Új autó vásárlásakor már néhány éve megtalálhatók az árlistán a beépített gyári navigációs rendszerek, ugyanakkor ezek a készülékek nem igazán terjedtek el Magyarországon. Az ok kettős volt. Egyrészt kb. 2008-ig Magyarország “fehér folt” volt a térképeken, másrészt az árak csillagászatiak voltak. Változik a helyzet manapság? “II. Blogíró pályázatra beadott alkotás”
Gyári autós navigációk, luxuscikk vagy reális alternatíva?
Essünk túl rajta: árak
A cikk elején leszögezhetjük: a gyári rendszerek drágák. Aki olcsón szeretne navigálni, az nem ezekben a készülékekben találja meg a számítását, mivel az árak ott kezdődnek, ahol a PNA-k (PND-k) árai végződnek. Azonban a tendencia a felhasználó szemszögéből pozitív, mivel az elmúlt néhány hónapban árcsökkentéseknek lehetünk szemtanúi. A legtöbb márka már kínál “belépőszintű” navigációt “jutányos áron”. (Pl. a Renault TomTom rendszere már “csak” 150 ezer forint körüli áron elérhető). Ugyanakkor a prémium autógyártók továbbra is többszázezres felárral kínálják rendszereiket, ezek ugyanakkor túlmutatnak a navigáción, itt már komplett multimédia rendszerről beszélünk.
Pozitívumok és negatívumok – Kinek éri meg?
Ha kizárólag racionálisan gondolkodunk, senkinek sem éri meg ilyen rendszer beszerzése. Mint az előző bekezdésben említettem, nagyon jó minőségű PNA-kat lehet venni a gyári rendszerekhez képest töredék áron. Ráadásul az új autó vásárlásakor fizetett felárat az autó eladásakor a használtautó piacon nem, vagy alig tudjuk érvényesíteni.
A következő negatívum a térképekkel kapcsolatos. A gyári rendszerek beszállítói a TeleAtlas és a Navteq, mindkét cég jelentős lefedettségnövelést ért el az elmúlt 1-2 évben, tehát ez a kisebbik probléma. Ugyanakkor az olcsóbb rendszerek kizárólag Magyarország térképpel jönnek, míg a többinél is általános, hogy hazánk a Kelet-Európai régióhoz tartozik. Így egy ausztriai “bevásárlókörúton” már nem lehet használni a készüléket, hacsak borsos áron nem vásárolunk térképet.
Következő: frissítés. A gyártók általában nem tesznek lehetővé ingyenes frissítést. Így marad a térképek megvásárlása.
(Mellékszál: néhány rendszernél olyan modern biztonsági rendszer alkalmaznak a CD-n, DVD-n, SD kártyán, hogy az internet sötét bugyraiban tevékenykedő kisördögök is csak vakarják a szarvaikat és azt mondják: vedd meg az eredetit, nem tudunk segíteni)
Túlmutat jelen blogbejegyzésen annak elemzése, hogy hány fajta rendszert alkalmaznak az autógyárak. Ezen sokszínűség pedig nem kedvez annak, hogy az árak csökkenjenek, mivel a “nagytételű beszerzés” nem biztosított.
Végül a negatívumok között meg lehet említeni, hogy sok gyári navigációs rendszer sokkal kevesebb beállítási lehetőséget tartalmaz az út tervezésével kapcsolatban, így aki az “ájgónyócc” mindenre kiterjedő finomhangolásához szokott, az csalódni fog a “fapados” lehetőségeken. Ide kívánkozik még az is, hogy az ilyen rendszerek többségénél a hangnavigáció nem magyar nyelvű, így hiába várjuk Mohabá instrukcióit, helyette pl. egy negyvenes domina-hangú hölgy fog ékes angol (német stb.) nyelven szólni hozzánk.
A leírtak alapján csak érzelmi alapon lehet pozitívumokat mondani ezekről a készülékekről. Az érzelmek pedig erősen szubjektív dolgok, így a leírtakkal egyet nem érteni nem bűn, sőt!
Az első pozitívum, hogy míg a hordozható navigációk megtörik a műszerfal egységét, a beépített rendszereknek megvan a helye az autóban, vizuálisan “szebben néz ki” az autóbelső.
A másik, Magyarországon el nem hanyagolható szempont, hogy bizonyos tolvajok már a navigáció tartóra utaló jelek (köralakú “kosz” a szélvédőn) alapján feltörik az autót, kifejezetten PNA-t keresve a kesztyűtartóban. Még ha nincs is ott, bosszantó dolog tud utána lenni a macera a javítással. Gyári rendszer kiszerelése ezzel szemben nem “félperces” művelet, nyílt utcán kicsi az esély, hogy valaki ezzel megpróbálkozik, így jobban biztonságban érezhetjük az autót.
Összefoglaló és konklúzió
Nézzük meg tehát a pozitívumokat és negatívumokat összefoglalva
Kontra:
– Ár, ár és ár
– Térképek felosztása, ingyenes frissítés hiánya
– Szerényebb beállítási lehetőségek, idegen nyelvű hangutasítások
Pro:
– Esztétika
– Kisebb (?) esély az autófeltörésre
Ahogy már írtam, mivel az autós rendszerek sokszínűek, ezért az általános jellemzőket tudtam végigvenni, természetesen eltérések lehetségesek pozitív és negatív irányba is (pl. néhány rendszernél “külsősök” már kínálnak magyar nyelvet).
Végül: kinek ajánlható? A válasz egyszerű: aki meg tudja fizetni és zavarja a “cuppantós navi”, valamint együtt tud élni a gyári rendszerek hiányosságaival. Persze vannak lehetőségek arra, hogy olcsóbban beszerezzünk egy ilyen navit, de az már egy másik bejegyzés lesz (ha van igény rá).
Na, ez egy igazi hiánypótló írás volt, köszönet érte. Igencsak régóta birizgálta a csőröm a kérdés, hogy ugyan mi a fészkes fene tud 400ezerbe kerülni egy (pl. Opel Astra) navigációban?
Ha szabad kritikai észrevételt tenni egyébként, akkor megjegyezném, hogy az írás elején felcsillant a szemem a “túlmutatnak a navigáción, itt már komplett multimédia rendszerről beszélünk” fordulatnál, hogy végre megtudok valami komolyabb pozitívumot, ami a drágaságot indokolhatja, de aztán ez a szál végül nem lett kifejtve.
Itt csak arra gondoltál, hogy a hangutasítások eleve a kocsi hangszóróiból jönnek? Vagy vannak esetleg valami komolyabb “multimédia” funkciók is? Ha vannak, akkor mik azok?
@ Razofen Blogíró versenyes bejegyzés volt, jön az író, és elmondja mire gondolt.
@Razofen: nekünk vásárlóknak ennyiért adják.
Saját maguk között (oem beszállító – autó összeépítő gyár) meg bagóért mennek/db.
Nagyságrendileg pl. egy kormánymű ha Te megveszed háromszáz ezer forintért kapsz. Ha az oem beszállító szállítja be az autó összerakó gyárnak, egymás között olyan ötvenezer forint az ára)
Ez egy ilyen világ.
Én maradok a cuppantós navinál. :) Azok intelligensebbek.
@gnme jaja, én se azért kérdezem mert ilyesmire akarnék pénzt költeni, csak szeretem érteni a világot magam körül. :)
Az, hogy egy autót alkatrészekből összevásárolni és összeállítani nagyságrendekkel többe kerül, mint kész autót megvenni, ismert tény (saját bőrömön is tapasztaltam sajna, mikor rommá törtem egyszer régen az autóm elejét). Viszont -bár nem vagyok szakértő-, azért fel tudom tételezni, hogy a kizsákmányoló lobbykon, kereskedőkön, és hasonlókon kívül ennek akár racionális gazdasági okai is lehetnek mindenféle iparági, meg hasonló okok miatt. A lobbyk, meg hiénák legfeljebb torzítják némileg az arányt, de én úgy általában nem hiszek az ilyen kizsákmányoló összeesküvés elméletekben.
Ezért keresnék kétségbeesetten racionális érveket a beépített navigációk árképzésére
Mert szerintem a “szebb”, meg “nem törik fel az autót”, elég kevés azért
A dolog ott kezd egyébként húsbavágó lenni, hogy míg az Opelnél pl. egy marha hosszú listán x-elgethetem magamnak egyenként, hogy milyen extrákat szeretnék, és egyszerűen kihagyom a beépített navit, addig vannak olyan márkák (pl. Honda), ahol elémraknak egy 2 oszlopos táblázatot a 2 felszereltségi szinttel, oszt jónapot. És ott már gondban vagyok, ha a második oszlopot választanám, de nem szeretném a fél millás Japán (na jó, USA), (na jó, Nyugat Európa) navigációt bele
@Gyurci ok, értem, megvárjuk az illetőt :)
Sziasztok!
Én követtem el az írást, köszönöm az észrevételeket.
Mi kerül ennyibe egy gyári rendszeren? Jó kérdés. Az autógyártókra jellemző, hogy egy-egy felkapottabb, jövőbe mutató extrát minden ok nélkül csillagászati áron kínálnak. Tehát az ok nem az, hogy extrafunkciók lennének, hanem az a közgazdaságtani alapelv, hogy az ún. “early bird”-öknek (vagyis azoknak akik mindenből szeretnek elsők lenni – ld. OFF-ként az iPhone 4 hisztéria) magas áron lehet kínálni az egyes opciókat, úgyis megveszik. Persze ez magába kódolja azt, hogy nem lesz tömegtermék. Aztán jön az árleszállítások kora, és akkor többen veszik (ld. Carminat TomTom a Renaultban).
Amikor vettem az autómat 2008. decemberében, a navi 340 ezer lett volna árlista szerint. Ma ugyanezt a navit a márka egy másik típusába 160 ezerért árulják… Tehát az árképzés az adott időpillanat, piaci környezet függvénye, a beszerzési árral szoros korrelációt (felülről nézve) nem mutat.
Ha van igény, lesz folytatása a cikknek, ahol az alternatívákról írnék, illetve hogy hogyan lett gyári navim 180 ezer forintért beépítéssel.
Multimédia funkciók: manapság több rendszernél a BT funkciót is beleteszik (a kihangosítás mellett akár hangvezérlést is ld. Ford), illetve ipod/USB csati is van (ezek külön is kaphatók általában). A prémium(abb)gyártóknál ott a TV, esetleg DVD funkció, illetve a legmodernebbeknél a 3G kapcsolat. Sajnos, ahogy leírtam, az egyes rendszerek nagyon eltérőek, mindig meg kell nézni, mit tud a kiszemelt, és annak figyelembevételével dönteni.
Remélem minden kérdésre válaszoltam.
Üdvözlettel:
kovacsf
Csak a lényegre nem válaszoltam: racionalitást ne keress az árban. Nincs. Ahogy írtam, ugyanazt a szolgáltatást sokkal olcsóbban megkapsz egy PNA-tól. Úgyhogy színtiszta racionális gondolkodással a gyári navi egy felesleges pénzkidobás, egy hipertúlárazott termék.
De itt jön be az érzelmi faktor, ami egyénenként eltérő. Mindenki maga tudja eldönteni, hogy megéri-e neki a “szépség” azt, hogy kidobjon sok x ezer forintot.
A TomTom úgy látom rájött a dolgok lényegére, amikor behozta az olcsó navit a Renault-okba. Persze kicsit kényszerhelyeztben voltak az olcsó PNA-k és főleg az örökös ingyenes hangnavigáció és térképfrissítés (Nokia) korában. Új frontot nyitottak és szerintem jól tették. Meglátjuk hosszú távon mi lesz ebből…
@ kovacsf Köszönjük a válaszokat. grat, a cikkhez.
Gyári navi tulajként elmondhatom, az Opel navi tömören egy xar, senki ne sajnálja, ha nincs neki. Hogy akkor nekem miért van? Hát mert az éppen kifutó – alig két évig gyártott – modellt “leakciózták” és a navi az ajándék pakk része volt, ingyé ;-)
Szerencsére megeszi a gazdaságos CD-t, pedig DVD alapú, így ha többen veszik meg a frissítést, akkor már nem olyan eget verő az ár.
Hogy mégis cuppanós pda-val navigálok? De hiszen ezzel kezdtem a bejegyzésem…
@ ernoe Esetleg írhatnál egy rövid tesztet a cuccról, lehetőleg az eredeti gyári cd-s vátozatról. :) Valami hasonlót:
https://navigyurci.hu/2010/07/19/navngo-igo-limousine-egy-igazi-kulonlegesseg/
Én is köszönöm a válszt.
Ezek szerint mégis van azért némi csökkenés a beépített navik árában. Avagy ha nincs csökkenés, esetleg van folyamatos funkcióbővülés? (mondjuk a magasabb kategóriás autóknál. Gondolom BMW-t sose fognak félmillásnál olcsóbb navival adni, de idővel azért a félmillába egyre több funkció fér bele).
Magam részéről mindenképp kíváncsi lennék a cikk folytatására, engem érdekel.
Köszi mégegyszer.
Úgy egyébként az egyéni preferenciák hangsúlyozásával maximálisan egyet tudok érteni. (pl: “funkcionálisan nem ér fél millát ugyan a szerkezet, de nekem nagyon fontos, hogy esztétikus legyen, és ne legyenek itt mindenféle tapaszok a szélvédőre rakva, meg ne himbálózzanak zsinórok mindenfele … )
Azzal egészíteném ki, hogy ugyebár az ilyen preferenciaszint erős korrelációban van az egyén anyagi lehetőségeivel. Én pl. fél millát nem tudok rááldozni az ilyen esztétikai vagy egyéb elveimre, felfogásaimra, de néhány tízezer forinttal többet bármikor képes vagyok én is kiadni azért, hogy az “én szintemen definiált” tökéletes megoldást elérhessem, még akkor is, ha az funkcionálisan, vagy más egyéb szempontból nem indokolt többletkiadás.
@ Gyurci Ha van rá igény, megpróbálok valami tesztfélét összehozni az OPEL DVDNavi90-ről, amihez természetesen van gyári DVD is :-D, bár sokkal jobb lenne egy mai rendszerről írni, mert ahogy látom, valamicskét azért fejlődtek az utóbbi időben :-P
@ A válasz határozott , igen! :) Engem az érdekelne, hogy mit kapunk a pénzünkért. Abba nem tartozik bele a frissítés megvétele, mondjuk 30 rugóért. :)