Navigáció – GPS – Android! Ma egy újabb közösségi navigációs alkalmazást mutatunk be, ez az Inrix Traffic Maps. Azt hiszem erre a programra igazán ráillik az “egyszerű, mint a faék” jelző. A minimális beállítási lehetőségek, az ékezetes betűk hiánya, mind ezt erősíti…
Ám ennyi hibát bőven elnéznénk, a jobb forgalmi információk ismeretéért. De ennél azért többről van szó. Lássuk mi is ez az Inrix: 2005-ben alapították, és többek között forgalmi termékeket szállít az autóipar számára, kezdve a valós idejű forgalmi és parkolási információk biztosításán keresztül az olyan egyedi megoldásokig amelyek az autonóm gépjárművek biztonságos tesztelését és üzemelését segítik elő. Az okosabb útvonal tervezéséhez a mesterséges intelligencia segítségét (is) igénybe veszik.
Természetesen használják a hardveres eszközöket (pl. a telepített forgalomszámlálók), a járművek által szolgáltatott adatokat, és az elmúlt 14 év statisztikai adatait is ahhoz, hogy mi felhasználók pontosabb képet kapjunk az aktuális forgalmi viszonyokról. Szerencsére egyre több olyan alkalmazás jelenik meg, amelyek segítik az utazásainkat, így temérdek lehetőségünk adódik arra hogy kiválasszuk a számunkra legjobban testhezállót. Ebben lehet egy újabb alternatíva az Inrix Traffic & Maps.
(Előszó és összegzés) Tapasztalataim alapján a a sokat használt (forgalomfigyelő) alkalmazások tudása, nem elsősorban a forgalom kijelzésében különbözik (pl. Google Maps, Waze), hanem a szoftver lehetőségeiben vannak nagy különbségek. Például az útvonaltervező algoritmusok között nagy nagy a szórás, és az egyéb megszokott tervezési/beállítási lehetőségek egy része is hiányzik. Ráadásul egy nagyon jó alkalmazást is egy pillanat alatt tele lehet szórni az addigi állapotot teljesen felborító egyéb adatokkal (rosszul használt statisztikai adatok, vagy több pontra hajtó felhasználók).
Ezért hiszem azt, hogy minél nagyobb a választék (ezeknek a szoftvereknek a nagy része ingyenes), mi annál könnyebben találjuk meg a nekünk megfelelőt. Bár azt is meg kell jegyeznem, hogy a Google Maps / Waze páros mellett bármelyik más ismeretlen alkalmazásnak nagyon nehéz, szinte lehetetlen labdába rúgnia. A közösségi navigációk legnagyobb előnye a közösség, a felhasználók tömege, amit nem lehet néhány nap alatt “megszerezni”, és könnyen lehet, hogy egyáltalán nem is sikerül. És akkor még a TomTom fizetős alkalmazását meg sem említettem, amelynek a forgalmi információi vetekszenek az eddig felsorolt alkalmazások által szolgáltatott adatokkal, az útvonaltervezése nagyon jó, és emellett egy teljes értékű navigáció képi, és alkalmazásbeli előnyeit biztosítja (persze, mert az is).
És ezek mellé vannak “trónkövetelők”, például a Magic Earth, ami teljes értékű navigáció ad ingyenesen, ám egyik része sem kiemelkedő. Sem a térkép adatbázis, sem az útvonaltervezés, vagy a TomTom Amigo ami ingyenes, de nagyon egyszerű, és most itt az Inrix ami egyszerű, ingyenes de sem ékezetes feliratok, sem normális beállítási lehetőségek nincsenek benne. Ám első látásra a forgalmi adatok valószerűek.(by Gyurci)
Nagyjából ezeket az infoprmációkat olvashatjuk a weboldalukon:
INRIX AI Traffic mesterséges intelligencián alapuló forgalmi információk
Az INRIX, a csatlakoztatott gépjárművekkel összefüggő szolgáltatások és közlekedési adatelemzés piacvezetője bemutatta minden idők legpontosabb, mesterséges intelligencia alapú forgalmi információs szolgáltatását, mely mélytanulási (deep learning) algoritmusok segítségével azonnali frissítéseket kínál a forgalmi helyzetről, pontosan megmondja, melyik sávban mennyivel halad a forgalom, így bármilyen útvonalon a lehető legpontosabban meghatározza a várható érkezési időt.Az autósok gyorsabban, stresszmentesebben juthatnak célba, a vállalkozások megalapozottabb döntéseket hozhatnak, az útkezelő szervek pedig pontosabb adatokhoz jutnak az utak igénybevételével, biztonságával és jövőbeli használhatóságával kapcsolatban.
– Pontosabb várható érkezési idő: Pontos adat, nem becslés, nincs késés.
Azonnali frissítések: A forgalmi viszonyok (útfelbontások, sávlezárások, balesetek) azonnal megjelennek a tervezési algoritmusban, így mindenki azonnal reagálhat rájuk.
Sávonkénti bontásban: Az INRIX AI Traffic sávonként külön-külön érzékeli a forgalom sebességét és az egyes sávokat érintő eseményeket.
– Minden útra kiterjed: A világ bármely útján képes kiszámolni a haladási sebességet, legyen szó autópályáról, autóútról, vidéki vagy lakott területen belüli utakról.
Az INRIX hátterében egy úgy térinformatikai engine (szoftvermotor) áll, mely ún. deep learning módszerekkel egyre pontosabb forgalmi elemzéseket képes készíteni. Betanításához egy évtizeden át a csatlakoztatott járművektől, mobiltelefonoktól, időjárási körülméyekről, historikus forgalomról, forgalmi incidensekről stb. begyűjtött több ezer milliárd adatpontot használtak fel. A mesterséges intelligencia elképesztő pontossággal képes azonosítani a forgalmi viszonyokat, méghozzá késlekedés nélkül, mivel az adatokat gyakorlatilag azonnal befogadja, feldolgozza, majd továbbítja. Ráadásul a pontossága idővel folyamatosan javul.
Az INRIX volt az első közösségi alapú forgalmi hálózat üzemeltetője, és elsőként kínált a térképek szerepét gyengítő, páratlanul részletes és nagy lefedettségű forgalmi információs szolgáltatást, most pedig elsőként állt elő az alapoktól kezdve mesterséges intelligenciára és deep learning algoritmusokra épülő megoldással, mellyel megteremtette a feltételeit annak, hogy tovább javuljon a világ közlekedése.
Eddig a weboldalon talált ismertető, most lássuk az első tapasztalatokat:
+
– érthető térképnézet
– jól ismeri a forgalmi eseményeket
– nincs benne hirdetés
– álló helyzetben forog a térkép
– nincs hang/legalábbis nekem egyik készüléken sem sikerült rábukkannom
– nincs normális térképnézet/nehéz egy normális látószöget találni
– nincsenek ékezetes betűk
– szűkre szabott beállítások
– tervezés közben néha nehezen találja meg a térképszervert
– nincs sebességhatár kijelzés
– nem jelzi az aktuális sebességet
– nincs benne magyar nyelv
– a tervezett út zöld
– csak online használat
Összegzés: alig vártam, hogy élesben is kipróbálhassam a szoftvert, ám csalódnom kellett. Álló helyzetben pörög/forog a térkép, hasonló hibával nagyjából egy évtizede találkoztam utoljára. Útvonal tervezés esetén nem minden alkalommal éri el a szervert. Ráadásul a Google közösségi szoftvereihez képest is (is) egyszerű mint a faék. Bár ez akár előny is lehetne.Egy szó mint száz – többet vártam.
Próbáljátok ki ti is! Visszajelzéseiteket várom Facebook oldalunkon!
https://www.facebook.com/navigaljgyurcival/
Nekem az volt a homály, hogy végül is hogyan jut hozzá az adatokhoz. Azt értem, hogy minek az adatait használja fel, de ki engedi meg neki, hogy pl. a connected autók, mobilok, mittoménmik helyadatait felhasználja forgalmi előrejelzésre. Az nem zavar, hogy a TomTom vagy a Gugli tudja, hogy hol vagyok, mert annak megengedtem. De az Inrix tőlem sose kért engedélyt, hogy kövesse a mozgásomat. Biztos van rá egyszerű magyarázat, de a sajtóanyaguk erre nem tér ki.
Ez egy nagyon jó kérdés volt, köszönöm!
Ezt a programot a hivatalos webáruházból (pl. Google Play) töltöd le. Ezen az oldalon, alul:
https://play.google.com/store/apps/details?id=inrix.android.ui&hl=hu
a “További információk” alatt találod meg, hogy a telepítéssel mire adsz engedélyt. Ha jól nézem mindenre amit elérhetnek valamilyen módon. És ezeket már a telepítéssel (ráutaló magatartás) engedélyezed.
“INRIX Traffic Maps & GPS
INRIX, Inc.
Engedélyek mutatása az alkalmazás összes verziójára vonatkozóan
Az alkalmazásnak a következőhöz van hozzáférése:
– Eszközazonosító és hívásinformációk
read phone status and identity
– Wi-Fi-csatlakozási információk
view Wi-Fi connections
– Fotók/Médiaelemek/Fájlok
read the contents of your USB storage
modify or delete the contents of your USB storage
– Tárhely
read the contents of your USB storage
modify or delete the contents of your USB storage
– Címtár
find accounts on the device
read your contacts
– Naptár
read calendar events plus confidential information
– Telefon
read phone status and identity
– Hely
precise location (GPS and network-based)
approximate location (network-based)
– Identitás
find accounts on the device
– Egyéb
receive data from Internet
view network connections
control vibration
full network access
read Google service configuration
pair with Bluetooth devices
run at startup
prevent device from sleeping”
Gyakorlatilag bármihez!
Ja hogy akkor ugyanúgy működik, mint pl. a tomtom vagy a google maps. Én azt hittem, ezek már MOST is látják valahonnan, hogy merre járok, mert olyan büszkén említik a rendelkezésükre álló adatmennyiséget.
Szerintem, csak ha engedélyt adsz rá. :)