Garmin nüvi 3790T. Álmaim navija

Napjaink navigációs készülék-választéka már-már átláthatatlan dzsungelnek tűnik, éppen ezért annak, aki csak mostanában ismerkedik/barátkozik meg ezzel a világgal, komoly gondot okozhat a megfelelő készülék kiválasztása. A navigációs piac kezd telítődni, s aki bele akarja ásni magát a „kütyük” rejtelmeibe, lassan a bőség zavarával küszködhet. Szerencsére kialakultak netes közösségek, ahol többnyire önkéntes tanácsadók próbálják ellátni segítséggel az arra rászorulót…

…de még így is előfordul, hogy a beszerzett készülékről csak napok/hetek múlva derül ki, hogy pl. napsütésben nullára csökken a képernyő láthatósága, stb.
Természetesen mindenki számára más és más a navi-tulajdonságok fontossági sorrendje, de akiknek már huzamosabb ideje segítőtársa egy PNA és/vagy PDA/okostelefon készülék, azok kapásból felsorolják, hogy mely tényzőket célszerű figyelembe venni egy új berendezés megvásárlásánál.

Annak idején, amikor először elindult a PDA készülékemen egy navigációs program, amely a mai programok tudásának töredékét produkálta, tökéletesen meg voltam elégedve a világgal. De aztán lassacskán elkezdtek zavarni bizonyos momentumok, pl. a térkép hiányosságai, a kis (320×240) felbontásból adódó zsúfolt képernyő, a tűző napsütésben csak felsejlő térkép körvonalak, stb. Nem kellett sok hozzá, hogy rájöjjek, nem véletlenül domináns szereplője a navigációs piacnak a 4,3 collos kijelzővel ellátott PNA készülék.

Be is szereztem egyet, méghozzá az akkoriban még szerényebb gyakorisággal és terjedelemmel jelentkező tesztek alapján. Mondanom sem kell, megint bedőltem bizonyos hangzatos kijelentéseknek, s a valószínűleg üzleti szempontokat sem nélkülöző dícsérő szavaknak, melyek között volt olyan is, amely a fogyasztó megtévesztésének számított. (szoftver és térkép frissítés ígérete).

Mondanom sem kell, nem ragadtam le ennél a készüléknél, s azóta többféle (szoftvert is beleértve) készüléket is beszereztem. (A navigációs piac emiatt biztosan ideális vevőnek titulál!). Benne voltam természetesen az iGO8/Amigo/Primo őrületben is, de az volt a megítélésem, hogy (egyéb problémák mellett) a szoftvercsalád és a hardware környezet minősége nem volt egy hullámhosszon. (talán a Beckert kivéve, ahol a készülék rendben volt, csak a kezelése volt egyedi számomra, míg a Harman-Kardon esetében a szoftver volt elavult).

Ezért is kaptam fel a fejem, amikor amerikai barátom áradozni kezdett egy Garmin 3790T készülékről. Stílus, elegancia, pazar hardware és szofver tulajdonságok, stabil környezet, extra funkciók, mind-mind szuperlatívuszokban. A kategória iPhone-ja – említette. Nos amikor egy barátunk, akinek ráadásul megbízunk az értékítéletében, ennyire elragadtatja magát, az bizony kellően felcsigázza az egészséges kíváncsiságot. Mondanom sem kell, hogy a keresőmbe azonnal bekerült kulcsszóként a 3790T (a 3760T nagytestvére egyébként, gyakorlatilag a hangutasítással tud többet nála).

Az ismertetők és tesztek elolvasása után éreztem, hogy egy új kategória első képviselőjével kerültem szembe. De vajon mennyire megbízható, mennyire praktikus a mindennapi életben ez a készülék? Nos, ebben a kérdésben a barátom segítségére hagyatkoztam az első időkben. S amikor kb. egy hónap múlva sem említett semmilyen lényeges problémát, akkor kezdtem el utánanézni a beszerzés feltételeinek. Nem nehéz kitalálni, hogy a készülék a felső PNA árkategóriában helyezkedik el, ezért további 10-12 napig győzködtem még magam, míg beadtam a derekamat.

A boltban lehetőség volt a fizikai valóságában is szemrevételezni, kipróbálni (ezt tanácsolom minden kütyü vásárlónak) a 3790T-t, s így aztán nem haboztam tovább, hanem megvettem az új navimat!

Természetesen a korábbi készülék kikerült az autómból s innentől már csakis az új kütyüvel voltam hajlandó közlekedni. Azóta megjártam vele jópár európai országot, mentem vele úgy az M31-esen, hogy a térképen még nem szerepelt ez a sztrádaszakasz. Ilyenkor persze ez a kütyü is úgy viselkedik, mint a többi: őrülten keresi a helyes utat és amikor végre ismét úttal párosítható kordinátákra lel, gyorsan elvégzi az újratervezést majd visszaáll a megszokott útvonal kijelzésre.

A 3790T, ahogyan a képeken is látható, 3D-ben igyekszik ábrázolni a földfelszíni domborzatot és meg tudja jeleníteni az épületeket is, bár ezt még nem általánosan. (persze ennek azért olyan nagy jelentősége nincs)

Eddig kb 4000 km-t sikerült a Garmin készülékkel megtenni, s az elmondható, hogy jó szolgálatot tett idegen országokban, idegen városokban. (Aki tudja, hogy milyen bonyolult pl. Pisa-ban a ferde toronyhoz eljutni, s még bonyolultabb kijutni a belvárosi környékről, sejti, hogy mennyi időt lehet megtakarítani ezzel a segítséggel) Működése során egyszer indult újra, de emiatt nem „felejtett” semmit, hanem a bekapcsolódás után folytatta a manővert onnan, ahonnan abbahagyta. Természetesen a rögzített és mozgó kamerás opciót is ismeri, mint ahogyan az a következő képen is látható:

És egy példa a mozgó kamerára:

Van egy következő manőver jelzés is – nem tudtam kitalálni igazából, ez mikor aktív és nem aktív.

Ennek hasznosságáról nem voltam meggyőződve, annál is inkább, mivel néha nagyon meglepő alakzatot vesz fel ez a képernyő objektum:

Nekem egyébként a lila útvonaljelzés nagyon „vastag”-nak tűnik, de hát ízlések és pofonok… Még egy furcsa elkapott pillanat:

A domborzat ábrázolása nagyon látványos, hegyek között talán túlságosan is vonzza a tekintetet, nekem ebből nem származott semmilyen problémám.

A következő kép nálam már a szofverhiba kategóriát jelenti, remélem látni fogják ezt az illetékesek is:

Vajon a fehér nyílszerű alakzat ilyenkor mi célt szolgál?

S most következzen egy pár érdekes (remélem nemcsak számomra) pillanatfelvétel:

A semmi közepén is található némi információ a képernyőn:

Természetesen kipróbáltam az automatikus álló-fekvő mód váltást is navigáció közben, mert mellékesen (vagy nem?) ezt is tudja automatikusan, ha elfordítom a készüléket. A képek ugyanazt az utvonalat ábrázolják különböző nézetben:

Ez volt a fekvő mód és ugyanaz álló módban:

A képek minősége természetesen „élőben” még jobb. S hogy teljes legyen a képsorozat, legyen itt egy alagutas pillanatfelvétel is:

Összeségében elmondhatom, hogy egy igen korrektül kialakított, felhasználóbarát készülékhez sikerült hozzájutnom. Örökéletre térképfrissítési jogot kaptam hozzá (a szoftver frissítés ingyenes és készülékfüggetlen) A hardware kiépítés fantasztikus! Pl. 8 Giga beépített memória van hozzá, ezért gyakorlatilag az egész világ térképét be tudja fogadni(!) A kép felbontása, fényereje megint csak nem hagy kívánni valót maga után. Ha áldozunk még egy kis összeget az elegáns Garmin bőrtokra, akkor gyakorlatilag a szerkezet zsebre vághatóan hordozhatóvá válik. Nálam jelenleg ez a készülék a number one, persze ízlések és pofonok… ahogy mondani szokták.

20 hozzászólás
  1. avatar
    2010. november 13. Válasz
    Gyurci

    Jó kis cikk, lett grat! Egy mgjegyzés: “a szoftver frissítés ingyenes és készülékfüggetlen”.

    Gondolom a nüMaps LifeTime-ra gondoltál, ami NEM készülékfüggetlen: “Ez a lehetőség a beregisztrált felhasználóhoz és készülékhez regisztrálódik, mely nem átruházható, illetve nem vihető át más készülékre.” Forrás: garmin.hu

  2. avatar
    2010. november 13. Válasz
    BandiBoy

    Nem rossz, nem rossz, de a Garmin az Garmin marad…
    NNG4LIFE :D

  3. avatar
    2010. november 13. Válasz
    gnme

    Maradok a Beckernél, mert jó a hardvere.

    Egyszer úgy is eljut a tmc hozzánk (szerződést kötnek és fizetnek érte) Sokáig nem érdemes halogatni nekik, hiszen a készülékeik viszonylagosan jó áron elérhetők.

    Addig is élvezem, hogy a készülék hardvere és szoftver-térkép ellátottsága relatíve jó.

    • avatar
      2010. november 13. Válasz
      Gyurci

      @ gnme Szia, régen jártál erre. :( Nem igazán úgy néz ki, hogy hiányzik nekik a tmc…

  4. avatar
    2010. november 13. Válasz
    sklave

    Gyáá! Gratula a teszthez. Ez rendesen “nyálcsorgató”

  5. avatar
    2010. november 15. Válasz

    Gyurci, nam a “nüMaps LifeTime”-ra gondoltam, hanem arra, hogy a Garminnál simán, regisztráció nélkül tudod a szoftververziót frissíteni. Ezt a kütyün ki is próbáltam. A térképnél persze másként működik.

    • avatar
      2010. november 15. Válasz
      Gyurci

      @ Vipking Ja, a szoftvert? Bocs, félreértettem.

  6. avatar
    2011. január 2. Válasz
    laci

    sziasztok az érdekelne, hogyan lehet megnyitni a belső memoriáját(nekem csak kb.1,5 gb enged) és hogy mekkora micro sd tud még kezelni.Üdv

  7. avatar
    2011. március 4. Válasz
    vainsteins

    A hangutasításokkal mi a helyzet?
    Az világos hogy magyarul nem tud. De ha én tudok angolul az segít? Gondolom azt meg tudom neki mondani hogy “find address”, de pl. magyar városneveket megért valahogy?

    • avatar
      2011. március 4. Válasz
      Gyurci

      @ vainsteins Az ékezetes utcanevekkel bajban leszel.

  8. avatar
    2011. március 4. Válasz
    vainsteins


    Gyurci:

    @ vainsteins Az ékezetes utcanevekkel bajban leszel.

    erről szivesen olvasnék egy tesztet – vagy méginkább néznék egy tesztvideót – hogy mit lehet ebből kihozni ;)

    láttam angol nyelvű videókat, ott is volt hogy betűzték a dolgokat, ezért gondolom magyar nevekkel sem megoldhatatlan…

  9. avatar
    2011. október 9. Válasz
    Nidan

    Kinéztem ezt a vasat, és egy hónap múlva megyek Tokyoba. A Garmin oldalán nem találok térképet. Hol lehetne beszerezni, és hogyan történik a telepítése. Ha ez nem megoldott, sajnos nem merem megvenni.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás