Gyurci témafelvető cikke nyomán nekem is beindultak a gondolataim, és az jutott eszembe, hogy leírom őket, hátha másoknak is hasznos lehet, vagy csak felidézi a régi szép időket. Ez eredetileg hozzászólásnak indult, de aztán afféle „kis színes” kategóriájú írás lett belőle.
Időrendben haladok az egyes módszerek között, ahogy én megismertem őket.
Térkép: Anno én is bejártam Európát autóval, térképpel és feleség-navigációval. Mivel nem volt más, erre készültünk fel. Beszereztük az elérhető legfrissebb atlaszokat (Európa autósatlasz, mert abban benne vannak azok az országok, amiken csak a főutak érdekelnek, mert csak áthaladunk rajtuk) és a létező legrészletesebb Nagy-Britannia térképet, sőt, térképeket, mivel mindegyiknek volt valami előnye, ami miatt „nem lehetett” itthon hagyni (AA, Collins, Philip’s). Az egyiken a látnivalók, a másikon a kempingek, a harmadikon az útjelzések voltak fontosak.
Ezek nem voltak olcsók, de belekalkuláltuk őket az úti költségbe. Az az igazság, hogy az általunk érintett útvonalon (Ausztria-Németország-Franciaország-Egyesült Királyság) már húsz éve is nagyon jó volt a közúti tájékoztatás, simán lehetett térképpel navigálni. Az angliai autós (!) térképeken pl. az útjelekkel összehangolt feliratok vannak, mindig pont ugyanaz következik az úton, mint amit a térkép mutat (látod, hogy melyik nagyobb város lesz kiírva az úton, a lehajtók száma is szerepel a térképen stb.). A részletes autós térképen az utolsó falusi dűlőút is rajta van.
Nyaralásnál belefér egy-két eltévedés, az ember nem rohan. Alapvetően nem volt gond. Nagy-nagy hátrány volt, hogy a feleségem az izgalmasabb részeknél szinte semmit nem látott a tájból, és amúgy is sok idejét, figyelmét lekötötte a navigálás. Fárasztó meló, na. Főleg, ha valakinek nincs érzéke hozzá. Neki van, és még élvezte is.
Okostelefon: Nekem az első ilyen egy Windows Mobile alapú HTC TyTn I volt ebből a műfajból, iGO-val. A TyTn kevés volt ehhez, navigálás közben bejövő hívásnál fél percre tetszhalott állapotba került, se telefon, se navi… A második versenyző, egy Samsung i780 + hozzá kapott iGO már nagyon jól működött, nem fagyott, de a közös telefon + navi funkciók még mindig kényelmetlenek voltak.
Itt az jelenti a fő problémát, hogy hiába elég erős a hardver a navigálás közben bejövő hívás gyors kezeléséhez, a hívás ideje alatt a navigációnak se a képét nem látjuk, se a hangját nem halljuk, így a beszélgetés alatt „vakrepülésben” vagyunk. Ez egy hosszabb, eseménytelen autópálya-szakaszon nem gond, de a nagyvárosi forgalomban már komoly problémákat okozhat (jobb esetben eltévedünk, rosszabb esetbe akár balesetveszélyes is lehet, ha idegességünkben, vagy csak egyszerűen a hívásra figyelve butaságot csinálunk).
Hosszú útra ma sem indulnék öszvér (teló + navi egyben) megoldással. Erről lejjebb lesz még szó a Nokia + Ovi Maps kapcsán.
Így festett az iGO a Samsung i780 320×320 képpontos kijelzőjén
PDA + naviszoftver: Itt a telefonálásra nem alkalmas PDA-készülékekről van szó, amiken valamilyen navigációs szoftvert futtatunk. Ez már akár navigációs céleszköznek is tekinthető, mivel navigálás közben nem használjuk másra, így a készülék erre a feladatra tud összpontosítani. Eleinte a PDA-kban még nem volt beépített GPS-vevő, ezért azt külön kellett csatlakoztatni hozzájuk, kábellel, majd később Bluetooth segítségével.
Komoly útra két éve mentünk először navigációs támogatással. A készülék egy iPaq Travel Companion + iGO páros volt. A feleségem iszonyat szkeptikus volt (előtte egy-két évig látta a kisebb, belföldi utak során lefagyó, újrainduló, vacakul tervező navigációs szárnypróbálgatásokat). Úgyhogy a Nagy Út előtt indulásnál a térdére vette a jól bevált térképeket és kajánul vigyorgott. Az első pár száz kilométeren szigorú tanfelügyelőként ellenőrizte az iGO minden rezdülését.
