Online kontra offline navigáció

2009 év vége tájékán napvilágot látott az a hír, miszerint a Google – az Amerikában már jól bevált navigációs szoftverét (Google Maps) Európában is elérhetővé teszi. Ráadásul ingyen…

Emlékszem, Ez a hír akkoriban eléggé felkorbácsolta a navigációs piacot. A nagyobb gyártók ész nélkül kezdtek egymás alá ígérni, az okosabbak pedig új lehetőségeket/piacokat (pl. az autóipar) kerestek. Hogy-hogy nem kevés idő elteltével sikerült kipróbálnom a Google Maps szoftvert és az egyszerűsége lenyűgözött.

gmboskeab

Persze azóta sok víz lefolyt a Dunán, és a Google Maps szoftver már hazánkban is ingyenesen (természetesen az internet kapcsolat szükségessége miatt, percdíjat kell fizetnünk a szolgáltatónknak) használható, és nagyon sokat változott. Informatívabb lett, jobban kezelhető és nagyon jó forgalmi információkat is nyújt. És ha egyszer majd a bicikliutakat is ismerni fogja…

gmaps_31

Bár a legutolsó 8.0-ás verzióba már visszakerült a térkép mentés lehetősége, ám ez hazánkban még mindig nem működik. Ha fog, az ismét nagy lökést adhat a felhasználóknak.

És azóta nem is ez egyetlen online lehetőség a navigálásra. Nem sokkal később (itthon is) színre lépett a Waze, amelynek a legfőbb előnye az un. közösségi navigáció (már hazánkban is nagy rajongótábora van, a felhasználók látják és kapcsolatba léphetnek egymással, baráti találkozók vannak, és a szoftver felülete lehetőséget ad a különféle forgalmi helyzetek, szituációk bejelentésére, illetve megosztására is).

wazescreen

Ez a program is folyamatosan fejlődik, és az itthoni “kemény mag” a szívén viseli a sorsát, és ötletekkel segíti a Waze folyamatos jobbulását. A fentiekben bemutatott két navigációs alkalmazás már egy “gazda” tulajdona, 2013 közepén a Google felvásárolta kisebb vetélytársát.

Amennyire a hírekből meg tudom ítélni, a Nagy Testvér” aránylag szabadon tartja a Waze-t, és bár adatokat vesz át tőle (pl: közösségi forgalmi információk), de cserébe ad is valamit (pl. a szerkesztő felületen a Street View). Ennek segítségével a Waze térkép önkéntes szerkesztői könnyebben leírhatják a változás helyét, így kevesebb a pontatlanság, illetve a félreértés esélye.

Előnyök:

– A fenti szoftverek letöltése és használata ingyenes (természetesen a letöltéshez szükséges Internet díján kívül)
– Folyamatosan frissülő térképek
– A föld egyre több országában használható
– Folyamatosan fejlődő szoftver
– Nagyon pontos forgalmi információk
– A Waze esetében a plusz szórakozás, illetve a közösség ereje

Hátrányok:

– Az online működés miatt, szükséges az Internetkapcsolat, és ennek díja van (külföldön ez komoly költség is lehet)
– A jó működés nagyban függ a hordozó hardver minőségétől (a Google Maps minden Androidos készüléken “alapfelszerelés”, ám az olcsóbb készülékek esetében (telefon és tablet), az olcsóbb alkatrész, ezen belül az olcsóbb GPS vevő korlátozza/korlátozhatja a problémamentes használatot).

Térjünk rá az offline (Internet kapcsolat nélkül is navigálni képes) alkalmazásokra. Itt alapvetően két csoportot különböztethetünk meg, a nagy gyártók (TomTom, Garmin, Navigon, NNG, CoPilot, Sygic, Nokia), illetve néhány kisebb szoftvercég (Be-On-Road, Navfree) navigációs alkalmazásait.

Az első csoportban a profi, komoly térképész adatbázison nyugvó navigációs rendszerek, míg a másodikban a szoftveres vonalon már majdnem profi minőséget képviselő, ám a térképadatokat többnyire az OpenStreetMaps adatbázisa alapján nyújtó programok vannak.

