Blogsorozatom elérkezett utolsó részéhez. A korábbi részekben megpróbáltam a gyári rendszerek legfontosabb tulajdonságait bemutatni, illetve szóltam az alternatívákról is. Természetesen a gyári rendszereknél tapasztalható sokszínűség miatt (néha túlságosan is) általánosan fogalmaztam, ennek ellenpólusaként nyújtok át a kedves olvasóknak egy szubjektív tesztet egy gyári rendszerről. “II. Blogíró pályázatra beadott alkotás”
Bevezetés, Rádió, CD, egyéb funkciók
Az előző részben már említést tettem a Blaupunkt FX típusról, ami így néz ki:
Egy éve én is ilyen típusú navigációval rendelkezem az autómban, először furcsa volt a PNA-k után, ugyanakkor lassan megszoktam a hiányosságait, sőt kis túlzással elfogadtam, mi az amire képes és mi az amire nem.
[A képek minőségéért előre is elnézést kérek, mobiltelefonnal készültek.]
A navigáción kívüli funkciókról csak röviden. A rádió egyik pozitívuma a Radio Text funkció, vagyis adott állomásoknál kiírja az éppen játszott zeneszám címét, vagy a műsor telefonszámát. A másik, hogy nem az általánosan megszokott (1x, 2x, 3x) 6 állomás programozható be, hanem (3x)10 (mivel a billentyűk egyúttal az opciós BT modul tárcsázó billentyűi is egyben).
A CD lejátszó az mp3 fájlokkal is elboldogul, továbbá Aux bemenettel is rendelkezik, így mp3 lejátszó csatlakoztatható. Plusz pénzért megvásárolható extra az USB/ipod connector, amivel az ipod-on lévő zenék listája a navi képernyőjén látható, a zeneszám ott választható. További opció a BT modul, mely nem csak kihangosításra, hanem hangvezérlésre is alkalmas (az enyém ilyen funkcióval nem rendelkezik).
A térképállomány
Mielőtt a kütyü navigációs funkcióira rátérnék, néhány szóval az alkalmazott térképekről. A navigációs alapanyag SD kártyán található, melyből két típus van: ország(csoport)ra vonatkozó, valamint teljes Európa. Az előbbikhez backup CD is tartozik, hogy amennyiben a kártya elromlik, reprodukálható legyen a térképállomány. Az Európa kártyához ilyen nincs a méretek miatt (4GB SD kártyáról van szó), így hiba esetén új eredeti kártyát kell venni (ide még nem értek el az internet kisördögei, csak eredeti adathordozó használható a fejlett adatvédelmi/titkosítási rendszer miatt). Csak tájékoztatásul a teljes EU térkép ára újonnan 190 euró (kb. 54 ezer ft), míg az ebayről doboz nélkül kb. 100 euró (kb. 28 ezer ft). Frissítés nincs, aki mindig a legújabb állománnyal szeretne navigálni, évente vehet újat (a régit kb. 40-50 euróért lehet eladni, vagyis kb. 12-14 ezer forintért). A 2010-es térkép zárási időpontja 2009. október, ezen található meg először a Kőröshegyi völgyhíd és a Megyeri-híd.
A navigáció
Mindenekelőtt a kijelzőről. A készülék 5″-os kijelzővel rendelkezik, mely önmagában nem lenne probléma, ugyanakkor a képernyő szélesebb és alacsonyabb az átlagosnál, így “megszokást igényel”.
A térkép kijelzése lehet felülnézetből és… sehogy máshogy, ez az egyedüli lehetőség. A lépték megválasztható manuálisan, illetve automatikusan (ez utóbbit személy szerint nem szeretem, éppen a kis magasságú képernyő miatt).
Az útvonaltervezés a látszat ellenére nem túl bonyolult, külön menüpont van a legutóbbi úticélok újbóli behívására. E mellett az új úticélok a tekerőgombbal vihetők be, pozitívum, hogy csak azokat a betűket lehet a cím “bepötyögésénél” választani, amik ténylegesen előfordulhatnak.
A hangos navigáció olyan nyelvű, amilyenre a készüléket általánosságban beállítottuk. Itt sajnos a magyar nyelv nem választható, angolul egy középkorú hölgy hangját hallhatjuk, akinek a hanghordozása egyes ismerőseim szerint a dominákat idézi… én ezt sajnos nem tudom megítélni, mindenesetre sokszor nyúlok a “mute” gomb felé, mivel az instrukciói sok esetben idegesítőek.
Itt kell megemlíteni, hogy amennyiben megtervezett útvonal közepén vagyunk és megállunk egy kis pihenőre, úgy a gyújtás levétele után kb. 10 percig jegyzi meg az útvonalat. Ezt követően újból meg kell adni a célt…
Természetesen POI-k is vannak, speciálisan az autónavigációra tekintettel is (pl. Ford szervizek, Bosch szervizek).
A beállítások között természetesen ki lehet zárni a fizetős utakat, az autópályákat, a kompokat stb. E mellett be lehet kapcsolni a dinamikus útvonatervezést, ami a gyakorlatban a TMC információk figyelembe vételét jelenti, valamint ki lehet választani, hogy a gyors, vagy a rövid útvonalat preferálja a tervezésnél, vagy a kettő kombinációját magunk szeretnénk beállítani.
A térkép beállításainál meghatározható, hogy a térképnézet mindig északi legyen-e, vagy forduljon az autóval.
A térképállomány e mellett megjelenteti a sávinformációkat is, természetesen ez a funkció is kikapcsolható, ha valakit zavarna.
A készülék rendelkezik TMC vételi képességekkel, ugyanakkor a Teleatlas térképállomány Magyarországon erre még nincs felkészítve, tehát hazánkban ez a funkció ezzel a készülékkel sajnos nem működik, ugyanakkor egy korábbi ausztriai kiránduláskor jó hasznát vettük e szolgáltatásnak.
Összefoglalás
Remélem, hogy a blogsorozatommal betekintést tudtam adni a gyári autós navigációk “világába” és most már könnyebben tud a kedves olvasó dönteni abban, hogy beruház-e ilyesmi készülékbe, vagy marad a PNA, mobiltelefon stb. navigációnál.
Mindenkinek további jó navigálást kívánok!
kovacsf
Kapcsolódó cikkeinek: Kapcsolódó cikkek: Gyári autós navigációk: I. rész, II. rész, III.rész, és a befejező rész.
Nagyon jó sorozat volt, gratulálok hozzá és köszönöm is. Ez a konkrét navi érdekes megoldás, a cikk végére érve látom, hogy mik azok a “dolgai”, amikhez hozzá kellett szokni, tényleg vannak furcsa vonásai, de a hardver egészét tekintve komoly előnyei is, így teljesen megértem, ha valaki ilyet szereltet az autójába.
Nem tudom, hogy a blogíró versenyen hogy lesz az eredményhirdetés, és hogy az olvasók beleszólhatnak-e a végeredménybe, de nálam te nyertél, gratulálok :)
@ Zsolto Természetesen lesz szavazás, hiszen Ti, az olvasók fogtok dönteni.
Mivel végre összerakták az autóm, hamarosan jön az én tesztem is…
Ja, nem a blogíró versenyre készülök vele ;-)
@ ernoe Szuper, remélem jól sikerül! A Blogíró verseny tegnap este véget ért. :(
Sziasztok!
Örülök, hogy rátaláltam erre a cikkre. Fel is tennék egy gyors kérdést:
A cikkben említette az író, hogy ehhez a típusú készülékez még nincs magyarországi támogatása a TMC-nek. Ez volt 2010-ben. Tavaly vettem egy kocsit, amiben RNS310 készülék van. Vettem hozzá egyből egy friss térképet. Ez a Tele Atlas TravelPilot FX2012 (V4) volt. A gondom annyi, hogy egyszerűen nem tudom rábírni a készüléket, hogy magyar TMC-t is beadjon. Ausztiában nincs semmi gondom vele. Lehet, hogy még nem tudja a magyar TMC kódtáblát?
@Gyuri: Ha megkérhetlek, akkor utána kérdeznél a TomTom-nál, hogy mikor tervezik a magyar TMC-t is aktiválni?
Előre is köszönöm a segítséget!
Gábor
@ Gabor77 Szia, ehhez a TomTom-nak nem sok köze van. A kérdés, hogy a Blaupunkt megvásárolta-e a jogokat Magyarországra? Ezt tőlük tudhatod meg, talán itt meg tudják mondani:
service-bpe (kukac) blaupunkt.com
Amúgy most van nálam egy Blau Truck, de Magyarországon bizony ez sem talált olyan adót, amelyen TMC jel fogható.
Üdv:
Gyurci
update, sajnos a Blau oldalán nem sok infó van, de ez beszédes:
http://www.carsnavigation.com/2013-tele-atlas-blaupunkt-travel-pilot-europe-ex-vxvw-rns-mfd/
@Gyurci:
Nagyon köszönöm a segítséged és a gyors reagálást!
Azért gondoltam, hogy a TomTom-nak köze van ehhez a navi rendszerhez, mivel azt olvastam valahol, hogy nem a készülék gyártójának kell lehetővé tenni a TMC kódtáblát, hanem a szoftver gyártójának, mivel a Tele Atlas a TomTom-hoz tartozik. (Ha jól tudom… :) )
Ha megtudok a problémámmal kapcsolatban valami újat, akkor itt megírom, hátha valakinek még jól jön az infó.
Köszönöm!
Gábor
@ Gabor77 Szívesen! :) A TomTom készülékein lévő, TomTom térképen tajta van a kódtábla, és egy TMC vevő kiséretében használható is a TMC (a TomTom Rider kivételével). És kódtábla lehet a Blau térképén is, de a kérdés az, hogy a licenszet megvásárolták-e a magyarországi adatokra? Ennek tudója lehet még a TrafficNav is.
Előre is köszönöm, ha megírod mit válaszoltak.