Navigáció-GPS. A Sygic Traffic szolgáltatás a TomTom forgalmi adatait használja, és és ezek segítségével a Sygic GPS app egészen ügyesen kerülgeti a forgalmi akadályokat. Ráadásul a rendszer jól működik a…
…Windows alapú készülékeken is. Lássuk, hogy milyen elemkből áll a Sygic Traffic szolgáltatás és hogyan működik
A Sygic a TomTom Traffic segítségével rendkívül megbízható forgalmi információkat közöl a felhasználóival, melyeket nem kevesebb, mint 400 millió autóstól gyűjt be, és kétpercenként frissít. Az internet-kapcsolattal rendelkező navigációs készülékek és a kereskedelmi gépjárműflották GPS-adatait, a mobiltelefonos és az útfelületbe épített érzékelőktől származó jeleket, a naplózott adatokat, az okostelefonok és az autók beépített navigációs rendszereinek információit elemezve alakul ki a forgalmi helyzetkép. A felhasználónak nem kell bejelentenie semmit, az adatok automatikusan és névtelenül jutnak el a központba, ahol összefésülik és elemzik őket, hogy segítségükkel az autósok hamarabb eljuthassanak a céljukhoz.
A Sygic megmutatja, hol vannak, és meddig tartanak a dugók. Már az is előny, ha tudunk a késlekedésről, de a Sygic ennél is többet nyújt: automatikusan javasol egy gyorsabb útvonalat, melyek kikerülhetjük a torlódást. Ezzel nem csak időt takaríthatunk meg, hanem a forgalmi viszonyokat is enyhíthetjük, hiszen nem állunk be maguk is a dugóba, hogy tovább rontsunk a helyzeten.
Valós idejű forgalmi infó – hogyan működik?
A rendszer a pontos és valós idejű adatokat számtalan járműtől gyűjti be
A 400 millió autóvezetőtől származó adatok alapján naponta nyolcmilliárd anonim sebességmérés történik
A TomTom Traffictól származó GPS-adatok segítségével mindig pontosan tudható, hol milyen a forgalom, és meddig tart egy esetleges torlódás
Az automatikusan érkező kerülőút-javaslatok segítségével nem kell beállnunk a dugóba
Meggyőző, igaz? Aki még nem próbálta, annak lehetősége van egy hétnapos ingyenes próba keretében megismerkedni ezzel a lehetőséggel. Akinek már van Sygic Premium licence, az az alkalmazáson belül egészítheti ki a valós idejű forgalmi információs szolgáltatással.
Forrás: sygic.com
Fordítás: Zsolto
Kicsit bajban vagyok ezekkel a forgalmi infokkal. Hozzáteszem, nem autózom sokat, semmiképpen sem annyit, mint amennyit régen a munkámból adódóan és az is hozzátesz, hogy Budapestnél biztos vannak “autóbarátabb” városok – nagyobb dugókkal, de akár jobb lehetőségekkel az elkerülésre.
Úgy vagyok ezzel, hogy ha dugó van, aki már mindegy. Értem ezalatt, hogy hiába áll az M7-es, nem nyersz semmit, ha kerülsz. Ok, haladsz, talán kevesebbet is fogyasztasz (kérdés, hogy állás közben többet fogyasztasz -e…), mégis jobb, mint állva idegeskedni. Városban kb. ugyanez – ha elkezdesz kertek allatt menni, számos más dugóba beszaladhatsz és nem nagyon nyersz vele időt.
És még csak itt jönnek a navik forgalmi info-val. Sygic és TomTom ugyanaz a “motor”, nyáron váltogattam köztük, ugyanolyan gyorsab reagáltak, de pontatlan mind. Közel nem annyi a várakozási idő, mint amit jeleznek. Jelzem, a Waze semm jobb, 400 user bejelenti ugyanazt, szinte már-már idegesítő. Sokszor meg már nincs is dugó, már rég mehetnél erre, de kerülsz, mert az app azt mondja. Ez is lehet, hogy országspecifikus – nyilván kevesebben használják itthon bármelyiket is, így pontatlan lesz. De valahogy én még nagyon sok fejlődést várok mint software és AI szinten. Nem vagyok fejlesztő, nem tudom mi a megoldás, de most kicsit ott tartunk, hogy Érdnél odaérek a dugóba és jelez a navi, hogy dugó van. OK köszi, látom. Igen, tudom, előtte szól, amikor megtervezem, de a fentiek miatt sokszor nem hiszek neki. (teszt jelleggel sokszor direkt arra mentem, volt hogy persze igaza volt)
Azt sem szeretem, – főleg Budapestre jellemző -, hogy a dugó miatt elkezd értelmetlenül hülye útra vinni, mert majd “ott valahol dugó van”. Mutassa meg és dobjon 2-3 alternatívát. És itt nagyon kijönnek a tervezési módok, rövid, gyors, stb, mert ha gyorson vagy, aszerint kerül el és horror végeredmény jön ki. Szóval elégedetlen vagyok, de reménykedő.