Úgy gondolom, hogy azok a felhasználók akik megengedhetik maguknak a “gyári” alkalmazások megvásárlását, annak a használatával pontosabb navigációt érhetnek el. Ám itt már felmerül a kérdés, hogy nem járnak-e jobban egy öszvér, több sebből vérző okostelefonos (a drágább általában jobb is) navigáció helyett inkább egy “céleszköz” megvásárlásával.

Előnyök:

– Profi szofver
– Profi, folyamatosan frissülő térképek
– “Gyári háttértámogatás”

Hátrányok:

– A szoftver és térkép megvásárlása pénzbe kerül
– A jó működés (ez esetben is) nagyban függ a hordozó hardver minőségétől (az olcsóbb alkatrész, ezen belül az olcsóbb GPS vevő korlátozza/korlátozhatja a problémamentes használatot).
– Egy jobb okostelefon és egy jobb szoftver ára fedezi egy (vagy akár több is) profi “céleszköz” megvásárlását

Az átmenetet a Nokia biztosítja, amelynek készülékei általában nagyon jó hardverrel (kijelző, GPS vevő, gyári autós tartó) kerülnek forgalomba, és ráadásként több típus mellé is egy szinte a teljes világot lefedő ingyenes térképadatbázissal csalogatja a felhasználókat.

Jómagam egy Nokia Lumia 520-at szoktam néha-néha befogni navigációra, és az első ülésre bedobva is biztosan navigál. Az ára valahol 30-35 ezer forint magasságában található (a “baráti” ára miatt ezen csak a Magyarország térkép használata ingyenes).

Természetesen egy-egy komolyabb Nokia készülék nem olcsó, de a világtérképet is figyelembe véve, ár/érték arányban így sem rossz.

Kérdés: hányan tudunk kihasználni egy világtérképet, illetve miért vennénk egy okostelefont 100-150 ezer forintért, amikor ez a párosítás egy Európa térképet biztosító (élettartam frissítéssel ellátott készülék), és egy közepes minőségű okostelefon ennél több tízezer forinttal olcsóbban is beszerezhető?

És ez csak a Nokia készülékek esetében van így, de ha egy drágább Androidos készülékben, vagy egy iPhone-ban gondolkozunk, akkor arra a navigációs alkalmazás még plusz költség…

19 hozzászólás
  1. avatar
    2014. július 31. Válasz
    handras

    “(természetesen az internet kapcsolat szükségessége miatt, percdíjat kell fizetnünk a szolgáltatónknak)” az elszámolás inkább forgalmi alapú szokott lenni.

    Az olcsóbb okos-telefonokon is elfut például a fizetős de offline Sygic, ez is alternatíva.

  2. avatar
    2014. július 31. Válasz

    Szia András! Köszönöm a megjegyzésedet, a pongyola megfogalmazást javítottam. Az olcsóbb okostelefonnál pedig az elfut – véleményem szerint kevés.

    Mert az csak egy fontos szempont:

    – gyenge a hardver (itt elfogadom a Sygic javaslatot, bár csak feltételesen. Mi akkor amikor bejövő hívás is van?)
    – gyenge GPS vevő
    – kicsi kijelző méret
    – kicsi felbontás
    – nincs gyári tartó, az univerzális pedig “pont” nyomja valamelyik gombot…

  3. avatar
    2014. augusztus 2. Válasz
    Kozek Gábor

    Hali.

    Van univerzális tartó, ami nem nyom semmit, ilyet használok :) Mágneses tappancsot viszont rá kell ragasztani a telefonra, ami kb 1cm átmérőjű.
    Tetrax tartóként lehet megtalálni (ez az eredeti), sajnos országunkban nem nagyon van, speedshop árulta korábban, de már nincs nekik. Esélyes, hogy a magas ára miatt nem keresték (8000ft), pedig 4 tappancsot adnak hozzá, így 4 eszközt fel lehet lógatni, persze külön-külön. Műszerfalra ragasztható is van vagy szellőzőrácsra erősíthető is (ilyet használok most)

    Sygic, Route66-om van, nem a legjobbak. Még mindig a tomtom iq route a favorit. Nokia nagy előnye lett, hogy egyedül neki van forgalom is és offline is lehet (ekkor forgalom nélkül). Éppen gondolkodom a visszatérésen wp platformra… Kezd nagyon elegem lenni az iszonyat lomha androidból… 4 mag, 1gb és lassú, lumia 520 egy villámgép ehhez képest…
    HTC Desire 500-al használok navit és belvárosban bíz el-eldobálja a jelet, míg nokia soha nem dob és sokkal gyorsabb is. Gyakorlatilag egy a wp rendszerrel, amit nehéz überelni :)
    Sygic, route 66 ha hívás jön kilép (van másra is opció, de huzamosabb hívásnál eldobja (android ismét :D)), indításuk lassú, copy paste rendszerint nem megy (wp-n minden szó nélkül), poi adatbázis nokiánál a legjobb, igaz sok marhaság is van benne, ami már nem létezik :) Továbbá wp közel sem zabálja úgy az adatokat, mint android, akkuidőről ne is beszéljünk.

    Szóval ha valaki belenyal a wp előnyeibe bíz visszatér :D

    Üdv
    G

    • avatar
      2014. augusztus 3. Válasz

      Szia Gábor!

      A Tetrax tartó jó ötlet, de sem a telefonra, sem a műszerfalra nem ragasztgatok (pláne nem). Ha nem lehet eltávolítani rendesen, akkor akár évekig is nézheted…

      Igen, és is arra utaltam, hogy mi van akkor ha hívás érkezik? Többnyire amit Te is leírtál.

      A WP? Nagyon szeretem, de most volt elég belőle. A Lumia 520 gyerekjáték, recseg-ropog, és az új TomTom-on (mal) nem tudom megosztani a netet. Egyszóval mennie kell. Egy normális WP8-as Nokia meg számomra megfizethetetlen…

      Üdv:
      Gyurci
      ui: a Prestigio viszont nekem nagyon bejött

      • avatar
        2014. augusztus 3. Válasz
        Kozek Gábor

        Hali.

        Eddig 3 eszközről szedtem le a tappancsot és mindig lejött nyom nélkül.
        Szóval jó az a megoldás :)

        Utoljára pont telefonosnál szedtem le az orruk előtt. Ők se hitték, hogy lejön, hát lejött :D

        Üdv
        G

        • avatar
          2014. augusztus 4.

          Köszi!

          Üdv:
          Gy

  4. avatar
    2014. augusztus 3. Válasz
    handras

    Aki nálam nagyobb IGO fan azt Mohabá-nak hívják. De miért is használok Budapesten és belföldön is Waze-t?

    – A telefont többé-kevésbé nem felejtem bent az autóban, de ha mégis gyorsabban rájövök mint a PNA hiányára.

    – Nehézkes és pontatlan TMC vétel helyett “percre” kész útvonaladatok.

    – A navigáció, a zene, a telefonhívás (hála egy Parrot kihangosítónak) mind az autó hangszóróján szólal meg, a zene elhallgat ha a navi beszél.

    – Bejövő hívás fogadása esetén se szakad meg a navigáció, a hangutasításokat a hangszóróból továbbra is halhatom.

    – Szükség esetén visszaválthatok képi megjelenítésre is.

    – egy készülék kevésbé vonja el a figyelmemet mint kettő.

    – gyors és pontos AGPS

  5. avatar
    2015. július 2. Válasz
    polarobi

    Sziasztok,
    Az lenne az egyik kérdésem, hogy 1 Gb-nyi adatkeret mennyi navigációra elegendő? Autóval megyünk majd Romániába, az út kb. 1300 km lesz és nagyjából 3 napot ölel fel.
    A netet egy gyengébb android teló kapja, innen lesz megosztva egy tabletre (azért kell így, mert a telón a gps vevő elromlott) és ezen fogok Google Navigation-t használni.
    A másik kérdésem ehhez kapcsolódik, hogy a fenti teló-tablet-google navi-ra van-e esetleg egyéb alternatívátok?
    Előre is köszönöm a válaszokat.
    Üdv,
    Robi

