TomTom regionális térképek

Tegnap, hosszú várakozás után letölthetővé vált a TomTom Európa térképfrissítése, és ezzel együtt kaptunk négy régió térképet is. Lássuk miért, és mire jó ez nekünk. Hosszú idő eltelt az első bejelentés óta. Nagyon sokan vártuk már az új térképeket, most lássuk mit válasszunk a lehetőségek közül?

Néhány szóban talán az előzményekől. Amint azt bizonyára már hallottátok, olvastátok, az Európa térkép több száz megabájttal túllépte a 2 gigabájtos méretet. Ez ugye nagyon jó, mert nyilván több a térképadat benne. Azonban ez nem mindenki számára üdvözítő. mert sok felhasználó (köztük én is) olyan készülékkel rendelkezik, amely nem bővíthető, és a belső memóriája 2 GB. Ilyen például a One, és az XL sorozat nagyrésze, de az újak közül ezek IQ Routes-os verziói is.

Ezért azt a megoldást választotta a TomTom, hogy a térképeket régiókra szabdalja, és így teszi letölthetővé. Ez a megoldás nem rossz, bár nekem a Navigon megoldása jobban tetszik, ahol egyesével választhatom ki, hogy melyek azok a térképek amiket használni kívánok.

Természetesen ez a zónákra bontás, nem érinti azokat a készülékeket, amelyek bővíthető memóriával rendelkeznek. Nekik rendelkezésükre áll ezután is a teljes Európa térkép egyben. Nekünk, akiknek nem bővíthető a “vasuk”, a legpraktikusabb a Keleti zóna térképét letölteni, lévén ebben van benne Magyarország térképe is. Ebben a szekcióban 37 ország térképe van, ami több mint elég. Amennyiben mégis olyan országba mennénk, ami nincs a térképeink között, akkor lehetőségunk van “zónát váltani”.

Ez a 37 térkép elfér a 2 gigabájt belső memóriával rendelkező készülékeken is, marad is közel 600 megabájt szabad memória. Így feltölthetjük kedvenc sémáinkat, vagy akár a több száz saját érdekes pontunkat is. Egy biztos: most, hogy megoldották a frissítés kérdését, a térkép állapota miatti készülékcsere lekerülhet a napirendi listáról. A TomTom tájékoztatása szerint, bár ez a frissítés kicsúszott a második negyedévből, de természetesen a szokásos négy térkép idén is meglesz.

És akkor a régiós megoldás hátránya. Szuper a 37 ország DE: Ha történetesen Angliába szeretnél menni, akkor ugyi az nincs a Keleti zóna térképén. Ok. Felteszed a Nyugati zóna térképét… És meglepődve tapasztalod, hogy a másik eltűnt. Ugyanis nem települ két régió egyszerre. Ezt oldd meg egy XL vason… Mit tudsz csinálni? Elmented a Keleti zóna térképét, majd felteszed a Nyugati zónát, és ezt is elmented. Az angliai utazásra viszel laptopot, és a határon, egy parkolóban térképet váltassz. ja, hogy ez egy lassú készüléken 40 perc? És hogy visszafelé is ugyanezt végig kell csinálni? Azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy a részünkre készített zóna térkép jó. De messze nem tökéletes…

A képernyőmentések, egy TomTom XL IQ Routes Európa készülékről készültek. A térképverzió, a v850.2800.

Kapcsolódó cikkek:

https://navigyurci.hu/2012/02/15/hogyan-vasarolhatom-meg-a-tomtom-terkepeit-hat-igy/
https://navigyurci.hu/2010/09/29/hogyan-valtsunk-terkepzonat-tomtom-keszulekunkon/

75 hozzászólás
  1. avatar
    Ster Ferenc

    Klikkelés után sötétebb lesz az egész oldal és forog az a kis jel a képernyő közepén. Órákig ez van.

  2. avatar
    Ster Ferenc

    https://navigyurci.hu/2010/07/08/tomtom-regionalis-terkepek/ oldalról és itt klikkeltem Magyarországra

    • avatar
      Gyurci

      @ Ster Ferenc Szia, térképeket vásárolni a TomTom Home szoftver segítségével tudsz. A megadott cikkben csak képernyőmentések találhatóak. A TomTom-nak nincsen külön Magyarország térképe.

