Néhány gondolat egy angliai baleset kapcsán

Néhány napja egy magyar kamionos az angliai Colchester ódon falai között, a navigációs készüléke utasításait követve beszorult egy városrész szűk utcái közé, és ott kissebbfajta rombolást végzett. Nem tisztem a sofőr felelősségét vizsgálni, de néhány megjegyzésem lenne a történthez kapcsolódóan…

Az első és legfontosabb, hogy ma már vannak kamionos készülékek, amelyeket azért gyártottak, hogy segítsék, többek között a kamionosok munkáját (is). Oldalunkon rengeteg készülékről beszéltünk, sklave mester elég sokat kipróbált közölük, és elmondta a véleményét is. Azzal kezdeném, hogy egy “sima” személyautósoknak készült navigációs készülék, a “nagy autók” vezetőinek gyakorlatilag értéktelen. Ezek a vasak nem ismerik a teherautósok számára oly fontos magassági – szélességi – hosszúsági adatokat, tengelyszámot, és a megengedett legnagyobb súly fogalmát sem.

Csak! arra jók, hogy átlagos járművet (pl. személyautó), eljuttassak A pontból, B pontba. Tehát aki teherautót vezet az vagy vegye tudomásul, hogy az általa választott eszköz NEM alkalmas a kamionos munkára, és csak a normál autósoknak járható útvonalakat mutatja meg, vagy vásároljon egy olyan eszközt, ami a munkájához szükséges adatokat ismeri, és TÉNYLEG ezzel is segíteni tudja a munkáját. A szó elsősorban a segítségen van. Hogy miért?

Több oka is van… Egy ilyen navigációs készülék, bármennyire az ELÉRHETŐ legfrissebb térképekkel rendelkezik, ezek ettől még legalább fél évvel ezelőtt lettek felmérve. Azt könnyű elképzelni, hogy külföldön, ahol van pénz utakat – hidakat – autópályákat építeni, mennyi minden változhat ilyen hosszú idő alatt. Az kanyarodási szabályok, és az egyirányú utcák lehetőségeit még nem is említettem… De persze nem csak erről van szó! Bármennyire is jónak mondanak egy térképet, millió apróbb – vagy nagyobb hibától hemzseg…

Ezek nagy része csak bosszantó, míg egy részük akár veszélyes is lehet. Hogy kire? Azokra, akik mint a példánkban szereplő gépkocsivezető is, vakon hisz a “a gépi mithfarer” útmutatásában. DE kérlek benneteket, ne higyjetek ennyire… Vannak felfestések, táblák, jelzőlámpák, rengeteg minden amit figyelembe kell venni. A GPS készülék nem “gondolkozik és értékel” helyettetek. Csak mondja a magáét…

Persze ha mélyen magunkba szálunk, régen a térkép sem beszélt, amit láttunk – azt hittük el, és csak akkor mentünk egy utcába, ha a tábla, vagy az egyéb szabályok megengedték. És persze az sem volt hátrány, ha nem volt kőfallal lezárva…

Ezért kérek mindenkit aki olvassa ezt a szösszenetet, fogadja el, hogy a navigációs berendezés adatai nem a Biblia kőbe vésett sorainak megfelelői. Igenis tartalmazhatnak, és tartalmaznak is hibákat. Ezért Mi akiket vár otthon a családunk, figyeljük a környezetünket, a táblákat, és ha végképpen bizonytalanok vagyunk valahol, akár még az ott lakók segítségét is igénybe vesszük / vehetjük annak érdekében hogy biztosan elérjünk úticélunkhoz…

És természetesen akinek nem inge… Ha nektek is van, az eredeti hírhez hasomló történetetek írjátok meg nekünk.

Kapcsolódó cikkek:

https://navigyurci.hu/2010/10/10/micimacko-holle-anyo-es-a-navigacio/
https://navigyurci.hu/2010/09/12/parizst-latni-es-meghalni/
https://navigyurci.hu/2010/08/08/veszek-egy-navigaciot/

24 hozzászólás
  1. avatar
    2011. december 17. Válasz
    sklave

    És valóban. A navigáció megöli a gondolkodást. Valószínű nem olvasta az előző cikked fenti történet szereplője, és nem akart igazolást ebben leírtakra. A navigáció másik hozadéka, hogy nem próbálunk tájékozódni más módon is. Például érdeklődni az utca emberétől. Minek? “-Majd a navi oda visz!” Nem kell megállni kiszállni stb. Arról, hogy nem veszed észre, hogy a hátsókerék felkapott egy házra (!) tényleg nem tehet.

    • avatar
      2011. december 17. Válasz
      Gyurci

      @ sklave Hát, igen…

  2. avatar
    2011. december 17. Válasz
    handras

    Nem véletlenül tartom hülyeségnek, amit egyesek szeretnének, jelezze a navi az: egyenrangú kereszteződéseket stb.

    Kész (ön)gyilkosság lenne!

    • avatar
      2011. december 17. Válasz
      Gyurci

      @ handras Persze, végülis lehetne már robotpilóta is, akkor egyáltalán nem kellene figyelni… :)

  3. avatar
    2011. december 17. Válasz
    sklave

    @Gyurci. :-D

  4. avatar
    2011. december 17. Válasz
    sklave

    @Gyurci.
    Nem futurisztikus amit mondasz:
    https://www.facebook.com/navigaljgyurcival

    • avatar
      2011. december 17. Válasz
      Gyurci

      @ sklave Komoly tempóval hasít!

  5. avatar
    2011. december 17. Válasz
    handras

    Ne
    sklave:

    @Gyurci.

    Nem olyan futurisztikus ez ám, nekem a fele már megvan! (kormány közepén az embléma stimmel)

    • avatar
      2011. december 17. Válasz
      Gyurci

      @ handras :D

  6. avatar
    2011. december 17. Válasz
    sklave

    @handras. :-)
    Láttam már egy gyárban kamiont tolatni sofőr nélkül, de nem mertem felvenni videóra, nehogy kitiltsanak. Folynak a kísérletek.

  7. avatar
    2011. december 17. Válasz
    sklave

    @Gyurci. Nem semmi, az biztos. Visongatnak is rendesen :-) Fura érzés lehet.

    • avatar
      2011. december 17. Válasz
      Gyurci

      @ sklave Igen még mindig utópisztikus ez a megoldás…

  8. avatar
    2011. december 17. Válasz
    Király Sándor

    Én csak egy teherautóval jártam- járom Európa útjait.
    Volt rá példa, hogy a sífelvonó volt a legrövidebb út a célig, vagy mint legutóbb Olaszországban a gyalogos (!) aluljáró volt az áthajtó az autópálya alatt.
    Lehet a kamionost bírálni, hogy mit tehetett volna és mit nem. DE, amíg Magyarországon, az 5-6 kamionnal rendelkező vállalkozó előbb vesz magának 500-as sel meldzsót, mintsem az alkalmazottainak ( bocsánat: a kamionjaiba ) egy-egy kamionos navit, addig NE csodálkozzon, hogy a sofőrjei gyengébb képességűekvagy kevésbé hatékonyak. Az már csak hab a tortán, ha ki tudná számolni, hogy a sofőrjei ezáltal mennyivel lesznek hatékonyabbak. Elvárni egy sofőrtől, hogy a jogosítványa, az öt évente lejáró nemzetközi vizsgája ADR-je, PÁV-ja mellett még a legjobb navit is megvegye ? Nem sok ember van ma Magyarországon aki ennyit fizet azért, hogy dolgozhasson. Higgyétek el, rengeteg becstelen fuvaroztató van ma kis hazánkban. Vajon ki a megmondhatója annak, hogy milyen lelki teher alatt hozott az az ember rossz döntést ?

    • avatar
      2011. december 17. Válasz
      Gyurci

      @ Király Sándor Biztosan így van, de ez nem mentesíti az alól, hogy nem kérdezett, nem nézett jobban körül, és nyelvtudás nélkül sem biztos hogy ez az optimális feladat számára. Bár értem én, hogy az ember örül ha van munkája…

  9. avatar
    2011. december 17. Válasz
    handras

    Én biztonságtechnikával foglalkozom. Had ne meséljek arról,hogy mibe kerül, hogy legálisan űzzem az ipart, míg az “olcsójánosok” meg vígan alámvágnak árban. MInden szakmának meg vannak a szépségei.

  10. avatar
    2011. december 17. Válasz
    bodogmilan

    Üdv. Tegnap már jeleztem, hogy van egy kis problémám a mio s 685 frissítésével. Ugye szépen regeltem mio honlapján benyomtam h mien gépem van minden, majd h később folytatom kijelentkeztem és azóta nem lehet visszajelentkezni mert erro-t ír!!
    Megprobáltam újra” regelni és el is fogadta ugyan azt az email címem (nem tom hogy) és mikor hozzárendelném a gps-t, mindig visszadob h nincs hozzárendelve (gondolom mert már egyszer hozzárendelhettem) Aki tudja h most mit kéne csinálni v mi lehet a probláma kérem írja már le mert nem jó érzés ien összeg kiadása után erro-t olvasni!

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás