A navigáció megöli a gondolkodást

Sokszor hallottam már, de igazán nem foglalkoztam vele. Talán nem is hittem benne igazán… De ma meg kellett állapítanom, hogy valami igazság mégis csak lehet benne. Eddigi életem folyamán, voltam már sok minden, talán csak akasztott ember nem…

Elég sokszor éltem abból hogy autót vezettem, és aránylag sok helyen megfordultam kis hazánkban is. Általában egy térkép volt az útitársam, ha nagyritkán elakadtam valahol, mindig volt aki megmondta merre is van, ahová mennem kellett.

Ám ami ma történt velem, az számomra elég elrettentően hatott, és kicsit talán ijesztően is… Elgondolkodtam azon, hogy mennyire függünk a kütyüktől, az internettől, SMS – től, okostelefontól, navigációtól, és még sorolhatnám. Nem szaporítom a szót, hanem elmondom ma mi történt velem. Ha mástól hallom, valószínűleg elkapott volna a harctéri röhögőgörcs, de így inkább elgondolkoztam a történéseken.

Délután el kellett szaladnom néhány helyre, Törökbálintra illetve Érdre is. Egy darabig minden simán ment, és azután mintha el lettem volna átkozva… Hozzá kell tennem volt nálam navigáció, nem is egy – de kettő. Töltő is…

Azután egyszer csak magába fordult a navigáció, talált egy neki tetsző utat, és csak mondta – csak mondta. Mikor eluntam, elhatároztam megoldom magam, hiszen ez nem nagy tudomány, évekig csináltam. Bár ne tettem volna.

Elindultam a Budaörstől – Érd felé, majd az M0 -ás előtt ijedten szembesültem az autópálya matrica szükségességére felhívó táblával. Hopp, semmi baj lemegyek a nullásra… Igenám, de addig ügyetlenkedtem, amíg sikerült félúton megállni az autópálya – felhajtón, útban a fizetős M7-es felé… És most jön a poén, lemerült a töltőre tett navigáció (a képen az utolsókat rúgja)…

Akkor még elég egyértelmű volt a dolog, veszek egy autópályamatricát bukóba, azután intézem a dolgomat tovább. Persze, ahogy azt Móricka elképzeli. Nagyjából 5x próbáltam meg autópálya matricát venni, de minden alkalommal hibaüzenetet kaptam. Na ekkor már kezdtek az őrület jelei mutatkozni rajtam, szerencsére némi külső segítséggel ez az akadály elhárult.

Irány Érd. Egy madár nevű utcát kellett megtalálnom egy olyan navival, ami nagyjából 5-10 másodpercig működött, azután kikapcsolt… Hazudnék ha azt mondanám, hogy jó móka volt. Persze egyszer minden cím meglesz, innen már csak haza kellett evickélnem. Valahol útközben (talán az M7-es környékén) még felmerült bennem, hogy az iPhone – t felteszem a műszerfalra, és felhergelem a rajta lévő iGO primót, de valahogy kifújta a fejemből a szél…

Így sikerült hazafelé az autópályára keverednem Tárnoknál!, innen többé kevésbé sima volt az út.. A Rákóczi úti útjavítás, ami miatt a Bah csomópontnál állt a sor vége, már csak a hab volt a tortán…

Mondjuk elég sok mindennek össze kell jönni ehhez, a térképtől, a lemerülő navin keresztül egészen a nem megvásárolható autópálya matricáig. De azért lehet, hogy ezentúl bizonyos időnként terepgyakorlatokat fogok tartani, egy papír térkép és a körülöttem lévők segítségével…

Nektek van ilyen “rémtörténetetek”? Mondjátok el itt: https://www.facebook.com/navigaljgyurcival

26 hozzászólás
  1. avatar
    2011. december 15. Válasz
    Zsolto

    Jó kis gondolatfelvetés. Több dolog is eszembe jutott róla. Egyrészt újabban elég sok új szakasz, lehajtó, körforgalom stb. épült, ami miatt én is elbizonytalanodtam, főleg a korábban a tenyeremként ismert dél-budai végeken (Egér út, Kamaraerdő, Budafok, az M7-es Budaörs, Törökbálint, Érd környékén (pláne az M6-os bevezető szakasza) stb.). Bár ott nőttem fel, már régen nem ott lakom, és úgy érzem ott magam, mintha soha nem jártam volna még ott.
    Másrészt valóban beáll az ember agya egy kerékvágásba, és ha valaki nem kimondottan a “mindenhol feltalálom magam” fajta, akkor nehezen zökken ki abból, hogy más oldalról közelítve találjon megoldást, ha probléma adódik.
    Tanulságos volt látni, hogy mások is vannak így ezzel :)

    • avatar
      2011. december 15. Válasz
      Gyurci

      @ Zsolto Írod a rengeteg vacsi új kőrforgalmat. Én még azt is észrevettem, hogyha kicsi átmérőjű a korforgalom, és mégis sok belőle az elágazás, akkor még a jobb navik is nehezen birkóznak meg ezzel. Neked mi a tapasztalatod?

  2. avatar
    2011. december 15. Válasz
    Zsolto


    bodogmilan:

    Üdv mindenkinek!
    Lehet hogy nem ide illő a kérdésem csak sajnos sürgős lenne! Egy mio spirit 680-at szeretnénk vásárolni és erről lenne pár kérdésem.
    2. ajánlja-e ezt a gépet (megbízható-e ár-érték)
    3.és maga a kezelése az egyszerű-e?
    Előre is köszönöm a választ!

    2. Ki kell próbálni, nekem a 687-es nagyon szimpatikus volt. Itt az oldalon több cikk is foglalkozik vele, érdemes innen felgöngyölíteni őket:
    http://tinyurl.com/cjr5pvp
    3. A kezelése szerintem egyik naviszoftvernek se bonyolult, inkább arról van szó, hogy mindegyiknek más a filozófiája és a gondolatmenete, amit bizony ki/meg kell ismerni. Érdemes mindkét készüléket megnyomkodni egy kicsit egy nagyobb üzletben. Amit célszerű kipróbálni: mennyire kézenfekvő neked az útvonaltervezés logikája? Elég gyorsan lehet-e gépelni rajta címeíráskor? (Őrjítő tud lenni, ha minden betű után egy-két másodpercet kell várni.) Szimpatikus, áttekintheő-e a térkép? (Minden naviban másképp jelenik meg a térkép. A most nálam lévő Smailóban például olyan, mint egy igazi, nyomtatott térkép, ez nekem nagyon szimpatikus. Egy Garminban vagy egy TomTomban egész másképp fest a dolog. A Smailo egyébként ebből a szempontból erősen hasonlít a Mióhoz.) Jól látszanak-e, egyértelműen azonosíthatóak-e a képernyőn megjelenő feliratok, ikonok? Találomra érdemes “megkérdezni” a készüléket, hogy ismer-e néhány olyan pontot, ahová sűrűbben jár az ember (városszéli bevásárlóközpont, nevezetes hely stb.). Egy megbízható(nak tűnő) POI adatbázis sokat segít, ha az ember nem tudja a pontos címet.
    Korábban mindig azon lovagoltam, hogy Magyarországra TopMap térkép kell, mert a többi térkép annyival pontatlanabb volt. Úgy látom, mára sokat javult a helyzet, talán nincs _akkora_ jelentősége, hogy ki szállítja a térképet.
    Sok sikert a vásárláshoz, és ha döntöttél, írd majd meg nekünk légy szíves, mit vettél és mennyire tetszik!
    Üdv: Zsolto

  3. avatar
    2011. december 15. Válasz
    sklave

    Tipikus ” A navi mindent tud” eredménye. Lehet, hogy a navigáció befér…Lásd itt:https://www.facebook.com/navigaljgyurcival

    • avatar
      2011. december 15. Válasz
      Gyurci

      @ sklave Ezért kell mindig elmondani, és az unalomig ismételni, hogy a navigáció csak segítség, a térképe minimum féléves, és nem tud vezetni, azt a sofőrnek kell…. :)

  4. avatar
    2011. december 15. Válasz
    Zsolto


    Gyurci:

    @ Zsolto Írod a rengeteg vacsi új kőrforgalmat. Én még azt is észrevettem, hogyha kicsi átmérőjű a korforgalom, és mégis sok belőle az elágazás, akkor még a jobb navik is nehezen birkóznak meg ezzel. Neked mi a tapasztalatod?

    Bizony, ez probléma. Nekem eddig — nem vicc — a leggyorsabb navim az i780-as Samsung telefonomon futó gyári iGO8 volt. Sose felejtem el, egyszer az Árpád-hídról Pest felé jobbra kanyarodtam le, pedig balra kellett volna menni. Tempósan kanyarodtam lefelé, mikor az iGO észlelte, hogy valami nem stimmel. Villámgyorsan újratervezett, és még időben szólt, hogy a felüljáró alatti, alig észrevehető, és alig 50-60 méterrel előrébb levő visszafordulási lehetőségbe be tudtam fordulni, nem keveredtem rá a Váci útra a rossz irányban. Mostanában láttam olyannavit, ami sűrűn sorakozó mellékutcáknál akár fél utcával is le van maradva. (Ilyen az amúgy nagyon tetsző Smailo is.) Szerintem ennek az (is) oka lehet, hogy egyre több mindent csinálnak az újabb szoftverek, a vasak pedig alig fejlődnek valamit.

    • avatar
      2011. december 15. Válasz
      Gyurci

      @ Zsolto Igen, tényleg az iGO 2006 és iGO8 még nagyon gyors.volt…

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás