Navigáció – GPS. Budapest, Magyarország 2016. március 22. – A TomTom (Tom2) a mai napon hozta nyilvánosságra a 2016-os Traffic Index eredményeit. Az éves jelentés a világ közlekedési dugók által legjobban sújtott városait ismerteti. Hazánk fővárosa is…
…felkerült a legzsúfoltabb közlekedésű városok listájára. A budapesti sofőrök átlagosan 22% nem kívánt extra utazási idővel számolhatnak a nap bármely időpontjában, míg 44%-al az esti csúcsforgalomban, egy jól járható, akadálymentes időszakhoz viszonyítva, mely éves szinten összesen 96 óra extra utazási órát jelent. A magas óraszám ellenére mégsem Budapest a legzsúfoltabb város Kelet-Közép Európában: Szlovákiában (Pozsony 24%), Csehországban (Prága 27% és Bruno 27%) és Ausztiában (Bécs 28%) még több időt töltenek el az ottélők dugózással.
A TomTom ötödik éve végzi közlekedési felméréseit. 2015-ben a cég közlekedés figyelői 6 kontinensen, 38 országban és 295 városban tartották szemmel a forgalmi fennakadásokat — Rómától Rióig, Szingapúrtól San Fransiscóig. A TomTom 14 milliárd adatpont segítségével dolgozik, amelyek nyolc év alatt kerültek telepítésre világszerte.
E közlekedési listán 174 város közül a 108.-ak vagyunk (a Budapest méretű városokhoz viszonyítva). Fővárosunk forgalmi zsúfoltság szintje 2%-al haladja meg a 2014-ben mérteket. Míg jó hír, hogy az autópályákon ritkán alakul ki fennakadás, a rossz, hogy Budapesten naponta átlagosan több mint 25 szükségtelen percet töltünk el a forgalmi dugókban.
A forgalom a reggeli órákban 08:00 – 09:00 óra körül éri el a csúcspontját. A felmérés alapján 12 – 15%-kal sűrűbb forgalommal kell számolni hétfőn, mint a pénteki napokon. A hétfő reggeli csúcsforgalomban 45% a város Traffic Indexe. Sokak életét megkeseríti, ha nem tudják tervezetten elintézni napi ügyeiket, mert idejüket szükségtelenül a közlekedési dugókban töltik. A forgalmi index a szerdai és csütörtöki napon 17:00 és 18:00 között akár a 48% – 49%-t is elérheti.
Tóth Tamás, a TomTom cég Field Account Manager a következőket tanácsolja: “Rendkívül fontos, hogy mielőtt útnak indulunk, tervezzük meg előre az utazási időnket, melyet nemcsak személyes navigációs céleszközökön (PND) hanem számítógépen, tableten vagy már a TomTom GO telefonos applikációján is megtehetünk. Ne idegeskedjünk, ne töprengjünk az elvesztegetett időn, inkább bízzuk magunkat a technológiára, élvezzük ki annak előnyeit.”
A TomTom felméréséből kiderül, hogy a forgalmi dugók, tömörülések által kiváltott fennakadások 2008 óta globális méretekben 13%-kal nőttek. Érdekes módon kiemelkedően nagy eltérések vannak az egyes földrészek forgalmi státuszai között. Amíg az elmúlt években Észak-Amerika közlekedési zsúfoltsága 17%-kal nőtt, addig Európában mindössze 2%-os ez az emelkedés. A gazdasági tendáciák tekintetében levonható következtetésként Észak-Amerika financiális fejlődése, és bizony, látható benne az Európát sújtó gazdasági válság. Az elemzők szerint az európai eredményeket nagyban befolyásolták a Dél-Európai országok, melyek közül például Olaszországban (-7%) és Spanyolországban (-13%) az elmúlt nyolc évben jelentős visszaesés történt a forgalmi dugók területén.
Ralf-Peter Schaefer, a TomTom igazgatóhelyettese szerint: “A TomTom Traffic Index évről-évre támogatja a sofőröket, a városokat és az útvonaltervezőket, hogy jobban megértsék a közlekedési szokásokat, ám főként a forgalmi dugók globális javításában szeretnénk kutatásaink által fontos szerepet betölteni. Cégünk célja, hogy minél többen foglalkozzanak azzal, miként tudnánk csökkenteni a közlekedéssel elvesztegetett időt, hisz ha már csak az autózást választók öt százaléka megváltoztatná a közlekedési szokásait, a főbb országutakon eltöltött menetidő akár 30%-kal is csökkenhetne. Együtt, tudatos tervezéssel és a technika segítségével képesek vagyunk megszabadulni a forgalmi dugóktól.”
Közlekedési szempontból legzsúfoltabb városok világszerte 2015-ben (teljes napi torlódás – extra utazási idő – 800.000 főt meghaladó népességű városokban)
Közlekedési szempontból legzsúfoltabb városok Európában 2015-ben (teljes napi torlódás – extra utazási idő – 800.000 főt meghaladó népességű városokban)
Közlekedési szempontból legzsúfoltabb városok Észak-Amerikában 2015-ben (teljes napi torlódás – extra utazási idő – 800.000 főt meghaladó népességű városokban)
Mit tesz a TomTom a forgalmi torlódások megszüntetése érdekében?
A közúti hatóságok és helyi önkormányzatok számára is elérhetőek a TomTom közlekedési adatai, hogy eredményesebben bonyolítsák le a forgalomirányítást annak csúcsidőpontjaiban. Segítünk a vállalkozásoknak és alkalmazottaiknak, hogy sikeresebben tervezhessék meg útjaikat, elkerülve a közlekedési fennakadásokat. A sofőröknek valós idejű közlekedési információkat és intelligens útvonaltervezést nyújtunk, hogy elkerülhessék a zsúfolt utakat és a lehető legrövidebb időn belül eljuthassanak úticéljukhoz.
Hogyan számítja ki a TomTom a dugók szintjét?
A Traffic Index szintje egyszerűen megegyezik a dugókban szükségtelenül elvesztegetett idővel egy normál, alacsony forgalmú helyzethez viszonyítva. Például, a 36%-os torlódási szint azt jelenti, hogy 36%-kal több időt töltünk el az utazással, mintha nem lenne fennakadás.
Bővebb információkat a TomTom Traffic Indexről, a friss statisztikáiról és a városok besorolásáról a www.tomtom.com/trafficindex oldalon találhat! Itt akár további hasznos tanácsokat is kaphat a nemkívánt forgalmi fennakadások elkerüléséről. Emellett oldalunkon lehetőség van egy-egy személyes közlekedési útvonal kiértékelésre is. Most először betekintést nyerhet, a városok erőfeszítéseibe a közlekedés mobilitásának javítása érdekében.
Forrás: tomtom.com
Szia Gyurci,
azt lehet tudni, hogy a TomTom honnan szerzi a forgalmi információkat?
Fenn van a telefonomon a Waze és a TomTom Go Mobile is, hellyel-közzel ugyanúgy kerüli ki mindkettő a dugókat, de kíváncsi lennék a háttérre. :)
(A Waze egyetlen hátránya, hogy az érkezés becsült idejét baromi optimistán számolja a rendszer: ha nem mész szinte állandóan a a megengedett sebességgel, vagy afelett, akkor biztos késni fogsz a megadott érkezési időhöz képest…)
Szia! Utánakérdeztem, és várom a pontos választ.
Ezek (is) lehetnek források:
– Historikus adatok (forgalmi előzmények
– Saját felhasználók (online) forgalmi adatai (TomTom, Sygic, talán Aponia)
– Trafficnav
– Flottadatok (kamionos, buszos – Webfleet management)
Ha megérkezik a “tuti” válasz, megírom.
Köszi! :)
(Nem rossz a Waze, de “sajnos”:) én a kezdetektől TomTom-párti vagyok. :))
Én a szaladgáláshoz a Waze-t használom, amúgy én is TomTom-ot (vagy ami éppen kéznél van). :)
Szia Gyurci
Én is kiváncsi lennék hogy a live honnan szedi a közlekedési adatokat ?
Egyre többet használom én is az országban és nagyon elégedett vagyok a liveal és örülök hogy egyre többen használhatják mert egyre többet jelzi a mobil traffipaxokat is amiket az egyéni felhasználók jelentenek be .
Viszont vannak olyan területek is az országban ami fekete foltnak számít a rendszerben .
Budapest , Pest megye , Heves megye ,Fejér megye , Komárom megye , Jász N. Sz. megye , Bács – Kiskun megye, Nográd megye ezeken a területeken kifejezetten jól müködik a live de sajnos a többi megyékben mint a Borsod A . Z. megye , Hajdú – Bihar megye ,Szabolcs- Szatmár megye , Zala megye stb meg semmilyen közlekedési információk nincsenek ( még a nagyobb balesteket sem az autópályákon ) .
Pedig ezek a megyék is nagy forgalmat bonylítanak le és mégis semmi .
Ezért is lennék kiváncsi hogy milyen szolgáltatóktól , cégektől szerzi be a Tomtom a közlekedési információkat ?
Segítségedet előre is köszönöm .
Üdv Imre
Szia Imre!
Várom a konkrét választ, de:
Üdv,
Gyurci
Kedves deathroww és nord!
A konkrét válasz a TomTom-tól:
– felújítások, balesetek
– forgalmi szenzorok, kamerák
– navigációs szoftverek
– navigációs készülékek
– beépített navigációk
– kereskedelmi és flotta járművek
– okostelefonok (mobilszolgáltatók adatai)
Üdv,
Gyurci
Köszi Gyurci, nagy vagy! :)
Nagyon szívesen! :)
Kedves Gyurci
Köszönöm a gyors választ.
Üdv Imre
Kedves Imre, nagyon szívesen!
Üdv,
Gyurci