Nem tudom, kinek mit jut eszébe Hollandiáról a tulipánon és a szélkerekeken kívül, amiről sokáig azt hittem, hogy szélmalmok, aztán, amikor egyre többet jártam erre, gyanús lett, hogy nem látok annyi búzaföldet, ami arányos lenne a szélmalmok mennyiségével. Hiszen ezek alapján fél Hollandiának búzatengerben kellene úsznia. (Másik fele, a tulipán, ugye)
Nem szeretnék ország bemutatót tartani, hiszen ennek az írásnak nem ez a feladata, de arra gondolok, hogy az olvasók közül sokan vannak akik, még talán nem jártak erre. Ami nagy hatással volt(van) rám, nagyon röviden, az a szervezetség, és a technikai alkalmazások használata, az élet minden területén, miközben próbálják megtartani a múlt örökségeit. Amit lehet, nem rombolnak le (Jó példa, a szélkerekek) Nyitottak a világra, és néha meglepően tájékozottak más országokkal kapcsolatban. Sőt… (Na, ez már olyan lesz, mint egy blog, aztán a navigyurci megkapja….) Ezt azért elmondom.
Rakodás valahol Hollandiában. Legtöbb helyen, ott kell állni, a kocsi mellett. Nem lehet a fülkében tartózkodni. Ilyen esetben két ember között elindul valamiféle kommunikáció. Emberem, aki a rakodást intézi, érdeklődik a Balaton felől, és elmondja, hogy valamikor járt ott, és szép volt, jó volt, kedvesek a magyarok stb. Büszkén bólogatok, hiszen hasonló véleményeket gyakran hallok külföldön.
Aztán jön egy számomra teljesen megdöbbentő kérdés, egy teljesen más témával kapcsolatban. Nem hiszek a fülemnek. A konkrét kérdés nem is lényeges. Számomra az a megdöbbentő, hogy hallott erről az abszolút magyarokat érintő témáról, és a kérdésből ítélve érdekelte. Ezen elgondolkozva megyek utamra. Eszembe jut, hogy nem jártam még olyan országban, ahol ne láttam volna holland rendszámú autót, és az is, hogy nyáron kiürül az ország. Mindenki megy szerte-szét Európában, és ezek szerint sokan úgy utaznak, hogy mélyebben érdekli őket adott ország élete, kultúrája.
Igen, itt kapcsolódik talán a téma, az oldal tartalmához, miszerint, a mindig nagy utazó hollandoknak lehet némi tapasztalatuk a navigálással kapcsolatban. Hogy érzékeltessem a TomTom itteni (Most éppen Hollandiában vagyok) kultuszát, bár ezt már leírtam, navigáció = TomTom.
A fenti gondolatok jutottak eszembe miután, Gyurci ide adta, az itt már bemutatott XL2-t. Olvastam és is a fenti cikket, amiben, mint egyszerű emelőhöz (faék) hasonlította kezelés szempontjából a készüléket. Jó lóra tett, hiszen, többször említettem már, hogy halálom az agyon bonyolított alkalmazás, az ilyen-olyan soha nem használt funkcióval tele pakolt készülék. Ez az első TomTom, amit a kezembe fogok hosszabb időre.
Fenti cikk hozzászólásaiban, egy kis vita alakult ki a készülék házának kinézete körül. Ebből is látszik, hogy ez a dolog is mennyire szubjektív. Az igazság, hogy nekem nem annyira fontos ez a kérdés. Fekete, műanyag. Kicsit a TomTom-al is úgy vagyok (voltam) mint a Garminnal, misztikusnak tűnt…
Bekapcsolás után, (még kézben volt) nem sok idő kellett a pozícionáláshoz. A nyitókép azzal kezdődik, hogy adjak meg valamit, vagy jelöljem ki a térképen.
A gombok elég nagyok, nincs szükség ceruzára. A beírt szöveg írása közben gyorsan listázza a lehetőségeket. Otthon is jól teljesítette ebből a szempontból, bár gondolom, tud mindenki valami, olyan utat, ami nincs rajta a térképen. Nekem mindent megtalált. Már ha volt címem.
Sajnos a koordináta megadására nincs lehetőség. A cím beírása után, aránylag gyorsan megvan az eredmény. A térképen tallózáskor már kevésnek tűnik az erőforrás, ezért a későbbiekben ezt a funkciót mellőzöm, mert nincs türelmem kivárni, amíg kirajzolja a térképet. Ez ugye megint egy szubjektív dolog, hiszen akinek van ideje, nem siet, nem létfontosságú az idő, annak lehet, hogy nem tűnik fel.
Természetesen, az otthoni pontot is be lehet állítani, amivel egyre több alkalmazásban találkozom, és a kedvencek is itt vannak. Mivel, nem sokáig volt nálam a készülék, nem konvertáltam át saját poikat, (Itt érdekes helyek) mert ez nem kétperces mutatvány. Az út közbeni keresés szempontjából, jól vizsgázott, hiszen ebben is lehet útvonal mentén keresni, ami sokkal jobb, mint a „közelemben” opció. Amire felfigyeltem, hogy érdekes helyek keresésekor, megjegyzi, hogy mi az, amit sokszor keresel, és azzal kezdi a listát.
Ilyennel nem találkoztam még, és ez nagyon tetszett, hiszen nem ABC sorrendben kezdi. Az útvonallal kapcsolatban nem lehet semmit állítani. Nincs gyors, gazdaságos, stb. Egyedül, a fizetősutak elkerülését ajánlja fel, amikor megtervezte az útvonalat, de később ezen nem lehet állítani, csak akkor, ha csinálunk egy újratervezést.
Akkor tegyük fel a szélvédőre! Itt ér, a nem kis meglepetés, illetve csodálkozás. A személykocsiban sem sikerült egy kézzel ez a művelet, itt a kamionban pedig egyenesen akrobatikus mutatvány felhelyezni, mivel tulajdonképpen a műszerfal szintje alá kell rakni, és a szélvédő ráadásul majdnem egy méterre van, így rá kell feküdnöm a kormányra. Így már elérem, de ha a készülék a tartóban van, nem tudom meghúzni a korongot. Kiveszem a vasat, felhajtom a tartóját. Oké. Felrakom. A készülék helyre rakása, megint nem egykezes művelet, mert mindig elfordul a körbe, amibe be kellene pattintani. Sikerül.
A gond abból adódik, hogy elfelejtettem bedugni az USB dugóját, mit ebben, helyzetben, már tényleg lehetetlen megtenni. Kiveszem, beteszem, felpattintom. Nem, nem vagyok ideges, csak próbálom kikövetkeztetni, hogy ezek a megoldások, milyen megfontolásból születtek. Vannak ötleteim, de nem szeretnék blogot írni ebben a témában. Eleve, nem tartok ésszerűnek semmi speckós megoldást, mert nem lehet helyettesíteni, ha a nehezen kitalált ilyen-olyan technológia besz… meghibásodik. Maradjunk annyiban, hogy ez a tartó nem tartozik az általam megismert holland ésszerűség, egyszerűség, és ezek mellett csúcstechnika kategóriába. Ez van.
Akkor navigáljunk! Gondolom, minden TomTom felülete ilyen puritán. Semmi felszín, meg domborzat, aminek megjelenítéséhez erőforrás kellene. A navigációs ablak szintén nincs túlzsúfolva információval. Egyedül a köztespont távolságának kijelzése hiányzott, amit nem értek más alkalmazásnál sem, hiszen, ha szükségem van rá, akkor azt is szeretném tudni, hogy milyen távolságra van. Például, ha ez egy benzinkút. A +/- gombokkal lehet nagyítani, kicsinyíteni.
Balról jobbra
1. mező: aktuális idő, sebesség, megengedett sebesség
2. mező: következő manőver és annak távolsága.
3. mező: Érkezés időpontja, idő a célig, a cél távolsága.
Amint a jobboldali képen láthatjátok, amennyiben szükséges elvesz a jobbszélső mezőből a sávasszisztenshez.
A baloldali kép jobbszéle, már érdekesebb, hiszen ott jeleníti meg a TMC adatokat, és jelez, ha esemény van, amit a kis ikonra kattintva, megjelenít a térképen is. Persze ezt eltalálni vezetés közben nem kis mutatvány, és nem ajánlom senkinek, ha túl vastagok az újai.
A TMC többször kisegített, bár kamionnal nem nagyon mertem lemenni alsóbbrendű utakra, azonban, amikor a busszal jöttünk, kétszer is elkerültünk torlódást. Kezdem megszeretni ezt a TMC dolgot.
Ha volt tervezett út kikapcsoláskor, akkor, bekapcsoláskor felajánlja a módosítás lehetőségét. Na, ezt én mindig alkalmaztam. Beadás, előzmények, stb. Kicsit bosszantott, hogy reggelente, újra kellett pötyögnöm, mire rájöttem, hogy a befejezés ikonra kell kattintani. A figyelmeztetés dolgot nem értem, hiszen, ha a fizetős úton álltam meg, akkor csak onnan tudok indulni is.
Az alsó ikon soron vannak a további beállítás lehetőségei. Nem sok opció van, hiszen ez egy egyszerűsített Tomi, bár ennek ellentmondanak egyes funkciók. Ilyen például a térképjavítás, amit gondolom, egy ezzel a készülékkel megcélzott vásárlókör nem nagyon fog használni. Nem azért, mert nem lenne rá alkalmas agyilag, hanem azért, mert gondolom ez a vevőkör, azon kívül, hogy menj A-ból B-be, nem nagyon akar jobban elmerülni a navigáció világában.
Vagy ilyen a képernyőmentés opció (ez nem gyári fícsör, hanem én tettem fel: Gyurci), ami nekem nagyon jól jött, bár néha hiába érintettem a képernyő bal felső sarkát, sokszor a menübe lépett be. A hang kikapcsolása, éjjeli/nappali üzem, ami nem automatikus. Súgó. Na ez érdekes, mert azt hittem, hogy a program kezelésével kapcsolatos dolgok vannak itt. Nem Ez a más programokban használt „Hol vagyok” opció. Itt láthatom a helyzetemet, és ilyen az éjszakai képernyő. Látható, hogy sebességtúllépéskor piros lesz a sebesség sáv. A készülék jelzi a kamerákat is.
Itt vannak a beállítási lehetőségek. Úgy gondolom ennyi elég is, hiszen, ez a készülék, vagyis maga a TomTom sem, a buherátorok álma.
A hang navigáció nyelvét beállíthatjuk, ami, nagyon röviden, kritikán aluli. Kiemelném szegény Mária nyelvezetét,(Nem a szájából, hiszen Ő nem tehet semmiről) amit halhattatok a képtelen navigációs kísérletben. Ervin még valahogy elmegy, de tisztán hallatszik, hogy egy leírt szöveget betesznek egy fordítógépbe, figyelmen kívül hagyva a nyelvi sajátosságokat. Nem szeretném túldramatizálni, de egy ekkora, ilyen nagynevű cégtől ez bizony illetlenség, és akkor finoman fogalmaztam. A kurzor helyére az itt látható kisautók tehetők, hogy megtörjük a térképnézet puritán egyhangúságát. A nyitó- és a záró képet is kicserélhetjük.
Most kellene valami összegzést írnom, de én ezt a feladatot nem nagyon szeretem, hiszen, egy ilyen teszt alkalmával, bármennyire is szeretném, nem tudom kizárni a saját benyomásokat, amik nem biztos, hogy másra ugyanolyan hatással vannak. Ami tetszett, azt leírtam fentebb, ami nem azt is. Egy a lényege, hogy aki ezt a készüléket választja, ne várjon csodákat, mint ahogyan én vártam. Lesz egy stabilan működő, egyszerű navigációja, elviszi A-ból B-be, és ha vesz hozzá egy TMC antennát, akkor a dugókat is elkerülheti.
A szélmalmokat, a szeleromu.atw.hu oldalról kölcsönöztük. Köszönjük!
Na, ilyen tesztet se olvastam még, ami ilyen észrevétlenül megy át a kötetlen elmélkedésből a részletekbe menő bemutatóba :) Jó volt, érdekes volt, még a TomTomos részt is figyelemmel olvastam végig, próbáltam egybevetni a saját tapasztalataimmal. Arra jutottam, hogy ez valóban nem a TomTom kínálatának a csúcsa, de azért jól használható vas lehet. A tervezési módszerek közül én még a “leggyorsabb” verzión kívül soha nem használtam mást, szóval nem is hiányozna a legrövidebb, legkörnyezetbarátabb, legveszélyesebb, leglátványosabb, legunalmasabb opció.
Sőt, egyszer meg is szívtam, mikor véletlenül a legrövidebb volt beállítva, ezért — és pont egy 1200 km-es úton — a navi nem az autópályán vitt némi kerülővel, de sokkal gyorsabban haladva még 50 km-t, hanem levitt az autópályáról és négyszámjegyű utakon tekeregve, igaz, cska 49 km-t haladva, de több mint egy órával hosszabb úton vitt célhoz. Nem volt kellemes élmény, mikor már alig vártuk, hogy megérkezzünk a szállásra… Azóta nálam fixre van paraméterezve a leggyorsabb opció, nem tágítok tőle.
Bocsánat a kitérőért, köszi, Sklave, jó gurit!
A cikk jó!
(Szoftveresen valóban nem a beállítási lehetőségek csimborasszója az XL sorozat, de sok navi használata után azt hiszem, hogy a harmnicvalahányezres kategóriában bőven ad kellemes fícsöröket.)
Két dolgot másképp látok:
1. véleményem szerint az XL(2) leginkább személyautós használatra készült, és az ottani használatra szerintem kiválóan eltalált ez a fajta tartó-megoldás. Nagyon örültem, hogy ezt a tartót az XL-sorozathoz adják, nálam annyira szempont volt, hogy ha a drágábbik verzióhoz lehet csak elérni, akkor azt vettem volna. :)
Hogy miért szeretem? Két ok miatt: biztonságosabbnak érzem, hogy ha megállok, akkor egy mozdulattal táskába tehető a tartó a készülékkel együtt.
A másik ok: a készüléket két helyen használom a kocsiban.
Sok esetben nincs szükségem TMC-re (pl. amikor egyik vidéki városból a másikba kell mennem, ahol napközben nincsenek dugók). Ilyenkor csak feldobom a navi “hagyományos” helyére a készüléket és hajrá. Sokszor azonban át kell mennem keresztben a fővároson (vagy osztrák utam van), ilyenkor szeretem a TMC-t. Ekkor az “alapértelmezett” helyére megy a tomtom: a bal oldali A-oszlop tövébe, ahová rejtetten elvittem a töltőt és a TMC-antennát.
2. Hang: Marika, drága, tényleg szörnyű. :) Ervinnel (vagy ahogy én hívom: Kautzky Armand II-vel) teljesen meg vagyok elégedve. Hangsúlyoz, a mondatok rendesen össze vannak rakva, nekem kifejezetten felüdülés a domina-stílusban parancsolgató iGO-s Andrea vagy a kimért Moha bá után. (Nem is beszélve a valóban géphang Navigon és CoPilot hangokról…)
Ha Ervin mellett kéne még mondanom egy navis hangot, ami tetszik, az a Sygic női hangja. Kellemes orgánum, jó magyarság és ő se tegez.
@ nord Mondjuk 40 ezer körül megveheted, a TMC antenna hozzá 16 ezer magassága. A GO750 megvásárolható, nagyjából 55 ezer forint-tól… Ez legalábbis gondolkodásra késztet.
Felment az ára? Én még 39,9ezerért vettem a tmc-s változatot az edigitalban.
http://goo.gl/wvAC
@ nord Az én általam talált ár volt régi. Elnézést!
@Zsolto
Kicsit vigyorogtam a történeten(Na jó. Röhögtem) mert én is jártam már így a “véletlen” legrövidebb opcióval. Hegyen-völgyön… :) Ez egy használható egyszerű vas. Ilyen is van, erről is kell tudni.
@by nord
Igazad van. Ezért írtam, hogy nem könnyű tárgyilagosnak lenni. Kinek ez jó, kinek az. A Sygicnek valóban jó a hangja, de ettől is jobb, a nem tudom hová lett, Utinavi hang. Én is Ervinnél maradtam.
Egy kérdésem lenne.2 napja vettem egy XL2-t.Probáltam a domborzatos háttérképet beállítani,ami a dobozán is láthato,de sajnos nem találtam.Elképzelhető hogy tényleg nincs ilyen funkcio benne,vagy csak én nem találom!?A válaszokat előre is köszönöm!
@ Zsolt A domborzatos háttérkép, amire gondolsz az autópályáról való lehajtásnál segít neked a megfelelő sávot megtalálni. Úgy hívják Advanced Lane Giudance.