Kicsit nekem is ugyanez a dilemmám, érdekes pszichológiai megfigyeléssel ötvözve — egy hosszabb (több száz km-es) úton én is inkább ülök a dugóban 15-20 percet, mint hogy kerüljek, “isten tudja, merre”. A nyáron kipróbáltam, hogy hallgatok a navira, levitt az autópályáról, egy idegen város központjában _álltam a dugóban_, aztán visszavitt a kövekező feljárónál. Nem volt egy sikertörténet, onnantól inkább arra használtam az amúgy nagyon pontos TomTom Live-ot, hogy lélekben felkészültem a dugóra. Ok, nyaraltam, nem rohantam sehova. Lehet, hogy ha futár lennék, másképp állnék hozzá.
Igen, külföldön ahol még csak nem is ismerős az ember ultragáz lehet. Bár a TomTom Traffic Live-ot szét dícsérik az utazók, de gondolom ebből sem lehet száz százalékosan pontos megoldás.
Én sem autózom annyit mint régen, de ha megyek valahová akkor többnyire sietek. Ilyenkor általában egy TomTom PNA (plusz internet), vagy (és) a Waze az, amit használok. Előbbin Live Traffic van, ami lassanként fejlődik – de igen van még benne lehetőség. És igen, és is úgy érzem hogy a Waze-nál is félrecsúszott/csúszik valami, de még mindig utóbbi a jobb. Ám a Waze a “kertek alatti” kikerülésben nagyon jó. És ezzel még még mindig fényévekre van a többi hasonló forgalmi helyzetet megoldani kívánó alkalmazástól. Egészen eldugott utcácskákon képes tervezni akár a város bármely pontjáról, és észvesztően kevés idő alatt eljuttatni “A” pontból “B” pontba. A Sygic egy köztes lehetőség, az utóbbi időben néhányszor azt használtam a “sietésre”, egészen ötletesen kerüli a dugót, talán picit jobban mint a TomTom ugyanazokkal az adatokkal. Ez pedig valószínüleg a tevezési algoritmus különbsége, így igazad lehet abban, hogy lesz ez még jobb is.
Még ehhez: messze a Waze a leggazdagabb ilyen téren. Az persze kérdés, hogy lehet -e fontos egy külvárosi részen egy félreállt autó – mert persze mindenki bejelent fűt, fát. Ok, az is adat és jelzés.
Tök érdekes az is, hogy a lassulást és az akadályt jelöli és hamar “felveszi” az app, de a rajtuk áthaladó autókkal és azok azok sebességével mégsem ugyan olyan gyorsan szűnik meg a gond a térképen, (mint ahogy kialakult) pedig így kéne működnie.
Alapvetően azt figyeltem meg, hogy amikor elkerülnek a navik, nem gondolkoznak egy nagyobb ívben, hanem igyekeznek kikerülni egy szakaszt és aztán szinte ugyanoda, vagy kicsit előbbre visznek vissza. Rendben, a kerülő több üzemanyag, de ha ott még mindig dugó van, akkor nincs értelme ugyanoda visszetérni. Egy kerülővel szerintem tervezési módot is kéne váltani, pl. rövidről gazdaságosra vagy hasonló, akár figyelembe véve, hogy városban vagy autópályán (vidéken) haladunk -e épp.
“Az persze kérdés, hogy lehet -e fontos egy külvárosi részen egy félreállt autó – mert persze mindenki bejelent fűt, fát. Ok, az is adat és jelzés.” Este,töksötétben – egy vadidegen helyen egy lerobbant autó? Szerintem lehet…
“Alapvetően azt figyeltem meg, hogy amikor elkerülnek a navik, nem gondolkoznak egy nagyobb ívben, hanem igyekeznek kikerülni egy szakaszt és aztán szinte ugyanoda, vagy kicsit előbbre visznek vissza.” Minél több a lokalizációs pont, annál pontosabb a “dugó – forgalmi helyzet” kijelzése. Ez akkor jó, amikor pl. a Margit híd/Margit körút egy rövidebb szakaszán áll a sor, de ezt a szakaszt csak megkerüli (vagy kivárja), de nem akar átvinni inkább az amúgy is forgalmas Lánchídra.