    • avatar
      2015. július 2. Válasz
      Zsolto

      Polarobi:
      Én valami offline navigációt használnék, például a Sygic egy hétig ingyen használható próbaverzióját vagy a teljesen ingyenes HERE navigációt. Mindkettő működik netkapcsolat nélkül is, és navigálásra azért jobban alkalmasak, mint a a Google. (Remélem, tabletre is telepíthetők, ezt hirtelen nem tudom megmondani, ki kell próbálni. Ha nem, akkor én inkább a telefonnal navigálnék, még ha kisebb is a kijelzője.)
      Ha pedig olyan kényelmes helyzetben leszel, hogy netet is tudsz adni a szoftvernek, akkor a Here még a forgalmi infókat is leszedi (ha van olyan Romániában, ezt nem tudom), és ez sokkal kisebb adatforgalommal jár, mint ha a Google még a térképszelvényeket is a netről szedné le. A Sygicon sajnos a próbaidőszak alatt is fizetős a forgalmi infó.
      Üdv:
      Zsolto

      • avatar
        2015. július 6. Válasz
        polarobi

        Sziasztok,
        Köszönöm szépen a segítségeteket, végül a Sygic mellett döntöttem és milyen jól is tettem, mert a szolgáltatótól rendelt mobilnetet aktiválták ugyan, de nem lehetett szóra bírni. Mint utólag kiderült, a számlához tartozó adatforgalom nem lett még élesítve. Ja, köszi. 72 óra alatt sikerült megoldaniuk! Blőd. Én meg addig hazaértem :)
        Szóval Sygic. Jól tette a dolgát, a probléma a felhasználóval volt (velem). A legrövidebb útvonal lett neki megadva és valóban az is volt, ellenben a leglassabb is. Minden kis falun keresztül mentünk és brutálisan sok idő volt, mire odaértünk. Közel 15 óra, pedig végig mentünk, egyszer álltunk meg fél órára. És csak 620 km. Őrület volt, az egymást követő faluk és a sok szerpentin miatt volt, hogy 30-al tudtunk csak “száguldani”.
        Visszafelé már kicsit okosabban csináltuk, a Leggyorsabb útvonalra tettük az út 1/4-e után, de ott is volt, hogy felül kellett bírálnom, mert bevitt volna olyan mellékutakra, ahol szintén max. 50-el lehetett volna csak haladni és ezt az odaút fényében nem mertük bevállalni.
        Szóval még azért próbálgatni kell, de az út tanulságos volt. Ja, igen, a Sygic megy tableten is.
        Hálás köszönet még egyszer a segítségetekért.
        Üdv,
        Robi

        • avatar
          2015. július 6.
          Zsolto

          Mekkora szívás… Tényleg jó, hogy offline navival is készültél. Ez az útvonaltervezési kalamajka meg tanulságos, de nagyon furcsállom, hogy visszafelé nem a valóban leggyorsabb útvonalon tervezett a Sygic. A lényeg, hogy szerencsésen megjártátok az utat, köszi a beszámolót!

        • avatar
          2015. július 6.

          Ez az aktiválási szívás eszembe nem jutott volna… Nagy gáz.

        • avatar
          2015. július 6.

          Szia!

          Nagyon szívesen, köszönjük a beszámolódat.
          Üdvözlettel,
          Gyurci

      • avatar
        2015. július 2. Válasz

        Ez is jó ötlet. A hatalmas internetcsomag miatt nem is gondoltam rá. Hiába, több szem…

    • avatar
      2015. július 2. Válasz

      Szia, szerintem 1 GB adatforgalom bőségesen elegendő, hivatalos adatokat nem találtam, főleg a friss applikációval kapcsolatban nem. És a roaming díj is jár az 1 GB adatforgalomhoz? Mert az nem olcsó.

      • avatar
        2015. július 2. Válasz
        polarobi

        Közben megkérdeztem a szolgáltatót, azt mondták, hogy nincs más díja, mint amennyi oda van írva, nincs plusz ktg.

        • avatar
          2015. július 2.

          Ha nincs roaming díj, akkor jó. A mennyiség szerintem elég lesz.

      • avatar
        2015. július 2. Válasz
        polarobi

        Köszönöm válaszod.
        Nem találtam erre vonatkozó leírást. Szabad itt szolgáltatókhoz tartozó linkeket beilleszteni? Hátha több szem többet lát.

        • avatar
          2015. július 2.

          Egyet persze

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás