Sygic Truck második rész. Beállítások

A beállítások mennyiségének láttán, elszédültem. „ -Húú apukám! Ez már nem piskóta”, kiáltottam fel magamban. – eljött a nagy pillanat. Nem kell többet idegeskedni, ha ismeretlen helyre kell menni, vagy köztes célt pötyögni, amikor tudom hogy hol vannak a meglepetések. Aztán, nagy hévvel láttam neki, hogy megadjam a jármű profilját.

Ahogy következtek az opciók, úgy kerített hatalmába a bizonytalanság. Gyűltek a kérdések, amikre szégyen – nem szégyen, nem tudtam válaszolni. Közzéteszem a magamban adott válaszokat, amik nem biztos hogy jók, de talán érzékeltetik, hogy egy egyébként egyszerű programot mennyire bonyolulttá lehet tenni. Akkor az opciók, amit szerintem jelentenek, illetve amit tapasztaltam:

– „Teherautó jellemzők használata” igen/nem. Ha a nemet választod, akkor egy mezei navigációs programod lesz.
– „Csak a relaváns teherautó jelek használata” Ilyenkor, csak a te profilodnak megfelelő korlátozó táblák, tilalmak jelennek meg. Tehát, ha 7.5 tonnás korlátozásod van, akkor a 30 tonnás korlátozás nem jelenik meg, mivel az nem érint.
-„ Maximális sebesség” Gondolom, ezt nem kell magyarázni. Ilyenkor az érkezés időpontját adott sebesség figyelembevételével állapítja meg.
– „Teljes súly” Ez, most megint nem szorul magyarázatra. Ezt a súlyt veszi figyelembe tervezéskor, és ez alapján tervez, vagy nem tervez korlátozott úton.

És kezdődnek a kérdések:
A térképen a táblák a tényleges össztömegre, vagy a megengedett legnagyobb össztömegre vonatkoznak? A szoftver csak ezt a táblát használja, illetve ennek megfelelően veszi figyelembe a tervezést (Legalábbis mást nem láttam még).

A tábla jelentése:
„Súlykorlátozás” ; a tábla azt jelzi, hogy az úton a táblán megjelöltnél nagyobb össztömegű járművel (járműszerelvénnyel) közlekedni tilos. Szóval ez a tábla nem csak a teherautókra vonatkozik, hanem minden járműre, legyen az akár autóbusz is, amennyiben annak tényleges súlya meghaladja a táblán feltüntetett súlyt. Megfigyeltem, hogy ahol ez a tábla van (lent), ott 3.5 tonnás korlátozást jelez.

“Tehergépkocsival behajtani tilos” ; a tábla azt jelzi, hogy az útra tehergépkocsival – kivéve a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsit – valamint vontatóval, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel behajtani tilos (ha a tábla súlyhatárt is megjelöl , csak az ezt meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművel tilos behajtani.

Tehát ahol ilyen tábla (fent) van, ott tényleges 10 tonnát jelez. Ehhez hozzá kell szokni, és lehet vitatkozni hogy ez jó – vagy nem jó. Egy buszosnak szerintem nem jó, mivel Ő ennél a táblánál bemehetne, de a program ha beállítja a jármű súlyát, ezt fogja figyelembe venni és nem tervez az adott úton. Aki olvasta az irományomat a Pocket Navigátorról az talán emlékszik, hogy van az autómban egy Map&Guid Truck program. Ez mutatja a táblákat a térképen. A Sygic Truck is mutatja, de nem olyan részletességgel. Sokkal kevesebb táblát mutat, de a tiltott utakat szürke színnel jelöli, és nem veszi figyelembe a tervezéskor. Persze, értem én az alkotókat. Sokkal kevesebb helyet vesz el a képernyőből, hiszen ez PNA-ra készült. Ez nagyon jó, de ha valaki olyan helyre kap címet, és nem tervezi meg, illetve nem figyelmeztet, hogy tiltott út nélkül nem érhető el a cél, akkor nem tudja meg, hogy az miért tiltott. Nem várhatjuk el egy szoftvertől, hogy a „ kivéve célforgalom” feliratokat is tudja, de ha be kell menni, akkor jó lenne tudni hogy miért szürke a térképen az út. Egy súlykorlátozásnál lehet „ kivéve célforgalom”, de egy magasság korlátozásnál, ennek kicsi a valószínűsége.

– „Tengelyterhelés” Gondolom, ezt nem kell bővebben kifejteni.
– „Tandem súly.” Na, itt folytatódtak a nagy kérdések. Tandem. Gondolom mindenki, mint én is egy tandem pótkocsira gondolt. A felmerült kérdéseket később.
– „Tridem súly.”?
– „Más súly.” ?

Eddig a „súlyos” beállítások. A tengelyterhelésig érthetőek a kérdések. Aztán még beljebb esek a gondolkodásba. Mi az tandem? Ezt még csak megmagyarázom magamnak. De mi az a tridem? Ezen sokat gondolkodtam, aztán arra a következtetésre jutottam, hogy a tandem legyen két tengely, a tridem pedig három tengely. Persze, ehhez tovább kellett olvasni a beállításokat. Ennek a két beállításnak (tandem,tridem) a súlynál, nem látom értelmét, mivel nem ígérik ennek a korlátozásnak a figyelembe vételét:

Ezért, ha már a teljes súly adva van, a „Más súly” kérdés, számomra értelmezhetetlen.

– „Üres súly” Ennek lehetne értelme, ha tényleg kettéválasztja tervezéskor, bár erre ott van a „Teljes súly” opció, hiszen ha lerakodtál, akkor át kell állítani a teljes súlyt is, mivel nem lehet profilokat elmenteni, amit nagy hiányosságnak tartok.
– „Teljes jármú hossz” Ebbe bele tartozik az egész jármű, függetlenül, hogy milyen hosszú a tengelytáv. Amennyiben erre gondoltak „Extrém tengelyhossz” alatt, nem beszélve arról, hogy tengelyekre vonatkozó kérdés lesz még a későbbiekben.
– „Extrém tengely hossz” ? Ezt nem tudom a mai napig.
– „Pótkocsi hossz”
– „Vontató hossz”
– „Lengőcsap (?) az utolsó tengelyhez”
– „Lengőcsap (?) az utolsó tandem közepéhez”
– „Lengőcsap (?) a pótkocsi végéhez (amennyiben alkalmazzák)”
„ Amennyiben alkalmazzák” Már hogy, mit? A lengő csapot, vagy a pótkocsi végét? Ugyan is előtte a „ lengőcsapra”(?) vonatkoztak a kérdés. Ha ezeket kitöltöm, akkor alkalmazom. Tehát marad a pótkocsi vége.
– „Más hossz” Ez lehet a kinyúló rakomány? Összeadja a járműhosszát, az egyéb hosszt és így veszi figyelembe ezt a táblát?

Láthattunk opciókat a hosszúsággal kapcsolatban, ami nem kevés gondolkodásra késztetett, illetve arra a következtetésre, hogy adott adatok alapján, amennyiben elfogadom a tandemet kettő, a tridemet három tengelynek, illetve beazonosítom ( Amit meg is tettem. Átállítottam német nyelvre, és ott már királycsap szerepel, ami már hozott egy kis fényt az éjszakába. Sőt! A következő nyelveken is, mint királycsap szerepel: Holland, görög. Nem én tudok ennyi nyelvet. Kérdeztem kéznél lévő embereket.) a „lengőcsapot” mint királycsap, és elfogadom a vonófejet is királycsapnak, akkor a program, ha rajzolni tudna, szerintem ezeket rajzolná.

Tudom, hogy ez nem egy perfekt műszaki rajz,(méretvonal, méretnyíl, betűdőlés stb.) de talán ezekre gondol a program, hiszen a rajzon látható járműszerelvényeknek, más a fordulási íve. Higgyük(?) azt, hogy azért ezek a részletes beállítási lehetőségek, mert a program ez figyelembe veszi tervezéskor.

– „Jármű szélesség” Ha külön kérdezte a járműhosszát, és más hosszúságot, akkor itt miért nem kérdez az egyéb szélességre? Akkor beírhatnánk a kilógó rakományt. Vagy kérdezett, volna teljes szélességet.
– „Maximális magasság” Na ez egy rövid, de velős kérdés. Ilyeneket korábban is feltehetett volna.

A következő részt innen folytatom. Nézd meg a képeket az opciókról az előző részben. A továbbiak sem túl egyszerűek. Ha kicsit hosszú lett ez a rész, nézd végig a beállítás lehetőségeit, és gondolj arra, hogy egy kamion mennyivel hosszabb, mint egy személykocsi.

Jó gurit
sklave
A táblák képével, és leírásával a kreszdoktor.hu sietett segítségünkre. Köszönjük!
A szoftverről eddig megjelent írásaink: bevezető, első rész, második rész, harmadik rész

25 hozzászólás
  1. avatar
    2010. május 15. Válasz
    Zsolto

    Hinnye, azannya, nem egyszerű a Gumikacsák élete. Bele is szédültem a sokféle méretbe, súlyba — és nektek ezt még figyelni is kell? Elképesztő.
    Zseniálisak a Sklave transos rajzok, gratula hozzájuk!
    Nagyon komoly leírás, szerintem sok szakmabelidnek óriási hasznára lesznek a tapasztalataid.

  2. avatar
    2010. május 15. Válasz
    Gyurci

    Hogy sklave írásainak saját “lakása” legyen, létrehoztam egy kamion” kategóriát. Így könnyebb lesz keresni a cikkei között.

  3. avatar
    2010. május 16. Válasz
    vacsa

    na szóval, szerintem: a tandem az maga a pótkocsi (tandempót). a tridem szerintem még egy pótkocsi (háromtagú szerelvény), ami nálunk nem engedélyezett (csak mg. vontatóval), de pl. az USA-ban vagy Ausztráliában igen, de lehet hogy még máshol is, lévén minden országnak lehetnek külön szabályozásai.
    ha mindezen adatokat kéri, akkor remélhetőleg megpróbál fordulási ívet számolni, ennek tesztelésére a Bükkben tuti vannak tesztútvonalak!
    ahol a térképen szürke az út, ott valószínűleg más korlátozásfajta állhat fent, mint amit táblával ki szokott rajzolni, mert amúgy akkor azt rajzolná ki! (lehet pl. lakó-pihenő övezet, vagy egyszerűen csak az út fizikai struktúrája kizárja matematikailag az áthaladást: keskeny sáv, pl. kétoldali forgalomnak csak 3m széles út, vagy a rá- vagy kiforduláshoz nem lenne elég hely a szerelvénynek!)
    apropó, ha már itt legózunk, lévén hivatalos a verzió, a kedves Sygic cég nem adott hozzá user guide-ot vagy manualt??? lehet célszerű lenne őket is bevonni a kérdések megfejtésébe, lévén ők szeretnék eladni a terméket, ha jól gondolom!
    Végül egy kis off: aha, Sklave Trans… AF- engedély száma??? :)