  3. avatar
    Jack

    em>Gyurci

    Nos, kezdem megkedvelni a TT-t, a frissites es sw upgrade miatt peldat vehetne roluk pl. az iGO…

    BackUp mar legutobb megvolt, Int. Memory letakaritva, csatl. utan SCAN majd a SW frissites felajanlasa automatikusan – REMEK! A tobbi frissitesi funkcio elerhetosege is 5*.

    Eh, roviden: a rajta levo navcore-hoz csak a regi terkep ( v660.xxxx ) hasznalhato, az ujabban vasarolt “Nem megfelelo” hibauzenettel diszfunkcional. Egyebkent minden kerek.

    So, hogyan es melyik navcore verziora okosithato a keszulek – hogy vigye az uj – v890.xxxx – terkepeket?

    Jah, emberunk es a KRESZ – valahogy hadilabon allnak egymassal. A zarovonalat uj terkeppel is atlepi majd. :D

  4. avatar
    Jack

    Köszönöm a válaszokat!

    Nos, először is, a készülék “csak” hozzám került, gazdája vakon követte a térképet, így záróvonal – 50000 lett az eredmény. Ezért kellene rá újabb térkép.

    TTHome megvolt, egyetlen sw-t lehetett frissíteni vele/általa, a GPS vevő upgrade-jét. A BackUp szintén meg volt, a TTHome első lépésként ajánlotta fel. Mit ajánlotta? Követelte. :)

    A kártya egy 2 GB MicroSD, nem SDHC.

    iGO-ban meglehetős jártasságra tettem szert az idők folyamán, TT-mal nem foglalkoztam mindeddig, így:
    – van-e szabvány elnevezése a térkép mappájának? Az eszközön Europe_East a mappa neve, az új verzió Eastern_Europe_blablabla_xxx.xxxx – vagy ilyesmi, otthoni gépen van most – ez így megfelelő?
    A készülék tárolója tele különféle elnevezésű mappákkal – gondolom, a BackUp csak azokat mentette, amelyek szükségesek a sw. futtatásához, így felrakhatom a kártyára a mentést. So, ezek szerint járok majd el.

    Kérdés:
    – Milyen OS fut ezeken? WinCE? Vagy valami Linux-core disztribúció?
    – Futtathatok rajta egyéb sw-eket is?
    – Ha WinCE, el lehet valahogyan érni a Desktop-ot – lásd, mint a Mio-k némelyikén vagy az LG LN550-en?

    Köszönöm a válaszokat és a türelmeteket előre is!

    • avatar
      Gyurci

      @ Jack Szívesen. Az 50 ezer forintos büntetésről csak annyit, hogy a vezetőt nem pótolja a navigációs eszköz, és nyitott szem is szükséges mellé. Jó esetben egy térképváltozás 6 hónap mire térképre kerül, ha csak ezután vezet az ismerősöd, akkor jobb ha vesz egy pénzjegynyomdát… A GPS csak a tájékozódást segíti, de nem lát és gondolkodik a sofőr helyett.

      A frissítésben segíteni csak LEGÁLIS megoldásban tudunk, azonban ahhoz nem is lesz rá szükség, mert a TomTon Home vásárlás után mindent oda telepít ahová szükséges. Egyébként a TomTom Linux alapú, és nem futna rajta az iGO. Ezzel a csomaggal lehet kicsit okosítani, de hogy működni fog-e a te készülékeden nem tudom. Mielőtt kipróbálod, készíts mentést.

  5. avatar
    Cziraki_Gabor

    @Jack Én a helyedben:
    Először a TomTom Home-on keresztül megfrissíteném a szoftvert, ugyanis a friss szoftver már kezel nagy kártyákat is. Ezután a készülék belsejéről készítenék egy másolatot a PC-re. Ezek után a belső memóriáját akár törölheted is. A kinyert másolatot felmásolnám az SD kártyára. Ezután a kártyát a TomTom-ba dugva mennie kell. Innentől a kártyát akár egy kártyaolvasón keresztül a PC-hez kapcsolva, a HOME úgy fogja látni, mint egy TomTom GPS-t, és tudod frissíteni, tudsz rá térképet vásárolni, stb. Ráadásul nem lesz korlát a 2 GB, akár teljes EU-t is tehetsz rá. A TomTom készülék indításkor megnézi először a kártyát, hogy van-e rajta szoftver, és ha talál ilyet, akkor elindítja. Ha nem, akkor a belsejében lévő szoftvert próbálja indítani. A térképmappát akár a belsejéből, akár a kártyáról képes beolvasni.

    • avatar
      Gyurci

      @ Gábor Szia, köszönöm a válaszodat. A szoftverfrissítéssel érdemes csínján bánni (a One XL esetében), mert ha nagyon régi a térkép, akkor a friss szoftver nem fogja látni.

      Bár ha van egy TUTI! mentésünk, akkor meg lehet próbálni.

  6. avatar
    Jack

    Szia!

    Device: One XL
    Memory: 512 MB (int.)
    Map file size: 1,4 GB

    Ez így hogyan oldható meg? Nem sikerült rávenni az eszközt, hogy SD-n keresse a Térképet, sőt! Ha behelyezek egy SD kártyát a kijelzőn a készülék ábrájából kicsúszik egy SD rajza majd két piros vonallal áthúzva mutatja magát – és a készülék ennél a pontnál leáll. Ha eltávolítom az SD kártyát, beindul. Mi a teendő?

    • avatar
      Gyurci

      @ Jack Nem kell rávenni, ha a térképmappa az SD kártyán van akkor megtalálja. Akkor, hogyha látja az SD kártyát, illetve a térkép license is megfelelő. Valószínüleg nagyobb az SD kártya tárhelye, mint amekkorát a készülék kezelni tud. Úgy emlékszem, talán a 2 GB-ot még kezeli, de csak akkor ha nem SDHC.

  7. avatar
    Zsolto

    @Cziraki_Gabor, Gyurci:

    Köszi a hozzászólásokat, persze hogy nem úgy értettem, hogy innen Bécsbe nem tud elvinni, nem is ezt írtam, hanem azt, hogy “ad abszurdum ez olyan, mintha…”. De az tényleg nem jutott eszembe, amit Gábor ajánl, hogy az ember “evickéljen el” az osztrák határig, és onnan már nyert ügye van. Most utánanéztem, Ausztria és az Egyesült Királyság már együtt szerepel a nyugati zónában, ez így tényleg egy járható út, az M1-esen nehéz eltévedni :)

    És persze azt is csak teoretikusan, a helyzet illusztrálására vetettem fel, amire Gábor a TomTom online térképét javasolta (ami egyébként zseniális, már többször használtam!). Nyilván van megoldás a hsz-emben felvetett problémákra, csak amikor felmerül egy (olcsó, használt) készülék megvásárlása, akkor jó előre átgondolni, hogy van-e megoldás, mi az, és vállalható-e a kompromisszum. Ebben volt nagy segítségemre ez a cikk és az alatta folyó diskurzus.

    A készülék, amiről szó van, egy XL iQRoutes Edition, és állítólag “EUROPE 26 ORSZÁG” van ráírva, amit nem is értek. Ez valszeg a közép- és kelet-európai zóna lehet, de a TomTom honlapja szerint az csak 25 ország. Van azért itt kavar rendesen…

    • avatar
      Gyurci

      @ Zsolto Örülök, ha találtál hasznos infókat, bár az általad olvasott cikk már nem mai gyerek. Gábor küldött egy frissített változat, de még nem volt érkezésem beleolvasni, talán holnap…

  8. avatar
    Cziraki_Gabor

    @Gyurci Vitázni? Isten őrizz! :-) Én csak szeretem más megvilágításban is megmutatni a dolgokat.
    Amúgy kedvelem a blogodat, élvezettel böngészem, értékesnek tartom. Csak így tovább! :-)
    Elnézést a stílusom miatt, nem támadásnak szánom a hozzászólásaimat, csak ez néha nem pontosan érzékelhető írásban.

    • avatar
      Gyurci

      @ Gábor Jó is az a más megvilágítás, sokszor az ember nem látja a fától, az erdőt. :) Köszi az elismerést, az mindig jólesik, a stílusodat meg megszoktam már az elmúlt időben, na meg velem sem könnyű…

  9. avatar
    Cziraki_Gabor

    @Gyurci Az online térképet megoldásként arra javasoltam, amit Zsolto felvetett, hogy jó lenne egy ilyen hosszú útvonaltervnél egy olyan átfogó térkép, amivel legalább nagyjából meg lehet tervezni az utat. Ezt a tervezést amúgy is itthon végezné el szerintem, és nem menet közben.
    Egyébként itt jegyzem meg, hogy a menet közbeni zónaváltás nem biztos, hogy mindenkinek világos: Ez nem olyan egyszerű ám, hogy kitt-katt zónát váltok a határon. Ezt egy internetkapcsolattal rendelkező számítógéppel lehet elvégezni. Szerintem emiatt nem életszerű a “menet közbeni” zónaváltás.
    Ezért írtam az előzőekben azt, hogy egy ilyen hosszú utat előbb otthon megterveznék az online útvonaltervezővel, és azt a zónát tölteném fel a tomtomra, ahol a célpontom van, londoni célpont esetén a nyugati zónát. A magyar határig meg elevickélek valahogy.
    Értem én azt is, hogy nem mindenkinek telik olyan készülékre, amire ráfér a teljes Európa. Hát ez ilyen. Én például szeretnék eljutni Amerikába. De nincs annyi pénzem. Kicsit nyafogok, de nincs mit tenni, ugye. :-)
    Persze, a Mio nem azért nem támogatja a régi modelljeit, mert nincs hely. Nem is ezt mondtam. Csak példaként hoztam fel. A Mio vagy az Igo más üzletpolitikát folytat. Emlékezzünk csak vissza az Igo történetére. Az Igo2006 EU annakidején 1 Gigás kártyán jött ki. Emlékszem, 74.900 ft volt az ára. 2 év múlva jött az Igo8, lehetett upgrade-elni a 2006-os szoftvert, de ott is jelentkezett már a probléma, hogy az 1 Gigára nem fért fel az új Európa térkép, tehát a felhasználó kompromisszumra kényszerült. Aztán 2009 októberben egyszerűen megszüntették az Igo2006 támogatását. Onnantól kezdve az Igo2006 használók, illetve az összes igo2006 platformra épülő PNA és szoftver magára lett hagyva, nem frissíthetők a térképeik. (A TopMap kiadott egy kártyát később, csak Magyarország térképpel, 2010.júliusi adatbázissal) Ezzel hasonlítottam össze a TomTom üzletpolitikáját, ami a folyamatos terméktámogatásra épül, és nem kényszeríti a felhasználóit arra, hogy a jól bevált, és használható készülékét pusztán a szoftveres támogatás megszűnése miatt eldobja. Mondjuk, ehhez az is hozzátartozik, hogy a TomTom hardverek időtállóak és strapabíróak, így van értelme a hosszú távú szoftveres támogatásnak. Azért a hazai piacon az elmúlt években eladott PNA-k többségére ez nem jellemző. Sok felhasználó egyszerűen azért nem találkozik a megszűnő szoftvertámogatás problematikájával, mert maga a hardver a jótállási idő lejárta után nem sokkal tönkremegy. De hát ezzel már azt hiszem, egy kicsit elkalandoztam a tervezett avulás, és az “izzólámpa összeesküvés” témakörébe… :-)
    Tehát igen, a zónásítás egy kényszermegoldás. Mindazonáltal mégiscsak egy MEGOLDÁS a régebbi modellek szoftveres támogatására. Bizonyára a TomTomnak is egyszerűbb lett volna, ha megszünteti a régebbi gépek támogatását, mint ahogy a versenytársak szokták. De még mindig azt mondom, hogy ez a zóna-dolog csak ebben az átmeneti időszakban okoz kényelmetlenséget, aki most vásárol új készüléket, az igazából eldöntheti, hogy teljes EU-s, vagy regionális GPS-re van szüksége.

    • avatar
      Gyurci

      @ Gábor A zónaváltás megoldható internetkapcsolat nélkül is, bár a régi típusú készülékek lassúsága miatt elég időt rabló feladat (és egy laptop is kell hozzá). És még mindig az a véleményem, hogy van jobb, egyszerűbb, felhasználóbarátabb megoldás, ahol az országokat TE, azaz a felhasználó választja ki, és így a NEKI/NEKED megfelelő 2 GB térképet tölti fel a készülékre.

      Szerintem nem érdemes vitatkoznunk, nem ez a legjobb megoldás, de ez van, és jobb mint kidobni az “öreg” készüléket… :)

  10. avatar
    Cziraki_Gabor

    Nem értem a problémát. Ha még csak most merül fel a vásárlás, akkor az ismeretek birtokában nyilván olyan készüléket érdemes választani, ami vagy 4 Gigás memóriával, vagy memóriakártya-olvasóval rendelkezik. XL-t az vásároljon, aki nem készül teljes Európát átívelő utazásokra. Nyilvánvaló, hogy azért is “kedvező” az XL ára, mert a térképhasználat korlátozott a kisebb belső memória miatt.
    A TomTom szoftvere úgy lett megalkotva, hogy egyszerre kezel 1 térképet, és így nincs lehetőség pl. országtérképeket tetszés szerint feltölteni, hogy azokat fűzze össze. Cserébe viszont a TomTomnál sose találkozunk azzal a hibával, hogy egyes határátkelőknél nem hajlandó áttervezni, mint ahogy ez az IGO-nál már számtalanszor előfordult.
    Itt nem arról van szó, hogy a TomTom “azóta sem oldotta meg a zónákon átívelő tervezést”, hanem egyszerűen arról, hogy az új térképek részletessége folytán már méretben meghaladják a régebbi kiadású hardverek kapacitását. Ennek ellenére a TomTom, annak érdekében, hogy a régebbi modellek továbbra is használhatóak legyenek, létrehozta a zónákat. Lehet ezen vitázni, hogy ez akkor jó, vagy rossz, de igazából más cégeknél azért nem merült fel ez a probléma, mert azok egyszerűen néhány év után megszüntetik a termékeik támogatását. A Mio-kra például már régóta egyáltalán nincs friss térkép, nincs támogatás. Na, ehhez képest szerintem sokkal felhasználóbarátabb a TomTom zónás megoldása. A 10 évvel ezelőtt vásárolt TomTom-okat is lehet frissíteni! A TomTomnak ez a politikája, hogy minél tovább támogassa a termékeit, ezáltal megtartsa a felhasználóit.
    Egyébként meg azt gondolom, ha valaki egy 2 Gigás TomTommal szeretne Budapestről Londonba utazni, az az utazás előtt nyugodtan megtervezheti az utat a TomTom útvonaltervezőjével: http://routes.tomtom.com
    Ezek után már nem lesz kérdés, melyik határátkelőhelyet válassza, és tervezhető, hogy melyik zónát töltse fel a készülékére. Ezt az online útvonaltervező szolgáltatást is a TomTom bocsátja a felhasználók rendelkezésére, ezzel is segítve a hosszú utak megtervezését.

    • avatar
      Gyurci

      @ Gábor Pedig néha valós a probléma, és az online térkép nem fog téged Anglia kies tájain hangosan útbaigazítani. Választani, csak olyan készüléket tudsz, amilyet a pénztárcád megenged, lehet hogy pont egy használt XL-t, vagy XXL-t veszel. És minden tiszteletem a TomTom-é, hogy “csináltak” megoldást a régi készülékekre is, de ezzel együtt én is úgy gondolom, hogy lett volna a “zónásításnál” jobb megoldás. Ja, és tudjuk hogy a Mio nem a helyhiány miatt nem tudott frissítést adni…

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás