Nem egy mai hír, de felvet néhány érdekes gondolatot. Ráadásul kapcsolódik egy néhány napja megjelent hírhez, hogy az AT&T Labs egy új megoldással, a vibráló kormánykerékkel próbálja megelőzni a baleseteket.
A vibráló kormány a GPS készülék hangutasítása MELLETT a kormányon körbefutó rezgéssel is tájékoztatja a vezetőt a következő utasításról. Igen ám, de mi van akkor, amikor a GPS téved?
Szerintem mindannyian hallottunk már olyat, hogy tarts balra, amikor a kijelző szerint jobbra kellene sorolnunk… Ilyenkor nem biztos, hogy ez jó megoldás lenne…
A lényeg a lényeg: a “kormány” segítségét már évekkel ezelőtt, úgy 2008 tájékán is megpróbálták bevezetni. Akkor éppen néhány Navigon GPS támogatásával.
…Ez a hi-tech kormánykerék valójában egy mikroszámítógép, mely folyamatosan kommunikál annak a járműnek a fedélzeti érzékelőivel, amelybe beszerelik. Egyrészt képes arra, hogy figyelmeztesse a sofőrt a kocsi egyes rendszereinek, alkatrészeinek állapotával kapcsolatban, például hogy nyitva maradt az egyik ajtó vagy alacsony az egyik kerékben a légnyomás. Másrészt – és ez a Navigonnal folytatott együttműködésnek köszönhető – képes kétirányú kapcsolatba lépni az autóban működő Navion 7100 készülékkel, vagyis nem csak a kormány tudja, mit csinál a GPS, hanem a GPS is pontosabb adatokat kap az autóról, például annak gyorsulásáról, szögsebességéről, sebességéről stb.
A Takata célja, hogy csökkentse a vezető figyelmét elterelő dolgok számát, közvetlenül a vezető szeme előtt jelezze ki a navigáció legfontosabb adatait, utasításait, és lehetővé tegye a GPS-készülék egyszerű kezelését.
2008-ban még nem volt hír arról, hogy bármelyik autógyár átvette volna ezt a technológiát – jó lenne tudni, azóta változott-e a helyzet…
Forrás: navigadget.com
Fordítás: Zsolto
[…] “célja, hogy csökkentse a vezető figyelmét elterelő dolgok számát” […]
Nem azért, de ha ezt IS beleépítik, akkor erre IS figyelni kell, igaz?
@ Bandiboy Igaz, de nem kell elfordítani a fejed a navigáció irányába, és mégis a hangutasítást megerősíti a kép.
Na de mi van, ha épp kanyarban vagyok, a kormányt 180 fokkal elfordítva? Akkor a jobb a bal, és a bal a jobb.
Szóval nekem ez a kormánykerék röcögtetés nettó baromságnak tűnik.
Ugyanakkor a GPS tájékoztatása a sebességről, gyorsulásról nem hülyeség, némelyik beépített autós navi már tudja is, és pl. a hosszabb alagutakban navigálást így oldják meg. Ha a kormánykerék állása is benne van, akkor akár egy alagútban elágazás is könnyűszerrel lekezelhető.
@ PDA_FAN Igaz is, meg nem is. Mondjuk 200 méterrel a kanyar előtt kezd a navigáció “zsolozsmázni”, és a jobbak a következő forduló utáni parancsot is bemondják. Tehát mire elforgatod, már mindent láttál, hallottál…
Bizonyára hamar találnék akár Budapest térképén is olyan útvonalakat, ahol a kereszteződés előtt 200 méterrel épp egy másik kanyarban vagyok, vagy egy másik kereszteződésben, vagy épp körforgalomban (Érd, Budaörs pláne). Egyes navik (pl.: iGO) nem véletlenül jelenítik meg az aktuális manőver után következőt is kisebb méretben…
El tudom képzelni, hogy az ötletet kiötlő amerikaiak számára életidegenek a példáim, de európai viszonylatban ez szerintem reális probléma. Mindenesetre reménykedjünk, hogy ez a funkció kikapcsolható lesz, sőt, eleve csak opcionálisan rendelhető :-)
@ PDA_FAN Ha 2008 óta nem készítettek ilyen kormánykereket, akkor az talán nem véletlen. :)
Én is csak halkan jegyzem meg, hogy ez az egész olyan kínaipiacos vadhajtásnak tűnik, mint a visszapillantó tükörbe épített 3,5 collos navi. Egyszer direkt elképzeltem a kocsiban, hogy mi lenne, ha a tükörben lenne a naviképernyő. Hát, az én szemem már nehezen tudna alkalmazkodni ahhoz, hogy pár tíz másodpercenként (vagy sűrűbben) 50 cm-re, aztán a végtelenre állítson élességet…
És ennél a kormánynál az “elfordítva mit látok” problémán kívül az is kérdéses, hogy vajon légzsákos-e, mert anélkül csak a 15 évvel ezelőtti kocsikba lehet esetleg beépíteni, azokban viszont nincs olyan telemetria, ami miatt egyáltalán érdemes lenne. Szóval ez olyan vasból fakormánynak tűnik nekem ;)
@ Zsolto Azt a “kínai piacos” navit, amelyiken iGO van szívesen kipróbálnám, pl…
https://navigyurci.hu/2009/11/11/directus-visszapillanto-tukor-es-gps-egyben/
Mondom, szerintem ergonómiai zsákutca, hogy a tükör távolságára kell fókuszolni a pillantást. Ugyanis amikor a tükörbe nézel, akkor a magad mögötti forgalmat nézed benne, ergo ugyanúgy a végtelenre fókuszol a szemed, mint amikor előre nézel, tehát nem kell fókusztávolságot változtatnia a szemednek.
Viszont egyszer próbáld ki, hogy ha nem a tükörben látszó, magad mögötti forgalmat akarod megnézni, hanem mondjuk a tükör keretén levő porszemeket, akkor a szemednek teljesen át kell állnia a közelebbi tárgytávolságra. Ez nem megy egyik pillanatról a másikra, márpedig a navi képernyőjének megnézésekor pontosan ezt kell csinánia a szemednek. Ez pedig nagyon fárasztó, egy bizonyos kor után pedig szinte képtelenség. (Pl. ha valaki külön szemüveget hord a vezetéshez — azzal ugyanis egyáltalán nem lehet ilyen olvasási távolságba nézni.)
@ Zsolto Nem kételkedtem abban amit mondtál, csak jeleztem hogy kipróbálnám. Jelzem ezen a tükrön, jogtiszta-frissíthető iGO lakik:
http://directusnav.com/?portfolio=td43touch
Ez pedig a naviextras.com támogatás oldaláról származik:
TD40TOUCH
TD43TOUCH
Prodigyone64
Prodigyone128