Pár napra én is befogadtam a Gyurcinál vendégszereplő Krokit – szeretem kipróbálni a különböző típusú, eltérő filozófia mentén készült vasakat, legyen szó a hardver kialakításáról vagy a rajtuk futó szoftverről. Nos, a Becker Z100 mindkét szempontból újdonság volt számomra…
…hiszen Becker készülékkel még soha nem volt dolgom, és ezen a cég saját képmására alakított iGO-verzió fut, amihez még szintén nem volt szerencsém.
A Kroki legfeltűnőbb tulajdonsága természetesen a külleme. Amikor jó pár hónappal ezelőtt először láttam fotókat róla, elsápadtam, annyira khm… furcsának találtam. Persze már akkor is értettem, hogy strapabíró, por-, csepp- és mérsékelten ütésálló modellről van szó, amit a gyár sem a Lexus-tulajoknak szánt, hanem a marcona offroad-járgányok vagy akár quadok szerelmeseinek.
Kézbe véve hamar megváltozott a véleményem. Egyrészt koránt sem csúnya, inkább meglepő, szokatlan, de egyből látni benne a rációt. Tapadós, rücskös felületével akár kesztyűben is biztosan megmarkolható (bár kezelni nem fogjuk tudni), a minősége abszolút hibátlan, és bevallom, amikor feltettem a műszerfalamra, szokatlansága ellenére sem éreztem, hogy nagyon kilógna a képből. Persze ennek talán az a fő oka, hogy vezetés közben nem a vasat, hanem a kijelzőt nézi az ember, márpedig az nekem nagyon tetszett – a Becker saját színvilága és az átalakított grafikus felület szerintem nagyon jól néz ki:
Az éjszakai üzemmódja pedig egyenesen fenomenális. Azért tetszik, mert a térképet teljesen fekete-fehérre változtatja, és csak az út virít rajta kellemes korallszínűben. Ha beállítja az ember, hogy az éjszakai fényerő minimális legyen, akkor tökéletesen belesimul a műszerfal esti képébe, nem vakít, viszont remekül látható. Nem is vacakolok, ezt itt mindjárt meg is mutatom. A kép persze nem túl jó, elnézést kérek érte.
A Krokihoz aktív tartó dukál, ami nagyon úri dolog, csak beledugjuk a tápot és a TMC-kábelt, a vasat pedig egy mozdulattal feltehetjük és levehetjük róla. Ha már szóba került a TMC, itt elmondanám, hogy az örömöm korai volt, mert bár a hardver kifogástalanul működik, használni sajnos nem lehet, mert a Becker által a Krokiba szerelt Navteq térképhez nem tartozik TMC-licenc, így az infók meg sem jelennek a készüléken…
A Krokival navigálni a legjobb (naná, majd cipőt pucolni…). Amikor az ember beállította az úti célt, és nekivág a világnak, a Kroki mindent megtesz azért, hogy kényelmesen, egyértelműen és kellemes látványt nyújtva mutassa az utat. A felismerhetetlenségig átalakított iGO-képernyő áttekinthető, egyértelmű és minden adat megtalálható rajta, amire szükség van. Még a tengerszint feletti magasságot is alapból mutatja – bele is telt pár napba, mire rájöttem, mit jelent a lassanként, de rapszodikusan változó, méterben megadott számérték a jobb alsó sarokban, az iránytű alatt. Onnantól viszont nagyon élveztem, hogy már azt is tudom, milyen magasan járok. Egy-egy alkalommal kicsit elfedi a sok infó a térképet, de szerintem ez jól van így, nagyon szeretem, hogy az útjelző táblák is megjelennek.
Ha köztespont is van a megtervezett útvonalban, a bal felső panelen először a következő köztespontig, alatta pedig az úti célig hátralévő távolság- és időadatok láthatók. Érdemes még megfigyelni a többi információt is: a következő manővert jelző nagy nyilat a bal alsó sarokban, az alsó sorban az utca nevét, a TMC-vételt és a töltést jelző ikont, jobbra lent pedig a gyorsmenü elérését lehetővé tevő fogaskerekeket.
A fent említett gyorsmenüben a legfontosabb dolgokat tudjuk pár kattintással beállítani, például kikapcsolhatjuk vagy alvó módba helyezhetjük a készüléket, módosíthatjuk az útvonal beállításait, új köztespontot vehetünk fel, áttekinthetjük az útvonalat és megváltoztathatjuk a navigációs paramétereket.
Van még egy jópofa kijelzési üzemmódja, amikor a térképet nem, csak a soron következő manővereket látjuk a képernyőn, a fontosabb egyéb adatok társaságában:
Látható, hogy a fenti képek jó része borús időben készült. Ilyenkor egyetlen navi kijelzőjének a láthatóságával sincs baj, a gondok akkor szoktak kezdődni, amikor kisüt a nap, pláne, ha pont szemből, vagy egyenesen a kijelzőre esik a fénye. Nos, a Kroki jól vizsgázott, mert bármi történt, a kijelző mindig látható maradt – persze nem egyformán, de olyan sose fordult elő, mint a HP rx5730-nál, hogy ha rásütött a nap, akkor csak egy szürke folt volt a térkép helyén. Az első képen telibe süti a nap, a második vakító ellenfényben készült:
Hogy hogy navigál? Hááát… Nem akarom nagyon ekézni, mert úgyis tudja mindenki, hogy a Navteq térkép nem tökéletes, csak egy vicces dolgot mutatok, illusztrációként (a többiről nem is készült fénykép, de ez olyan feltűnő volt, hogy nem bírtam megállni). Szóval a Wesselényi utcából szerettem volna a Kossuth Lajos utcán át az Erzsébet hídra feljutni. Erről a tájról van szó:
Magamtól a fent kékkel (zölddel?) jelölt Wesselényi – Dohány u. – Síp u. – Rákóczi út útvonalat választottam volna. Az első részével a Kroki is egyetértett, de aztán úgy gondolta, ő még körülnézne a Károly körúton is, ezért a Rákóczi útról nem vitt tovább egyenesen, hanem ahogy a narancssárga vonal jelzi, az Astoriánál befordult jobbra a Károly körútra, ott a Gerlóczy utcával szemben visszafordított, és az Astoriánál visszatérve, jobbra fordulva tért rá a Kossuth Lajos utcára. A fotó kedvéért vele tartottam, de rá is fáztam, mert a Károly körút fel van túrva, így a Gerlóczy-utcás visszafordítás nem sikerült, jó nagyot kellett kerülnöm, mire vissza tudtam evickélni a Kossuth Lajos utcába…
Amit még kifogásoltam, hogy a hangos navigálás hangminősége lehetne jobb is. Elég ványadt, recsegős, bádogdoboz-hangja van. Ettől függetlenül azt kell mondjam, megszerettem a Krokit, és még ha pont ezt a modellt nem is venném meg magamnak, mert az én autómba azért nem egészen illik a stílusa, de a Becker mint rendszer, mint „filozófia” nagyon tetszik.
Ha megoldanák a TMC-licenc kérdését, és nem csak dísznek lenne a dobozban a kétméteres malacfarok-antenna, akár együtt is tudnék élni egy másik, kicsit átlagosabb kinézetű Becker navival.
Néhány fontosabb technikai adat:
– Memória: 2 GB Flash memória
– GPS: Sirf III
– Bővítés: microSD
– TMC: beépített
– Kapcsolat: mini USB
– Méret: 137 x 90 x 20 mm
– Súly: 241 g
– MP3/Videó lejátszó
Kapcsolódó cikkek:
https://navigyurci.hu/2010/11/18/becker-z100-crocodile-az-elso-inditas/
https://navigyurci.hu/2010/08/23/nem-a-szepsegevel-hodit-becker-z100/
https://navigyurci.hu/2010/08/26/nehany-mert-adat-a-becker-z100-rol/
https://navigyurci.hu/2010/09/17/a-becker-z100-krokodil-frissitese/
https://navigyurci.hu/2011/06/20/becker-terkepfrissites-egy-ujabb-alternativa/
Én motoron használnám a Z100-ast, de az off-road -sága erősen megkérdőjelezhető. A normál utcai használatot és az esőt bírja (többszörösen tesztelve), de a csatlakozói hihetetlen gyorsan oxidálódnak és a tartóból kiálló nevetséges kis tűhegynyi érintkezők nem bírnak már a legkisebb oxidréteggel sem.
Ebből következőleg a menet közbeni töltésről lemondhatunk. Ez pedig azért gáz, mert töltés nélkül egy órán belül lemerül a Becker.
Ez a legnagyobb probléma vele és emiatt tartós motoros használatra gyakorlatilag alkalmatlan. Pedig a képe szép, jól olvasható és kellően gyors is.
Az meg már az én személyes pechem, hogy egy kempingben a Z100 nem bírta töltés közben az áramingadozásokat és szép csendben tönkrement. Bár megjegyzem, hogy a HTC telefonom bírta és más GPS-ek is bírták…
@ KIZS Köszönjük az infókat!
Van még egy érdekessége a készüléknek: az autós tartója nem működik minden USB kábellel. Először bepánikoltam, mert nem töltött az autós tartón keresztül, de aztán utána olvastam és kiderült, hogy többféle megoldás is létezik az USB csati megvalósítására (az 5. tűn van-e föld vagy sem, valami ilyesmi, nem értek hozzá) és van amivel működik, van amivel nem.
Szóval nekem van idehaza 7 darab egyébként tökéletesen működő USB kábelem, de a Becker az autós tartón keresztül csak az egyikkel tölt (a készülék egyébként bármelyikkel, a gond az autós tartóval van). És ez sajnos igaz az itthon levő szivargyújtó-USB töltőkre. Abból is van itthon 4 és egyikkel sem töltődik. Szóval azt az egy kábelt nagy becsben tartom…
@ KIZS A régi Asus PDA-k, csak a saját kábelükkel töltöttek (P525, P535). Talán nem véletlenül. Az egyik ok lehet, az utángyártott töltők változatos minősége, a másik pedig a garancia kérdése.
Szívesen olvasom a teszteket de meglepett, hogy egy motoros navit autóban tesztelnek…
Egyik kedves motorostársam és nagyon közeli barátomnak én is ezt a navit ajánlottam. Tapasztalataink (2 év használat után !): tényleg teljesen vízálló ! Annyira, hogy az aktív tartó soha nem fog beázni…csak rosszat tudok mondani, ahogy az előttem szóló is ! Előbb elhagyja magát minthogy beázzon… Egy hulladék !
A gyári szoftverhez jár 2x frissítés amit sehogy sem sikerült összehozni. Mivel ősrégi térképek voltak rajta, sajnos emiatt a gyári proginak mennie kellett…semmilyen supportot nem sikerült szereznünk a készülékhez, pedig jól beszélek németül, még oda is kitelefonáltam. Ott közölték, hogy ehhez a készülékhez nem jár support telefonom ! Az onlájn meg nem működött…szal maradt a nemhivatalos megoldás…ez így azt gondolom már járt nekünk !
A képernyő már közepes napfénynél sem olvasható csak ha a vezető a kezével beárnyékolja de még úgy is nehezen !!!
Szal mivel 36 ezerért vettük, nem volt drága, de csak korlátozva használható. Sajnos nincs tapasztalatom a többivel de ennél biztosan van jobb…valszeg sajnos sokkal drágábban…. Az ár-érték arányt ennek fényében mindenki maga lője be…
@ Fri Nem motoros navi, csak annak is használható. Nem vízálló, hanem cseppálló, és az öszvérmegoldással használt autóstartóval beázik. Volt, és tudomásom szerint van is támogatás hozzá (magyarul is), telefonon, illetve Skype-on is. És akár a szoftverfrissítést is elvégzik neked némi készpénzért.
Ja igen, és nem véletlenül drágább egy valódi motoros GPS, azonban miután közük nincs egymáshoz, így összehasonlítani is felesleges.
Kedves Gyurci !
Köszönöm válaszod, nagyon tisztelem a munkásságod !
Válaszodra csak a Becker oldalán találhatók közül idéznék néhány sort:
http://becker-navigacio.hu/navigaciok/becker-traffic-assist/becker-traffic-assist-z100-crocodile/
“Vízálló kivitele és könnyű használhatósága miatt igazi kedvence lett a két keréken közlekedőknek.” és még ezt is:
“így minden körülmény mellett ideális a bukósisakon keresztül is” ! Mi ez ha nem reklám egy motoros navigációnak ? És “Vízálló” kifejezés számomra egyértelmű, bár nyilván nem úszkálásra tervezték…
A támogatás minőségéről volt szerencsém személyesen meggyőződni…no comment… Ha meg egy ilyen bonyolult és általad is leírt szoftvert készítenek hozzá, amivel neked sem sikerült frissítened, akkor miért kérnek némi készpénzt a frissítésért ????!!!! Szal 20-30 ezer körül ha kapok, akkor sem venném meg a képernyő gyenge fényereje miatt, pedig a hardvere nagyon is jó ! És valszeg pont azért ilyen gyenge a képernyő, mert “vízálló”…kár érte, pedig elérhető árú navi lett volna. De ne felejtsük el, hogy amikor kijött, akkor azért alulról súrolta a 100 ezres határt….
Üdvözlettel egy olvasód:
Fri
Kedves Fri! Mit is mondhatnék, hogy elhidd nekem, Ez nem motoros navigáció, de alternatív megoldásként, egy kis odafigyeléssel annak is használható. A frissítéséről, már 2010 szeptemberében készítettem útmutatót, éppen a macerás volta miatt:
https://navigyurci.hu/2010/09/17/a-becker-z100-krokodil-frissitese/
A Becker Ügyfélszolgálatát pedig tavaly februártól, december végéig én láttam el. Ha ez idő alatt nem kaptál segítséget, az az én munkámat minősíti… A fényerő gyárilag csak 80%-on van, ezt fel lehet húzni szoftveresen 10%-ra. Így egíy picit jobb lesz, de motorozás közben, tűző napon esélyed sem lesz…
ui: az elismerést, köszi! :)
Én nem vagyok már annyira jó véleménnyel róla mint eleinte voltam…
Motoron használom én is, a rögzítése teljesen jó (mármint a motoros tartóban, az autós tartó nem való motorra, mert abból kiesik), a legnagyobb zuhárét is vígan bírja, és amennyire kell ütésálló (bírja, ha elnyalsz a motorral – teszteltem).
Viszont a motoros tartón a töltése vacak: “cicereg” vagy van töltés vagy nincs. Többnyire nincs. Teljesen új gyári állapotában is ilyen volt, később ez még tovább romlott. Tehát USB-ről kell tölteni menet közben ami viszont már ront a vízállóságon.
De ettől még bőven használható lenne…
…viszont az enyém egyszer csak úgy döntött, hogy netovább USB kapcsolat. Úgyhogy a PC-vel való kapcsolat és így a frissítés lehetősége megszűnt. A szerviz csak a vállát vonogatta. Mivel garancia időn túl voltam, ezért vettem egy új Z100-ast, mert egyébként tetszett a GPS. A töltés probléma ugyanez, az USB pedig pont három hónap után mondta be az unalmast. Ráadásul az új készülék újkora óta nem indul ha van benne SD kártya az indítás pillanatában (valami szervizmenü jön be csak) illetve ha rajta van a töltő vagy ha rásüt a nap és felmelegszik (komoly). Elég idegesítő amikor a semmi közepén állsz és 20 percig kell játszani a GPS-sel, hogy bekapcsoljon.
Ráadásul amikor betojt a USB, akkor vele párhuzamosan elromlott az SD olvasója is. Ekkor úgy döntöttem, hogy még végigkínlódom vele a szezont és aztán repül. És így is történt. Pont most szombaton idegelt fel annyira, hogy izomból földhöz vágtam amitől az összes IC leszakadt belül. Így az a problémám is megoldódott.
Soha többé nem veszek Becker terméket.
@ kizs A Becker z100 egy autós navigáció, amelyhez régebben lehetett kapni “GYÁRI” motorostartót. De ez már évekkel ezelőtt volt. Az autóstartóban lévő USB csatlakozó nem bírja a motoros üzemet (persze, autóstartó). Ezért nem az a megoldás, hogy soha többet nem veszel Becker terméket, hanem hogy olyat veszel ami valóban motorra való… Szerinted azok miért vannak 100 ezer forintos nagyságrend környékén, a Becker z100 meg ennek a közelében sem volt amikor te vetted?
Tehát nem motoros GPS. De amúgy megvédeni nem az én tisztem, úgyhogy ez csak a saját, SZUBJEKTÍV véleményem volt!
Persze, gyári motoros tartó van a GPS-hez, rendesen bekötve az elektromos rendszerbe és az nem működik új kora óta. Sőt abból is kettő van és egyik sem működik. De nem vagyok egyedül a problémával, mert ahogy olvasgattam a különböző motoros fórumokat ez a töltés probléma meglehetősen gyakori. Szerintem a gyárban egyszerűen nem tesztelték soha.
Sajnos kimondottan motoros GPS csak a Garmin van, ami viszont irreálisan drága. Ráadásul nem is tetszik (a szoftver nem tetszik). A többi motorosnak mondott GPS pedig vicc.
Becker sem volt olcsó, 40 ezer körül vettem (+ a motoros tartó) miközben 20-25 ezerért már egészen jó GSP-t lehet kapni. Pedig a Z100-as hardvere nem egy modern technológia. De egyébként ha az USB nem mondja be az unalmast, akkor vígan használnám. Így viszont azt kell megállapítanom, hogy a hardver valamivel alatta van a 15 ezer forintos kínai csodák minőségének. (És hozzátenném, hogy egyik Z100-as sem motoron ment tönkre. Sőt, a másodikat hónapok óta csak a kocsiban használtam, majd kb. egy hónap fiókban állás közben szűnt meg a PC-s kapcsolat lehetősége. Ez azért nem a megbízhatóság csúcsa.)
Egyébként a következő “áldozat” egy Wayteq X960BT lesz. Veszek hozzá egy univerzális vízálló motoros GPS tartót tokot és kakukk.
@ kizs A TomTom-nak is van motoros készüléke:
http://www.tomtom.com/hu_hu/products/bike-navigation/
Igaz, “kicsit” drágább, mint egy Wayteq.
Azért a Wayteq-el is csak óvatosan ! A tört IGO fagyhat rajta ! Nekem 950 HD-m van és a motoron a töltő adja meg magát a rezonanciák miatt ! Nekem már cserélték és a második is elhagyta magát… De az biztos, hogy árban nehéz vele versenyezni !
@ fri Nem használunk tört iGO-t. :)
Egyszer valamihez adtak egy ajándék TomTom-ot (talán egy PDA-hoz?), akkor kipróbáltam és kifejezetten béna volt. Mondjuk azóta rengeteget fejlődhetett, mert valami 6-7 éve történt a próba… Ráadásul ez a gép viszont egy műszaki őskövület. Manapság már szégyen ilyet a piacra dobni.
A Wayteq-ben az tetszik, hogy van benne bluetooth, így a navigációt hallom a sisakban levő intercomon keresztül. Meg tudok vele zenét hallgatni meg ilyesmi.
Pont ezért írtam ! Mert nem használunk, azért mert fagy, de főleg mert warez és mi olyat nem csinálunk ! Pont erről beszéltem !
@ fri Ok, köszi!