Nézzük a Pocket Navigátor 10 Truck programot, most „Trucker szemmel” Eddig kiveséztük az általános használatot, és végigvettük azokat a tulajdonságokat, amik nem hiányozhatnak egy kamionos szoftverből. A kép vegyes. Hogy miért? A cikk végére kiderül…
Beállítások/navigáció/ jármű.
Járművek/jármű szerkesztése. Itt csinálok egy saját profilt.
Megadom a paramétereket.
Forgalomkorlátozások. A jelölt utakat, engedélyezni, és tiltani lehet. Ha tiltod, akkor nem veszi figyelembe, sőt, ilyenkor azt mondja, hogy nem talál útvonalat. Ez kicsit ( Sőt, nagyon) bosszantó, mert nem azt mondja, hogy pl. – tiltott úton van a cél, mégis akarja? Nem, akkor egyszerűen nem tervez.. Ez jó, ha tranzitban vagy, de ha nem, akkor megtervezed a közelbe, és akkor újra tervezed?
És kész van a saját profil, ami jelen esetben ADR-el van, amit a pipa mutat. Csináltam egy másikat ADR nélkül.
Mégegyszer az ADR-ről. Az ADR a Veszélyes árúk közúti szállításáról szóló európai megállapodás. Ebben szabályozzák, hogy mit, hogyan, hol, merre, stb,stb lehet, illetve kell szállítani. Ebben elképesztő mennyiségű anyag van név szerint besorolva valamilyen kategóriába. Lényeg, hogy ezeket a járműveket sárga táblával kell ellátni. Láttam már más truckos navigációról képernyőmentést mindenféle beállítási lehetőséggel, aminek szerintem semmi értelme nincs. Ezen is bőven elég, hogy „veszélyes anyag”
Amíg a rakodásra várakoztam, megterveztem az útvonalat Budapestig. Az első kép a saját profil, a második személyautó. Jól látszik a különbség.
Ez már nagyon bíztató jel volt, hogy tényleg truck navigációval van dolgom. Itt szükség is volt rá, mert nem ismertem a környéket. Később felbuzdulva az eseten, köztes célnak, bár nem arra jöttem, beadtam Prágát, majd innen Pozsonyt. Látható, hogy Prágát elkerülte, majd Pozsonyban is a pályán vitt. Csak a baj, hogy a képen látható helyen egy alagút van, amin ADR –el tilos átmenni. A felíratok, ne tévesszenek meg senkit, hiszen a meglévő úthoz adtam hozzá köztes célnak, már Németországban, ahol épp, hogy találtam parkolót.
Az utat a piros úton kellett volna terveznie, amennyiben figyelembe veszi az ADR beállításokat. Mivel a buszban nem tudtam megnézni, hogy hol visz át a fővárosban, tovább terveztem, és íme az eredmény.
Ez már elég gáz. Keresztül a városon? Ezt még egy „sima” is az M0-án tervezi. Kb, 40 mp alatt tervezte meg, és ha emlékeztek, a buszos gyorsulási versenyre, ez nagyon jó eredmény.
Épp hogy találtam parkolót! Szerettem volna tudni, hogy a maradék vezetési időben melyik parkolóig jutok. Itt jön képbe a poi keresés, amit már „ hamutaposo” nevű topiktársunk is említett itt és valóban nem nevezhető egyszerűnek.
Először nem tudtam, hogy hol vannak a benzinkutak és parkolók. Utána már könnyebb volt keresni. Találni is. De! Sajnos a PDA képernyője elég kicsi. Majdnem egy méterre van a készülék, ezért mivel kicsik a feliratok, előre kell hajolni, és nem biztos, hogy eltalálod a megfelelőt És listáz. Az útvonal mentén. 71 km. Ez nem sok, sőt! Én benzinkutat keresek.
Mutasd a térképen. Hopp! Nem erre gondoltam. Nem tudom, hogy neki, mi az útvonal mentén. Nincs „vissza”gomb. Kattintásra képernyő alapra ugrik, és kezdhetsz mindent elölről.
És ha több kell, mint a hetven valahány kilométer, vagy név szerint kell, akkor jön a poi keresés/ország/város/stb.(fiú, lány, híres ember) ez tényleg macerás, és nem ajánlom senkinek vezetés közben!
A történet itt nem várt fordulatot vett. Az cél Románia. Itt kell átvennem egy új vontatót, ami nem két perces dolog, és nem nagyon örülök, mert a „régi vas” sem volt öreg. De a parancs, az parancs!
Beadnám a címet. Hoppá! Nem lehet, mert nincs ilyen város. Ez szép! Azt nem írták sehol, hogy Romániában csak a nagyobb városok vannak rajta. Ok. Beadom, a hozzá legközelebb eső várost. Ezt más navigáció Brassón keresztül tervezi. De ez egy truckos navi, és tudja, hogy Brassó-Ploesti-Bukarest útvonalon tilalom van. Ez tetszik! Az átpakolás helyszíne útközben van. A térképen nincs rajta pontosan, de nagyjából emlékszem. Nagyjából! Eltévesztem, és bemegyek a városba. Még itt sem jártam! Remélem nem is fogok többet. Megtalálom a kollégát. Átpakolok.
Reggel birtokba veszem….az új kommunikációs készüléket, amit beépítettek az új vasba, rajta a Map&Guide navigációs szoftver. Ez igen! Na, majd ez jól oda visz címre! Gondolom én. Nincs benne a város! Kikapcsolom.
Maradok a teszt alanynál. Az utat Pitestin keresztül tervezte. És ismeri az elkerülőt, amit nem mindenhol tud, mivel sok városban kijelölt utak vannak, köztük olyan is ami lakótelepen visz át. Targoviste felé kellene mennie, mivel minden út típust engedélyeztem, de nincs rajta. Jó, akkor majd figyelek, és bemegyek magamtól. Ez majdnem sikerül, ugyan is nem ez van írva. Nem emlékeztem,( Gaesti)hogy ez melyik, így szépen rámegyek a gyűrűre, és innen megyek vissza ezen az úton. Ez helyes, itt lehet menni kamionnal.
A hétvége, egész jól telik, mert találok netet. Hétfőn lerakodás és vissza. Tervezi az utat, én meg nyomom a gázt. Az Olt völgyében pontosan jelzi a sebességhatárokat, Sibiuban (Nagyszeben) teljesen tanácstalan, mert nincs benne ez a város utca szinten. Néha, számomra érthetetlen úton szeretne vinni.
Nem hiszek neki. Megyek a táblák után. Aradnál rámegy az elkerülőre.(Így kell) Szóval, teljes az ellentmondás. Itthonról Németországba visz az utam. Tervezés, indulás. Hegyeshalom előtt áttervez Szlovákiába, onnan Ausztriába. Ezt megint nem értem… Itthon is, és Ausztriában is 130-as sebességhatárt mutat. Kamionnal…
Már működik az autóba épített navigáció, és nálam van a Sygic Truck is. Rádöbbenek, hogy mi hiányzik A táblák! Nem mutatja a táblákat. Azokat a táblákat, amik a tilalmat mutatnák. Lehet, hogy nem tervez a korlátozott útra, de nem mutatja hogy miért nem. Ez így utólag elég nagy hiba. Miért? Azért azt nem várom el, hogy legyen benne a „kivéve célforgalom”, de felajánlhatná a választást.
Ezek voltak, útközben a tapasztalataim. A szoftver figyelembe vette a beállításokat, amik, elég sok lehetőséget adnak a jármű profiljának meghatározására. Sőt! Szerintem túl sok ennek lehetősége, amikre nem biztos hogy szükség lehet. Ezek elmenthetők, ami nekem különösen előnyös, mivel egy nap akár több profillal is kell dolgoznom (Rakott, rakott +ADR, üres, üres+ADR) ADR! Ez a vesszőparipám, és nem vagyok hajlandó kompromisszumra. Ha azt mondják van, akkor legyen! Itt éppen bevisz egy Egy ADR-es algútba. Le kellen vinni jobbra. Ezt a képet, én is készíthettem volna. Itt még a régi kódja látható (CAT II) Jó. Nem várom el, hogy tudja, a január 1-től érvényes szabályokat, ami már nem CAT II, hanem „C” , de nekem ez 600 euroba kerülhet. Talán érthető a szigorúságom.
És akkor ennyi volt az ADR boncolgatása. Az utak tiltásával, kizárhatjuk esetleg, hogy eljussunk a célig. Nem mutatja a tiltó táblákat. Térképtallózáskor nagyon rá kell nagyítani, hogy lehessen látni, az út számokat, ilyenkor viszont, nem látom, hogy hol helyezkedem el a térképen. Az ikonok, ugyan elég nagyok, de egyes feliratok nehezen olvashatóak. Mivel, ez Pocket Navigátor, így futtatása PDA- n lehetséges. Nem tudom, van e ilyen szerkezet nagyobb kijelzővel, de a 64 MB kevésnek tűnik.
Ennek ellenére nagyon gyorsan tervez, újratervez. Az útvonal elmenthető, lejátszható. Sajnos, bár van benne „útvonalra illesztés” opció sokszor nem tudja hol van. Ez persze lehet a PDA GPS vevőjének a hibája is. A poi konvertálását, csak a hozzáadott 9-es verzió kezelésijében tudtam megnézni, és nem tűnt egyszerűnek. Hivatkozott egy programra, ami DVD-n található, ezt nem kaptam, tehát erről nem tudok beszámolni. Az hogy lehet, és nem kell hozzá net kapcsolat, már jó jel. Nem próbáltam, a „járműkövetés” opciót.(Ez legyen a góré dolga, én nem fogok neki tanácsot adni, hogy kell engem követni).
Na, jó. Ehhez megint net kapcsolat kell, és gondolom ez már a „Fleet” tudáshoz kellene, amikor is több járművel lehet dolgozni, amin azonos szoftver van. Erről, illetve ennek lehetséges következményeiről írok majd külön. Remélem, körülbelül sikerült bemutatni a szoftvert, bár igény volt a teljességre részemről, de tudjuk, hogy ez több hetet is igénybe vehet.
Egyelőre csak a Pocket NAvigator 9-es változat használati útmutatója elérhető, és magyarul nem. De a gyártó ígérete szerint hamarosan az 10-es változat útmutatója is letölthető lesz!
Jó gurit
Sklave
A cikk négy részből áll, ebből egy, (magyarázat) elmondja hogy milyen lenne az ideális kamionos szoftver: Magyarázat, 1. rész, 2. rész, 3. rész.
A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!