menükben. Amennyiben magyar az iPhone nyelve, akkor a Navigon is magyar menükkel örvendeztet meg és a hangutasítások is magyarul hangzanak el. A szükséges paramétereket egy helyen állíthatjuk be, és viszonylag gyorsan testre szabhatjuk.
A POI-k láthatóságát csoportonként és kategóriánként állíthatjuk. Pld. egy kattintással kikapcsolhatjuk az összes éttermet, de egy-egy kapcsolóval visszaállíthatjuk a McDonald’s és a Pizza Hut láthatóságát. Számomra szimpatikus megoldás. Kár, hogy a megjelenő ikonok csak akkor felismerhetőek, ha az iPhone a kezedben van. Vezetés közben csak színes kis „mintának” látszanak a térképen. Szóval picik. A magyar hang egészen elfogadható, „mindennapi használatra alkalmas”. Nem bántja az ember fülét, mint TomTom Marika, de nem éri el iGo Andi/Bori/Moha bá szintjét. Érthetően, időben szól, hogy mikor mit tegyél?
Nem ilyen egyértelmű viszont a grafika. Az útvonalat jelző csík nagyon vastag, néha kitakarja a szomszédos kis párhuzamos utcákat. Különösen kereszteződésbe érve néha nagyon bezoomol, és akkor hirtelen a képernyőre pillantva csak egy sárga foltot látok. Nekem nagyon nem tetszik, különösen annak fényében, hogy nem lenne nagy munka vékonyabbra venni. A sebességet, távolságot, érkezést jelző betűk és számok számomra nagyon picik. Nem elég rápillantani, komolyan koncentrálni kell a leolvasásra. Én pár perc után feladtam. Tetszik viszont, hogy a kanyarodást jelző nyilak nem „mezei nyilak”, hanem a kereszteződés alaprajzát is mutatják vázlatosan. Ráadásul jelzi a két egymást követő manővernél a másodikat is. Ismét ki kell hogy emeljem a feláras sávasszisztenst. Nagyon hasznos tud lenni ismeretlen helyeken. Amennyiben letérünk a tervezett útról, később és lassabban tervez újra, mint pl. az iGO.
Hiányoltam viszont a TMC-t a programból. Már Magyarországon is nagyon időszerű lenne, de a nyugat-európai lehetőségekre sem találtam utalást. A NAVTEQ térképek véleményem szerint egyre jobbak, bár még közel sem érik el a TopMap szintjét, viszont megelőzi a Tele Atlas pontosságát. Mondom mindezeket annak ellenére, hogy ebben a verzióban még nincs benne az M6/M60. Az egyes kiegészítő modulokat a programon belülről vásárolhatjuk meg, további letöltést már nem igényelnek. Én 3GS-en használom 3D csomag nélkül: navigáció közben szépen teszi a dolgát: nem akadozik, folyamatos a képernyőmozgás, időben szól az egyes manőverek előtt. (Igaz, a 3D-s domborzat hiánya miatt kisebb a teljesítményigény).
Összegezve: Mindenképpen köszönet érte a T-Mobile-nak! Ha csak az ingyenes lehetőségeket választjuk, akkor is áthidalhatjuk az esetleges navigációs problémáinkat a szoftverrel. Ha egy kevés pénzt is szánunk rá, akkor már elég komfortos programot kapunk. Bár ez esetben lassan elérjük az iGO Magyarország+Románia árát. Ha külföldön is gyakran akarjuk használni, akkor szerintem nem éri meg a kiegészítőkre költeni, hanem meg kell venni egy „FULL EU” programot. Például egy olyan akcióban, mint ami pár napja volt: 45 € magasságában volt a Navigon EU.
Ja, hogy a csicsát a Navigonra kérdezted? :D
Nem, az tuti nem lett csicsásabb, sőt, megerősíthetem a cikkiró állításait, alapvetően egészen spártai a program. Ami úgy önmagában nem baj.
És igen, a gond az, hogy szivat az Apple.
Na ma elég sokat kellett Pesten kóricálnom, úgyhogy módomban állt kipróbálni az immáron 4.1-es OS-sel felvértezett 3G-vel a Navigon-t.
Röviden annyit, hogy a 4.1-gyel immár érdemes 3G-n is használni a Navigon-t.
Az iGO-t jóval jobbnak tartom, és itt nem a térképre gondolok, de nem különösebben igazságos az összehasonlítás, mert a fizetős opciókkal valószínűleg jelentősen csökkenne a Navigon hátránya.
Mindenesetre így ingyenesen is az alap navigációs feladatokat teljesen korrektül teljesíti.
Említi a cikkíró, hogy később, és lassabban tervez újra, mint az iGO. Én azt gyanítom, hogy ez “optikai csalódás” csupán. Én azt vettem észre, hogy a Navigon az útvonalról letérés tényét 1-2 másodpercig valóban nem hajlandó észrevenni, és kétségbeesetten próbálná az előzetesen tervezett útvonalat preferálni, utána viszont azonnal a kész új útvonal villan be. Ezzel szemben az iGO azonnal szól, hogy kaki van a palacsintában (Újratervezés), és egy kis töltő animációt mutogatva a képernyőn, gyorsan megtervezi az új utat. Végeredményben szerintem ugyanannyi idő telik el az új terv elkészültéig mindkét programban. Aláírom azonban, hogy az iGO módszere tűnik felhasználói élmény szempontjából az okosabb és jobb megoldásnak. Az a pár másodperc, ami a Navigonnál eltelik, azt az érzést kelti a felhasználóban, hogy valami hiba van, belassult a program, nem érzékel rendesen, stb. Pedig csak valószínűleg már tervezi az újat. De mint említettem, nekem is az iGO módszer tűnik jobbnak.
Volt még egy nagyon fura élményem. Az M5-ösön Szeged irányba lejöttem a Gyáli csomópontnál, hogy Vecsésre hazamenjek. Vecsésen az M0-áshoz közel lakom, úgyhogy mindenképpen az az indokolt, hogy az M0-ásra navigáljon fel engem, és úgy közelíttesse meg Vecsést. Ehelyett fel akart vinni arra az alsórendű kis bekötőútra, ami Gyálon keresztül vitt Vecsésre, amikor még nem létezett az M0.
Mikor ezt nem tettem meg, és továbbmentem, el akart küldeni az M5 következő csomópontjához Ócsára (10km), hogy ott forduljak vissza, és úgy. Ez azért volt nagyon furcsa, mert egyébként a térképen nagyon szépen látható volt az M0 nyomvonala lehajtóstul, felhajtóstul, mindenestül. Mikor pedig felhajtottam rá, magához tért (felismerte?), és onnantól szépen vezetett rajta hazáig.
Fura, ilyesmit még nem láttam.
Szumma szummárum, korrekt és jó kis program, de sok olyan dolog van, ami miatt nekem az iGO sokkal jobban tetszik, és ezek olyan dolgok, amik többnyire akkor is fennállnának, ha minden fizetős opciót megvennék a Navigonhoz, és az is fullos lenne.
@ Razofen köszönöm a beszámolót, nagyon érdekes volt. Én szeretem, és használom a Navigont is, bár ez nem csoda, mert nem vagyok iGO FAN. Inkább az “alternatív” navigációkat kedvelem. :)
@Gyurci csak a teljesség kedvéért azért megemlítem, hogy iGO fannek én sem nevezném magam. Te is jól tudod milyen morcos voltam (és vagyok is) a NavNGo-ra, hogy sok pénzért olyan programot adott el nekem, amiben még fél évvel később is olyan bosszantó hibák voltak, ami időnként a használhatóságát kérdőjelezte meg, és 2-3 patch után is alig változott a helyzet.
Mindössze arról van szó, hogy eddig csak az iGO-t ismertem (abból is csak az iPhone-os verziót, ami szintén egy speciális verzió ráadásul iGO berkeken belül is), így a Navigont egyedül ehhez tudtam hasonlítani.
Ebben a párharcban nálam vizualizációban, ergonómiában az iGO győzött.
Simán lehet, hogy a Navigonnak van olyan verziója, felszereltsége, ami verné az iGO-t, vagy mondjuk ha látnék egy TomTom-ot, vagy valami mást, akkor verné mindkettőt, de ez a konkrét meccs az iGO-é. :)
@ Razofen Világos. :)
A korrektség úgy kívánja, hogy megemlítsem, a 4.1 iPhone OS óta a 3G-n is az elvárt működést hozza a Navigon a bejövő hívásokat illetően. Az iGO-hoz képest ugyan zavaró, hogy a nativ iPhone-os esemény történik, ami egészképernyős jelzés, és eltűnik a navigáció (iGO-nál csak egy pici keret jelenik meg, hogy ki hív, és hogy fel akarom-e venni, vagy nem, és közben mögötte látszik tovább a navigáció), de a hívás kezelése után (pl. felvettem, beszélgettünk, letettem), automatikusan újraindul a Navigon, és automatikusan folytatódik a navigáció az aktuális pozíciótól.
Egyszóval minden OK ezen a téren is.
@ Razofen Köszi. :)