Kicsit meghökkenve látta, hogy az iGO már autópályán visz ott, ahol ő a térképet nézve még a falvak között tekergő úton haladt volna Hegyeshalom felé. Aztán pár száz km után eltűnt a vigyor az arcáról, kisimultak a vonásai és elkezdte a tájat nézni, a nehéz térképeket pedig belökte a lábtérbe. Onnantól csak az út megtervezéséhez vette elő őket. (Hová menjünk kirándulni ma? Merre is járunk az országon belül?) Azért a “nagy kép” áttekintéséhez nagyon kell egy jó térkép, de a navigáláshoz már felesleges.
Egy baráti házaspár tavaly indult hasonló útra, de nekik még soha, semmilyen navis tapasztalatuk nem volt. Az asszonyka hallani sem akart GPS-ről. De végül sikerült rábeszélnem őket, és mit mondjak, amíg külföldön voltak, folyamatosan csuklottam – állandóan emlegettek, hogy milyen jól tettem, hogy nem engedtem őket navi nélkül útnak indulni. Szóval aki még 2011-ben is habozik, ne tegye, a navigációs készülék hatalmas áldás, megkönnyíti és élvezetesebbé teszi az utazást.
Nokia + OVI Maps: A fő telefonom most is alkalmas erre (Nokia 5800XM). Időnként előveszem az Ovi Mapset, eljátszom vele, megnézem, van-e frissítés. Lenyűgöző, hogy ingyen ilyen igényes megoldást ad a Nokia. De sokakhoz hasonlóan szerintem is csak alkalmi navigálásra alkalmas. Hogy miért?
· viszonylag pontatlan a térkép
· kicsi a kijelző
· menet közben nem könnyű kezelni
· macerás az útvonal megtervezése a szoftverben
· nem lehet több pontból álló útvonalat összeállítani
· nincs TMC (valós idejű forgalmi információk)
· néha elfogy a memória
– nagyon harmatos (értsd: buta) az útvonaltervező algoritmus (bevisz a málnásba, ha nem figyelsz vagy nem ismered az utat)
Azért működik, és városok közötti navigálásra megfelelő lehet. Külföldre csak végszükség esetén indulnék el vele.
PNA (navigációs célhardver) A fentiekből sejthető, hogy az immár nagyon ritkává vált PDA + naviszoftver kombó mellett ez az egyetlen igazán jó megoldás. Mára a névtelen és neves gyártók ezerféle készüléke és szoftver/térkép-megoldása közül lehet választani igény, ízlés és pénztárca szerint. A hűséges olvasók tudják, hogy a Navigyurci jóvoltából én is végigpróbáltam pár variációt, írtam is már erről itt nem egyszer. Úgyhogy ebbe itt most nem mennék bele, annál is kevésbé, mert ahogy hallom, erről a témáról fog írni Gyurci a következő cikkében…
Kapcsolódó cikkek:
https://navigyurci.hu/2011/05/22/januar-februar-itt-a-nyar-mivel-navigaljunk-elso-resz/
https://navigyurci.hu/2012/01/10/ingyenes-navigacios-programok-ovi-maps/
https://navigyurci.hu/2011/08/28/saarbrucken-budapest-az-ovimaps-szel/
Örülök hogy “gondolatébresztő” lett az írásom. Olvasom a élményeidet, amiket megosztottál velünk, és megállapítottam, hogy a legtöbbjén én is átestem (valahol-valamikor).
Mennyire szerettem a Tytn-t, komoly vas volt, és mégis a navigáció nem nagyon ment neki. A Nokia Maps-ről pedig maximálisan osztom a véleményedet!
Telefonos-navis témában annyit tennék hozzá, hogy lehet, hogy ez sem teljesen kényelmes, de Androidon megoldható, hogy a bejövő hívás fogadása után azonnal visszatérj a navihoz, hívás közben. Hangja nem lesz a navinak, de a térképet mutatja, és közben tudsz beszélni is. A trükkje az, hogy hívás közben a Home gombot kell megnyomni a telefonon, és onnan vissza lehet térni a navihoz. Feltéve, hogy Notification bar-ra felteszi magát a navi program. Nekem Pulse-on Waze-zel ez így tökéletesen működik.
@ Watt Köszönjük!
Na, pont az ilyen apró infómorzsák a fontosak, köszi, hogy leírtad. Nekem nincs is androidos telefonom, azzal kapcsolatban még semmi első kézből származó tapasztalatom nincs.
Köszi, Watt :)
Áldás a célhardver meg a jó térkép. Nekem is volt annó vagy öt spiráltérképem, egyik egy igazi nagyformátumú adac, egy város hat oldalon fért el, kb. olyan részletességgel. Ez csak tervezési alapnak volt jó. Emellett A4 lapokra itinert is kellett készítenem, olyan rallye-s félét, valahány kilométerre valamely városnál valamely kereszteződésben merre. Ez már csak olyan öt hat oldalas volt. De ha letértem véletlenül az útról, volt nemulass :-))
@ gnme Szia, régen láttalak. Néhány évvel ezelőtt tényleg nem volt semmi odatalálni egy teljesen ismeretlen helyre… Volt hogy elsőre sikerült, második alkalommal egy órát töltöttem a nürnbergi várban, persze akaratomon kívül…
Kb. 1 hónapja 67 évesen vásároltam az első Becker Active Traffic navit.
Mind eddig a térképes navigálással jutottam el úti céljaimhoz. Azonban az autópálya le- és felhajtók egyre bonyolultabbá váltak, a hibás döntést pedig már nem tudtam korrigálni. Ausztriában a fizetős és nemfizetős utak különválasztása is egyre nehezebb problémát jelentet. A nagyvárosokban a kanyarodó sávok és az egyre újabb egyirányú, lezárt utcák nehezítették a címhez való eljutást. Az újabb térképek is lemaradtak a valóságtól. És talán már a „navigátor” szeme sem volt régi. Ezért döntöttünk, meg kell próbálni mit is tud egy ilyen berendezés. Lesz-e valódi segítő.
Először a Moha bácsi hangját állítottuk be. Majd néhány ismer magyarországi úton próbáltam megismerni és összeszokni a gép ritmusával. Most túl vagyunk az első ausztriai utazáson is. Egy bécsi cím után, Krems melletti falusi címre is hiba nélkül vezetett. Ausztriában a traffic is működött. Krems belvárosában egy ideiglenesen lezárt útszakaszhoz persze kétszer is rávezetett, de nem idegeskedtem. A harmadik próbálkozásra már többször letértem a javasolt útról, így sikerült kikerülni az akadályt.
Úgy gondolom, hogy az útvonal általános tervezéséhez jó ha van egy térkép pl Google. A gépnek a navigáláshoz pedig a pontos, nagyon pontos cím, vagy a koordináták ismerete szükséges.
A Beckert könnyű volt használatba venni, bár egy alapos ismertetőt adhattak volna hozzá. Német, angol stb nyelveken letölthető, de magyarul nem.
Az első tapasztalatok kedvezőek. További útjainkon már biztosan nem kell a térkép fölé görnyedni, utcaneveket keresgélni, idegeskedni hogy jó-e a sáv, csak kényelmesen hátra kell dőlni és a navi irányítása alatt vezetni. Ez így egyszerűbb.
Kedves Miklós! gratulálok, hogy 67 éves korodban is hajlandó vagy egy új technikát megtanulni. Remélem sok örömed lesz benne. Emlékezetem szerint, a használati útmutatót magyarul, a készüléken, a Manuals mappában találod. Magyar hangnak, szerintem jobb hogyha Esztert állítod be, akkor az utcaneveket is be fogja mondani (magyarul).
Hogyha küldesz egy e-mailt, akkor küldök neked egy magyar leírást. Nagyon fontos, hogy a navigációban soha ne bízz vakon! Mindig a közlekedési szabályok az irányadóak.
Kedves Miklós!
Szeretettel üdvözöllek, mint a Navigyurci Doyenjét, vagyis minden bizonnyal a legnagyobb élettapasztalattal bíró olvasóját! Köszönöm, hogy megtisztelted az írásomat a tapasztalataid leírásával. Nagyon nagy dolognak tartom, hogy nem utasítod el az új lehetőségeket, hanem kipróbálod és ahogy látom, türelemmel, rugalmasan alkalmazkodva próbálod használatba venni őket.
Bizony, ezek sem tévedhetetlen megoldások, de nagyon megkönnyítik az autósok életét.
Megtennéd még, hogy leírod nekünk, mi alapján választottad pont a Becker Active Traffic készüléket (nagyon jó választásnak tartom!), és hogy hogy találtál rá a Navigyurci oldalra?
Üdvözlettel:
Zsolto
Kedves Zsolto!
Köszönöm, hogy ilyen kedvesen írsz.
A vásárlás előtt itt az interneten keresgéltem GPS teszteket. Talán két-három hónapot is csak olvasgattam, próbáltam eligazodni a sok új információban. Valami véletlen útján jutottam el a „Navigálj Gyurcival” honlapra. Az első cikkek után visszafelé egyre többet olvastam. Nagyon tanulságosak voltak a hozzászólások is.
Ezek alapján értettem meg hogy egy ilyen készülékben mi a „vas” mi a szerepe. A 64 vagy 128 MB RAM illetve a 2 vagy 4 GB memória különbségét. Itt olvastam a térképi minőségről, lefedettségről, a térképi állomány nagyságáról, a navigációs szoftverekről. Figyeltem a „vasak” minőségi, megbízhatósági tulajdonságaira, próbáltam következtetni a hozzászólásokból a működési tapasztalatokra. Megértettem mi a fontos és mi a lényegtelen szolgáltatás – legalábbis nekem egy ilyen készülékben.
A végén volt egy sorrendem a 1. Becker, 2. Navigon, 3. ToTom. A Beckenél az ár érték arány alapján választottam a Activ Traffic készüléket. Bár az első készülékkel volt egy kis probléma, de eltökélt voltam a választásommal, így ismételtem is e mellett maradtam. Így történt.
A továbbiakban már nem fogom a különböző típusokat összevetni, de figyelni fogok az újdonságokra azonban nem vásárlási szándékkal. Ezt az oldalt rendszeresen olvasni fogom, mert itt tartalmas jó cikkek, okos hozzászólások vannak.
Minden jót kívánok!
Miklós
@Zsolto
Klasszul összefoglaltad, és tanulságos. Segítség azoknak, akik bizonytalanok, hogy mit válasszanak. Sokan még mindig idegenkednek a technikától. Egy valamit azért nem szabad figyelmen kívül hagyni. A készüléket, a programot nem akkor kell megismerni, amikor már élesben kellene használni, mert meg tudja keseríteni az utazást is akár. Aki először használja, dobjon be legalább egy ország, vagy egy Európa térképet. Szerintem. Nekem a Spyca-n jól megy a navi, bár csak otthon használom. Ahhoz képest…
@Miklós
Üdv az oldalon. Soha nem késő semmi. Amíg működött a Poiplaza fórum, volt egy olvasó túl a 70-en, aki buherálta a poikat :-)
@Sklave
Helló megint, jó, hogy újból előferdülsz :)
Bizony, két éve én is a saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy míg Budapesten nincs nagy jelentősége, hogy a legrövidebb vagy a leggyorsabb útvonalon terveztetek-e a navival, az első napon az 1000 km-re levő szállásunkat jó háromnegyedórás tekergéssel értük el, kis városok között kanyarogva, mert a “legrövidebb útvonal” módszer volt beállítva. Ha a leggyorsabbat állítom be, akkor csak öt kilométerrel lett volna hosszabb az út, de szinte a szállásig autópályán mehettünk volna, megspórolva egy csomó időt…
Szóval megint okosat szóltál — pont beszéltünk arról Gyurcival, hogy ha valakinek, akkor neked aztán van ebben tapasztalatod…
@zsolto
Ebben biztosan van mindenkinek tapasztalata, aki végigjárta az általad leírtakat. Pont ma láttam elég sok autót, amiben térképet szorongatott az utas. :-) Bizony, még van aki így közlekedik, és oda talál. Abban igaza van Gyurcinak, hogy ki lehet szállni és érdeklődni. Ez is a közösség építéshez tartozik. Beszélgetek az utca emberével, vagy mutogatok. Ez is élmény, ha nem időre kell menni.
Ja! A “legrövidebb-leggyorsabb” igen, ez olyan, mint ahogy leírtad :-D