  4. avatar
    2010. május 16. Válasz

    Igen. Az első ábra a képen a tandem. Legalábbis, amire, a megkérdezett magyar sofőrök 100% rávágta, hogy ez a tandem. Ha ez a tandem, akkor a tridem, az amit az ábrán is tridemnek rajzoltam, mivel létezik ilyen 3 kerekű is. A megkérdezett német, majd később egy belga, aki tulajdonképpen görög volt ( aki a a görög nyelvű részt ellenőrizte) és aki mellet állt egy holland is( ja! a holland nyelvű opciókat is jónak találták, már hogy nyelv szempontjából Itt nem tértek ki külön a holland, és a flamand nyelvre, nem beszélve a friz-ről ) szóval ők, rögtön rávágták, hogy ez az a tandem, ami a nyergesvontató duplahúzója. Ha elfogadjuk amit írsz, akkor honnan tudja a program, hogy nyerges, vagy pótos a szerelvény, hiszen más a fordulási ívük. Lehetne dupla szerelvény, amit láthatunk, akár hazai utakon is ( mutatványosok) A ki nem jelzett tilalom akármi is lehet, de ha bármiben korlátoz, akkor azt tudni szeretném.
    Sajnos, csak egy kártyát kaptam, és az ebben lévő manual-ban semmi okosság nincs. Remélem, olvassa valaki a nagy dilemmáimat a készítők közül.
    Off AF szám, úgy gondolom, érzékeltettem a rajzon, hogy vannak szürke foltok cégileg :D off

  5. avatar
    2010. május 16. Válasz

    @ Zsolto. Ezek csak az én agyszüleményeim, amiket gondolatindítónak szántam, és igen, ezeket a dolgokat, mind figyelni kell. Közben számolni, az időket, és távolságokat. Felkészüni a ,,Mikor leszel ott?”, :D kérdésre stb.

  6. avatar
    2010. május 16. Válasz
    Zsolto

    Sklave, megkaptam a képernyőmentéseket, köszi, vissza is küldtem őket. Ennek kapcsán csináltam egy kis kutatást, és sok mindenre fény derült, például hogy a “tandem (axle)” tuti nem dupla vonatmány, hanem kettős tengely. Számtalan találat van rá a neten, itt van egy példának. Ha lejjebb gurultok a lapon, van egy fotó egy tandem tengelyről. Ez a cég ilyeneket gyárt.

    http://tinyurl.com/3xwrf4n

    Zsolto

  7. avatar
    2010. május 16. Válasz
    Zsolto

    Most látom, hogy alulról a második képeden te is tridemnek hívod a háromtengelyű nagy nyergest. Ha így gondolod végig a beállításokat (kettős és hármas tengely), akkor van értelmük?

  8. avatar
    2010. május 16. Válasz

    @Zsolto. Igen ezekre gondoltam. És igen, ez alapján van értelme. Tandem-dupla tengely, tridem- tripla tengely. Viszont, ha a program tengelycsoportra gondol, akkor a pótkocsis szerelvényeket nehéz meghatározni, (Kép: 2-es, 5-ös ábra) mivel ott a hátsó tengely(ek) lehet(nek) dupla is, meg szimpla is.
    Vagy képletet állít fel, amiben a program kiszámolja, hogy ha a hátsó tengelytávolsága a királycsaphoz X-nél rövidebb, figyelembe véve a vontató hosszát akkor tesz be egy tengelyt. Ehhez minden adat adott.

  9. avatar
    2010. május 16. Válasz
    vacsa

    igazatok lehet, felejtsük el a két pótkocsit. akkor viszont a tandem és tridem súlyt a tengelyterhelés számításához használná?
    Sklave: a nyerges szerelvény is gépes+pótkocsi, csak máshol van a töréspontja. Ezzel eddig újat nem mondtam. Viszont ha megadod hogy pl. a vontató hossza 3m, a pótkocsié pedig 13,5m akkor gondolom más fordulókörrel kellene számolnia, mint ha ez 10,8+7,7m lenne. (Szakirodalom: _http://www.waberers.com/waberersholding/flotta/)
    Illetve ahogy láttam, még lehet variálni a távolságok megadásával, így pl. a királycsaptól a legutolsó tengelyig más távolság lesz, mint egy tandempótnál a vonófejtől a legutolsó tengelyig. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy szerintem mindegy neki, hogy milyen a pót, csak a méretek játszanak szerepet!

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás