Navigáció – GPS. Londonban, Szingapúrban és Rióban több mobiltelefonos applikáció is lehetővé teszi az utasoknak, hogy minél gyorsabban taxihoz jussanak. De mi is történik pontosan a „Rendelés” gomb megnyomása és a kocsi visszaigazolása közötti másodpercekben?
Nos, azalatt a nem ritkán csak a másodperc tört részéig tartó időszakban például a Grab vagy az Easy Taxi nevű fuvarszervezők a HERE egészen komoly helymeghatározó algoritmusainak segítségével igyekeznek a lehető legrövidebbre fogni a várakozási időt, minél pontosabban meghatározni a taxi érkezési időpontját, és a lehető legzökkenőmentesebbé tenni az utunkat.
Már ahhoz is bonyolult számításokra van szükség, hogy megállapítsák a pontos helyünket és azt, hogy melyik sofőr van optimális helyen ahhoz, hogy felvegyen minket. A mobil appnak először is ki kell találnia, hogy pontosan hol is vagyunk. Ez nem tűnik bonyolult feladatnak, hiszen ma már minden okostelefonban ott figyel a GPS-chip. Csakhogy tételezzük fel, hogy a rendeléskor még az irodában tartózkodunk, amely egy háztömbnyi területen belül bárhol lehet – a GPS-koordinátáink pedig azt mutatják, hogy autóval elérhetetlen helyen vagyunk.
Ez azt jelenti, hogy a HERE rendszernek villámgyorsan ki kell találnia, hogy melyik utca van a legközelebb az épülethez. Vajon az északi vagy a déli oldalon nyíló bejárat a legkedvezőbb? A HERE térképe Londonban és néhány más városban ilyen részletességgel, a bejáratokkal együtt tartalmazza az épületek alaprajzát is, ezért tudja még ezt is kiszámítani.
Miután kiderül, hogy hol is vagyunk, a rendszer útnak indít egy sofőrt és közli velünk a kocsi várható érkezési időpontját. Nem biztos, hogy a légvonalban legközelebbi taxi lesz a nyertes, mert elképzelhető, hogy egy távolabbi sofőr hamarabb tud megérkezni értünk. A dologba beleszólhatnak a forgalmi körülmények, az, hogy a kocsik éppen milyen irányban tartanak, milyen gyorsan tudnak megfordulni, de az is, hogy hány lámpán kell átverekedjék magukat.
A fentiekből látható, hogy bár az egész folyamat néhány tizedmásodperc alatt lezajlik, a HERE a háttérben igen komoly erőforrásokat mozgat meg a siker érdekében.
Az ún. izovonalas útvonaltervezési módszer segítségével a fuvarszervező app ki tudja számítani, hogy pontosan hol húzódnak annak a területnek a határai, amelyet a közelben tartózkodó taxik adott időn vagy távolságon belül el tudnak érni. Ennek köszönhetően az app csak azokat a sofőröket riasztja, akik valóban, és nem feltétlenül térben, hanem időben a legközelebb vannak hozzánk, és akik ténylegesen fel is tudnak venni minket. Az első sofőr, aki lecsap a fuvarra, megkapja a megbízást és útnak indulhat, mi pedig értesítést kapunk, hogy a kocsi elindult felénk.
A másik módszer az optimális helyzetben lévő kocsi kiválasztására az ún. mátrix-rendszerű útvonaltervezés. Ennek révén az app egyszerre több utasigény menetidejét és -távolságát, vagy több utasfelvételi és -lerakási pontot is tartalmazó útvonalat is képes észben tartani és összehasonlítani.
A HERE rendelkezésére álló valós idejű forgalmi információknak köszönhetően a kocsik várható érkezési időpontja egészen pontosan kiszámítható, és az is kiderül, hogy a forgalmi viszonyok miatt melyik, amúgy a közelben tartózkodó sofőr nem lenne képes időben felvenni az utast. Aki többet is szeretne megtudni a HERE által kínált, helyalapú termékekről és szolgáltatásokról, az itt nézzen szét.
Forrás: 360.here.com
Fordítás: Zsolto
A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!