A TomTom GO 520 és az utolsó mohikán

Navigáció – GPS – TomTom! Azt mondják az okosok, hogy az emberek lakva ismerik meg egymást. Szerintem ez bizonyos értelemben sok használati tárgyunkra is igaz, legyen az autó, motor vagy egy új navigációs készülék…

Lassan két hónapja használom (újra) a TomTom GO 520-at, és eljött az ideje hogy megosszam veletek a tapasztalataimat. Az első pár nap nem volt problémamentes, egy átlag felhasználó kedve talán nagyon megcsappant volna ez idő alatt, és ezt meg is érteném. Sokan vesznek meg olyan készüléket, amely túlmutat az igényeiken – sőt sok esetben a tudásukon is. De miért veszik meg? Ajánlották, vagy mások problémamentesen használják, esetleg azt olvasták hogy jó…

Utóbbin egy kicsit elgondolkodtam. Miért veszünk meg egy navigációs készüléket? Azért, mert megbízhatóan működik, esetleg egy neves gyártó terméke vagy hogy pontosan navigál? Időben érkeznek a térkép-frissítések, megbízhatók a forgalmi információi, esetleg mert könnyen kezelhető? Valamennyire mindegyik szempont fontos! Jó támogatás, mennyi a garancia? De mennyire fontos az, hogy zenét hallgassunk vele/rajta, vagy elolvassuk az elektronikus leveleinket, esetleg vezetés közben tudjuk, hogy üzenetünk érkezett… Bár az utóbbi tudás is fontos, de annak aki egy megbízható navigációs eszközt keres – valószínűleg másodlagos. Ezért bizonyos beállítás (ok) nehézségére, vagy extra tudás elmaradására sok esetben fény sem derül. Mert a felhasználók többsége csak biztosan el szeretne jutni valahonnan – valahova.

Emlékszem amikor megjelentek az első Androidos készülékek a szolgáltatók kínálatában, boldog boldogtalan olyat vásárolt… Idős, fiatal – mindenki. Mert ezeket ajánlották. De voltak és vannak ma is olyan felhasználók, akiknek az okostelefon űrtechnika (gondoljunk csak az idősek többségére) – őket csak elrettenteni lehet ezekkel. Sok esetben még telefonálni sem tudnak velük, nem hogy írni/elolvasni egy SMS-t. Ezért egy állandó rossz érzés kerülgeti őket, hogy ezt sem tudják, pedig a hiba nem bennük van. Ezért is kell olyan készüléket választani ami nem nő túl rajtunk.

Én más típusú felhasználó vagyok. Azért mert nekem jó, neked még nem biztos hogy az lesz, bármit is olvasol róla. Jómagam általában a tudása alapján választom meg a készülékeimet, és a leírásban szereplő “extrákat” nagyobb részt szeretem kihasználni, még ha nem is mindig – mindegyiket. Ezért az hogy az üzenetbeállítás nehézkes, csak egy érdeklődő, tudatosan vásárló, kisebb réteget érint. A többség valószínűleg észre sem veszi.

Az előző részben ott tartottunk, hogy minden nagyon szép és minden nagyon jó, de az üzenetek átvitele nem megbízható. Azóta sok víz lefolyt a Dunán. A Redmi Note 7 és a GO 520 Wi-Fi szépen együtt dolgozik, és egy segédprogram segítségével álom használni a GO 520-at. Nálam a megoldás kulcsa a Tom MyDrive szoftver automatikus indulásának beállítása lett. Így a Bluetooth elindulása után a készülék gyorsan kapcsolódik, és nem is veszti el ezt a kapcsolatot a navigáció befejezéséig. A Bluetooth megosztás elindításához egy külön segédprogramot használok így a mobilnet megosztása egy mozdulattal megoldható.

Talán kezdjük az elejéről: a készülék első üzembehelyezése egyszerű (bár az okostelefont használó lehetőségek beállításához jól jön némi felhasználói ismeret), a bekapcsolás sebessége látványosan gyorsabb az általam eddig használt TomTom GO 510 World készülékénél. Amennyiben a navigáláson kívül további szolgáltatásokat is szeretnénk használni, akkor az adatvédelem lapon engedélyezni kell a saját adatok felhasználását. Amikor az első beállításokon túljutottunk, érdemes szoftver és térképfrissítést keresni, új készülék esetében mindkettő elérhető lesz. A frissítések letöltéséhez, illetve a valós idejű forgalmi adatok eléréséhez regisztrálni kell, de ezt a készülékről is elvégezhetjük.

Az első használatbavétel előtt érdemes az úttípusokat (pl. autópályák vagy a földutak használata), illetve a díjfizetési beállításokat (fizetős szakaszok engedélyezése vagy kizárása) ellenőrizni. Ezután a szélvédőn keressünk egy optimális helyet a navigációnak (én nagyjából a szélvédő közepére szoktam tenni), de láttam már a műszerfal bal oldalára tappancsolt eszközt is. A mágneses tartó nagy könnyebbség, ennek segítségével egy mozdulattal feltehető illetve levehető a készülék. Bár nagyjából egy órát a saját akkujáról is működik a készülék, azért a szivargyújtó töltő használatára szükség lesz.

A frissítések letöltése lehetséges a beépített Wi-Fi segítségével is, de így a térképek nagy mérete miatt hosszabb letöltési idővel kell számolni (akár több óra is). Érdemes ezt inkább a MyDrive Connect segítségével megtenni. Azonban a folyamatosan érkező sebességmérő kamera és MapShare frissítések elvégzésére jól használható ez a megoldás is. Én főképpen azt szeretem, hogyha ismert Wi-Fi hálózat közelében tartózkodom és frissítés érkezett a készülék kijelzi azt (bár azt fel nem foghatom, hogy ezt az értesítést mobil kapcsolaton miért spórolja el).

