Autó – Motor! Az előző rész ott ért véget, hogy az autó “púpon” megérkezett a szerviz elé, és éppen az orosz csoda felgyújtásában próbálnak észérvekkel, és anélkül megakadályozni. Ahogy ez így utólag jól látszik, sikerült…
Tehát itt állunk egy gyönyörű, majdnem vacsi új javítóműhely előtt (elég furcsán mutat az öreg Szamara a sok városi és verseny csoda között), és benne egy olyan emberrel aki már evett is Ladákat, nem hogy meg tudja ezeket csinálni… Pénz a zsebben, szóval eddig jó. Ha nem történik valami extra szívás, akkor minden rendben lesz. De tudjuk hogy mindig történik valami.
A mostani javítások jelentős része terv szerint készült volna el. A legfontosabb dolgoktól az utolsó apróságokig – figyelembe véve a költségvetés rendelkezésre állását is. Na ezt teljesen átírta az élet/Murphy. No, és a kocsi előző gazdája. Legyen elég annyi, hogy az egy napra tervezett “igazításból” szinte napra pontosan két hetes szívás lett. Lássuk mi lett volna a tervezett menet a mai alkalomra: hátsó főtengely szimmering, komplett kuplung (Sachs), az egyik féltengely csukló, féltengyely szimmeringek, gumiharangok, és a váltóolaj cseréje. A váltó környékén az összes persely, a váltócsukló, a váltószoknya és a kar is cseréje. A kipufogó felfüggesztés gumi elemei is újak lesznek (ez a programpont most elmaradt). Közben kiderült néhány karosszéria hiba alul is, de semmi komoly. De az majd egy másik történet.
Szétszerelés, minden a terv szerint folyik. A bal első lökhárító majd az apróbb karosszériahibák javítása közben kiegyenesedik.
Magányos féltengely csukló.
Az egyik féltengely készen van. Szimmering, zsír, gumiharang és bilincs cserélve. Egy darabig még biztosan jó lesz. A két féltengely felújítása után a váltócsukló és a perselyek cseréje következett, a hibajelenség: a váltókar lötyög, nagyon hosszú úton, nagyon pontatlanul mozdul, a sebességet bizonytalanul veszi. Reméltük, hogy néhány alkatrész cseréjével megoldódik a probléma, és nem a váltóban van valami bibi. Bár az eddigi tapasztalatok után volt bennem némi félsz,
az alkatrészek cseréjével teljesen jó lett a váltás érzete, még a váltó kar helyzetét is többféle módon lehet beállítani… Most következett (volna) egy kis motorbeállítás a következő fázisig. Ekkor derült ki, hogy a karburátor, és az elosztó is gyakorlatilag a végét járja. A karburátor egy felújítás után többé – kevésbé jó lett, a komplett elosztót cserélni kellett. A terv szerint ezek a javítások nem most, hanem majd egy következő alkalommal történtek volna, de az autó másképpen akarta.
Mikor már azt gondoltuk készen vagyunk, az aránylag egészségesen járó motor ismét megállt. Ekkor már vagy este fél 10 körül járt az idő, így aznap már nem lett autóm. Meg másnap sem. Később, a karburátor sokadik szét – összeszerelésénél derült ki, hogy az úszó tájéken volt valami hiba, nem mozgott szabadon a helyén. Attól függően, hogy milyen helyzetben állt meg, vagy nem kapott benzint a motor, vagy belefulladt a sok anyagba. Persze egy szervizben a romok feltámasztása mellett komoly pénzkereső tevékenység is folyik, így mire készen lett az autó, majdnem két teljes hét telt el. Közben Kapott a kocsi egy jó kis szelepállítást is (kicsit másképpen kell mint a régi Lada-t, itt korongokkal történik a beállítás). Így szerelés közben közben még autósboltba is kellett menni az új korongokért.
A nagy felújitó készlet, a felújítás végére nem sok alkatrész maradt benne.
A sokadik szétszedés közben.
Sajnos az új elosztót nem lehetett megúszni, mert a réginek minden egyes eleme rosz volt (törött, kopott, áthúzott, vagy éppen csak a szimmering folyt).
Persze az új csillog villog…
Rozsda, olaj és ótvar mindenütt.
És itt is.
A szimmeringet megette az idő. Azt azért hozzá kell tennem, hogy még ebben az állapotban is az autó (többnyire) ment, világított, megállt. Látszik, hogy az oroszok nem dísznek tervezték. Mikor elkészült, elhoztam a járgányt. Az eddigiekhez képest élmény volt a hazaút. Na, és mi történt másnap? Szerintetek?
Másnapra szétesett a váltócsukló rögzítése, így mondhattuk ez az autó nem az “Istenek kedvence”… A régi és az új váltócsukló kiképzése más, és ez űzött csúny tréfát velünk. Ám a srác aki csinálta, “erre járt” és megoldotta… Ezúton is köszönöm. Mára ennyi, a következő részben a gép alját vesszük tüzetesebben szemügyre.
Az első részt itt találod: https://navigyurci.hu/2019/08/22/hogyan-ne-vegyel-30-eves-autot-bevezetes/
A másodikat pedig itt: https://navigyurci.hu/2019/08/26/hogyan-ne-vegyel-30-eves-autot-hiba-hiba-hatan/
Folyt. köv.
A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!