Használat közben: én vagyok az egyik utolsó mohikán, aki még ablakba akasztható navigációt használ, miközben már mindenki az okostelefonos alkalmazásokra esküszik. Bár nekem is van jó néhány ilyen programom, és – bár ott vannak a telefonomon (és mindig kéznél is van), de inkább mégis a táskámba rejtett navigációs készüléket veszem elő elsőre. Bár ez jelen esetben most mellékvágány…

Hogy miért szerettem meg (újra) ezt a típust? Sík kijelzős, aránylag kicsi a felbontása – de ezért látom, számítógép nélkül is tudom frissíteni (ha muszáj), nem kell külön fizetnem a térkép, a sebességmérő kamera, és a forgalmi információk frissítéséért, két ujjal nagyítható a kijelző ha szükség van rá, a régi készülékeimről összegyűjtött helyeimet kezeli, rögzíteni tudom az útvonalam… Ennyi jutott eszembe elsőre. Kicsit utánagondolva elfogadható időn belül elindul, villámgyorsan kijelzi a pozíciót, és az extra szolgáltatások (mint például az üzenetek fogadása) mára már üzembiztosan elindul.

A gyors keresés számomra éppen megfelelő, bár alapból csak címek, az Érdekes helyek, és a Kedvencek között keres, az ov2-ben átvitt érdekes pontjaim között, csak más módon tudok keresni. Aránylag az útvonaltervezés sebessége is elfogadható, és sok esetben a megtervezett útvonallal is egyetértek. Bár néhány esetben annyira meg akarja mondani merre menjek, hogy szembe kell mennem saját magammal (ez szomorúan vicces!!). Nagyjából azt az érzést kelti bennem mint mikor a bohóc sír…

Bár néhányszor már próbáltam jelezni hogy ez nem a legjobb megoldás, nem akar változni a dolog. Pedig ez röhejes. Főleg akkor, amikor amúgy van út arra is amerre menni akarok, és nyilván oka is van ha arra indulok, tehát visszafordítani okafogyottá válik. Viszont a forgalom ki/előrejelzése szerintem nagyon jó. Sokáig tartott mire el is hittem azt amit mutat, de mára már csak ritkán bírálom felül (és akkor is jobban járta volna ha… Persze van egy – egy alkalom amikor pontatlanságon kapom, de ezek nagyon ritkák.

Értékelem hogy a beígért térképfrissítések nagyjából behatárolható időn belül érkeznek, és kamerafrissítések is sűrűn vannak. Nem utolsó szempont, hogy egyikért sem kell fizetni. Egyszóval elég sok pozitívumot fel lehet sorolni a készülék mellett. Negatívumként szerepelhet az ára (közel 80 ezer forint), de a kialakítása is szemet gyönyörködtető, a felfogatás is profi, és minden frissítés ingyenes. Innen nézve, bár nem olcsó de védhető az ára.

Összegzés: Ez a készülék 2017-ben már járt nálam egy hosszabb időre, és akkor nagyon meg voltam vele elégedve. A mostani próba arról szólt, hogy egy két és fél éves készülék mire jó úgy, hogy már vannak sokkal újabbak is. Az a véleményem, hogy ugyan olyan jó szolgálatot tehet mint amikor megjelent. Én hiányolom a folyamatos szoftverfrissítéseket (ezek megálltak tavaly (2019) Decemberében), de sokan nem fogják érezni hiányukat. Az biztos hogy a készülék ma is tudja mindazokat, amiket elvárhattunk tőle a megjelenése idején…

Néhány fontosabb adat a készülékről

– Kijelző mérete: 5″
– Kijelző felbontása: 480×272 pixel
– Kijelző típusa: kapacitív (csippenthető kijelző)
– Beépített memória: 16 GB
– Bővíthető: 32 GB-ig
– Beépített Wi-Fi
– Beépített Bluetooth
– Akku: Több mint egy óra működési idő

– *Világ térképek élettartam frissítéssel
– **Sebességmérő kamerák élettartam frissítéssel
– **MyDrive Cloud App (szinkronizálás)
– **TomTom Smartphone Traffic
– Kéz nélküli kihangosítás
– ***Frissítés Wi-Fi-n keresztül (számítógép nélkül)
– Siri és a Google Now kompatibilitás
– Okostelefon üzenetek (felolvassa a szöveges üzeneteket magyarul!)

*Az első pozícionálástól számított 90 napon belüli regisztráció esetén!
**Okostelefon és működő Internetkapcsolat szükséges hozzá. Egyes díjcsomagok esetében adatforgalmi díj merülhet fel.
***Stabil és gyors Wi-Fi kapcsolat kell hozzá.
****Az élettartam a készülék hasznos élettartama. Ez azt az időszakot jelenti, amelynek során a TomTom szoftverfrissítések, szolgáltatások, tartalom és tartozékok formájában támogatást nyújt a készülékhez. A készülék akkor jut élettartama végére, amikor a felsoroltak közül már egyik sem érhető el a számára. Az élettartam szolgáltatások csak a velük megvásárolt készülékkel használhatók, és nem vihetők át másik TomTom készülékre vagy alkalmazásra.

2 hozzászólás
  1. avatar
    2020. augusztus 10. Válasz
    Zsolto

    Nagyon jó leírás, sok tanulsággal. És azért egy élettartam frissítéses Tomi még mindig odaver :)

  2. avatar
    2020. augusztus 10. Válasz

    Köszönöm. :) Az biztos, bár elég szűk a választék.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás