Itt a nyár, most van a szezonja a szabadságolásoknak, kirándulásoknak, azaz annak, hogy szűkebb lakóhelyünket elhagyva az aktív (vagy nem) pihenésnek szenteljük napjainkat. Természetesen egy hosszabb út megtervezésekor szóba kerül (szóba kerülhet) egy navigációs készülék vásárlása.
Bár még mindig vannak olyan „túripisták”, akik a térkép használatára esküsznek, azért egyre többen keresnek valamilyen más megoldást a navigációhoz. Több dolog is eszembe jutott, ami fontos lehet a választást elősegítendő, ilyen például az is, hogy egy papírtérkép (atlasz), mennyivel lehet frissebb, pontosabb egy akár negyedévente frissülő GPS készüléknél. A válasz az, hogy semennyire, és ha a nyomtatott térképpel éppen kifogunk egy aránylag friss állapotot, az is hamar elmúlik.
Bár ez a megoldás aránylag olcsóbbnak tűnik (kb. 3000−10 ezer forintig), mégis több kérdést felvet. Ki fogja „olvasni” a térképet, ki az, aki biztosan jó irányban tartja, az aránylag kicsi betűket mozgás közben is jól látja, és biztosan meg tudja határozni azt, hogy a sok vékony vonal közül melyiken kell tovább haladnunk, hogy biztosan az úti célunkhoz érkezzünk. Nem könnyű, én egy régi életemben próbáltam − ez inkább csak gyakorlott térképhasználók számára ajánlott.
Azután lehet valamilyen gépi eszközt használni. Ez lehet egy okostelefon (GPS-vevő és térkép is szükséges), vagy akár egy ablakba tappancsolható navigációs készülék (PND), illetve az egyre jobban elterjedő, autóba gyárilag beépített megoldások. Lássuk sorjában:
Okostelefonok
a.) Előnyeik:
– mindig kéznél vannak
– nem kell két eszközre vigyázni, kezelni, tölteni
– nem kell két eszközre pénzt áldozni
A mai „szűkös” időkben ez egy jelentős érv lehet az adott eszköz megvásárlása, vagy navigációra való felkészítése során. Amivel mindenképpen érdemes számolni, hogy ehhez aránylag jobb minőségű, drágább készülékre lesz szükségünk, nem mindenki tudja megszokni a kezelését, és térképszoftver is kelleni fog hozzá.
b.) Hátrányaik
– Általában kisebb méretű kijelző
– A-GPS (a gyors működéséhez internetkapcsolatra is szükség van)
– Melegszenek, ilyenkor akár ki is kapcsolhatnak
– Lefagyhatnak, ilyenkor megáll a navigáció is… és mi is, addig, amíg újraindítjuk a készüléket és a navigációs szoftvert
– Navigációs szoftver kell hozzá (és a Google Maps (online – internetfüggő) még nem jó megoldás erre a célra, bár a hírek szerint hamarosan az lehet).
Ablakba „tappancsolható” eszközök (PND)
a.) Előnyeik:
– Céleszközök, vagyis minden porcikájuk a navigációra készült
– A kereslet csökkenése miatt egyre olcsóbbak (akár 35 ezer forinttól lehet márkás és 24 hónapig frissíthető navigációs eszközt kapni)
– Akár 6 vagy 7″-os kijelzőjük is lehet
– Előretelepített navigációs szoftverrel rendelkeznek, frissíthetőek (azaz nem kell minden frissítéskor új atlaszt vennünk. Ha odafigyelünk a vásárláskor akkor 12 vagy 24 hónapos térképfrissítéssel, de akár még élettartam frissítéssel is találhatunk készüléket magunknak.
Bár ezen eszközök eladását az okostelefonok elterjedése és az ingyenes navigációs szoftverek elérhetősége erősen megtépázta, még mindig megfelelő választék és mennyiség áll a vásárlók rendelkezésére. Ami nekünk, vevőknek mindenképpen előnyös, az a folyamatosan csökkenő áruk…
b.) Hátrányaik
– Még egy eszköz, amire pénzt adunk ki (a telefon mellé)
– Ezzel nő a tartók, kábelek, töltők, vagyis a bepakolandó, és nem otthon hagyandó kellékek halmaza
Bár Pesten nem mindig veszem elő valamelyik „csak navigációra” gyártott készülékemet, de hosszabb úton mindig magammal viszem, és általában használom is ezeket. Bár van egy iPhone 3GS telefonom is, de bármennyire jó szoftverek is találhatóak rajta, mégis hagy kívánnivalót maga után navigálás közben.
Gyári autós navigációk
a.) Előnyeik
– Be vannak építve (nem lehet ellopni egy mozdulattal, nem felejtjük bent a tartót)
– Általában nagy kijelző
– Az utazás pillanatában nem jelent külön költséget (kifizettük az autó árával)
Ezekről az eszközökről nem bírok nagy tapasztalattal, de azt tudom, hogy akár iGO primo 2.0-val is kapható ilyen eszköz, akár utólagos beépítésre is. Kipróbálni csak kevés kilométeren át tudtam, ám a nagy kijelző mindenképpen előnyt jelent.
b.) Hátrányaik
– Általában drága bekerülési költség (eredeti gyártói megoldások)
– Általában nehezen frissíthetőek (nehéz megtalálni a megfelelő DVD lemezt, és ha mégis sikerül, akkor több 10 ezer forintba kerül). Újabban terjednek az SD-kártyáról frissíthető megoldások is (Renault – TomTom)
– Általában drága frissíthetőség
– Kötöttség (nem rakhatjuk át egy másik autóba szükség esetén)
Persze az említett három megoldás bármelyikével elindulhatunk a tervezett nagy útra, ám ami biztos, akármelyik megoldást is választjuk, mindig ugyanúgy figyeljünk, mintha nem lenne nálunk navigálásra szakosodott eszköz. Hogy miért? Mert 100%-ig pontos térkép nincsen. Ez azt jelenti, elvétve akadhatnak térképhibák (egyirányú utca, kanyarodási szabály, stb.), amelyek nem a valós forgalmi helyzetet tükrözik, ezért a szemünk mindig legyen a „pályán”!
Adjuk ehhez még hozzá a kint dühöngő napfényt, a 35-40 fokos meleget és a hosszú utat. Mindenképpen álljunk meg sokszor pihenni, vigyünk magunkkal rengeteg folyadékot is. Tehát a legfontosabb mindig az, amit a saját szemünkkel látunk. A navigáció csak arra szolgál, hogy elvigyen A-ból, B-be a legjobb tudása szerint, de nincs jogosítványa, nem vezet, és nem is gondolkozik helyettünk – nem más, csak egy segédeszköz.
A végére még egy megszívlelendő jó tanács: navigációt lehetőleg szakboltban vásároljunk, ahol a szakképzett eladók segítenek kiválasztani az igényeinknek megfelelő készüléket. Az olcsóbb, szinte biztosan nem jobb − ha van rá keret, inkább márkás megoldást keressünk, és ne felejtkezzünk el a frissítésről sem. Egy egyéves frissítés díja utólag akár egy olcsóbb navigáció ára is lehet…
Kapcsolódó cikkek:
https://navigyurci.hu/2013/04/18/okostelefon-vagy-hagyomanyos-navigacios-keszulek/
https://navigyurci.hu/2011/05/28/januar-februar-itt-a-nyar-vasarlasi-jotanacsok/
https://navigyurci.hu/2008/10/12/a-papirterkep-dicserete/
“Melegszenek, ilyenkor akár ki is kapcsolhatnak”
Ezzel egyetértek, az iPhone 4-em nagyon fel tud forrósodni a szélvédő alatt és ilyenkor kiírja, hogy túlmelegedett. Most ha ezt egy ismereten telepen teszi, az azért annyira nem jó…
@ Adrian Köszi a megerősítést!
Xperia Arc hibátlanul működik, navigál internet kapcsolat nélkül! Navi szoftver tipust nem írnék :DGyorsabban pozicionál mint az xTAB 50-em!
@ loituma69 Köszi, több órán keresztül, szélvédőn, tűző napsütésen?
Nagyon jó összefoglaló, remélem, sokan hasznosnak találják majd, akik most gondolkodnak a nyári navigálás megoldásán.
A hőség ellen nekem is az jelentette az egyetlen megoldást, hogy a hosszú távú navigálásra kényszerített telefont a szellőzőrács elé rögzítettem. Addig minden baja volt szegénynek – ami valahol érthető is, nem a szélvédő alatti 50-60 fokos hőmérsékletre tervezték őket…
https://navigyurci.hu/wp-content/uploads/2011/08/Zsolto_Saarbr2.jpg
@ Zsolto Hopp, ez valóban jó ötlet, ha megoldható. Köszönjük.
3 napja mentem Xperia Arc telefonnal Székesfehérvárról Esztergomba a tiltott szoftverrel kb 38 fok volt kint! Semmi gond nem volt a telefonnal internet használat nélkül! xTAB 50 mellette fityegett az is jól működött, de szinte izzott! Egy tojást simán meg lehetett volna sütni rajta!
@ loituma69 Na, akkor rendben.
Azt nem igazán értem, hogy az A-GPS miért került negatív szempont közé. Ha van hálózat, akkor gyorsan pozícionál, ha nincs, akkor lassan. Sima GPS-nél nincsen opció, ott csak a “lassú” lehetőség van.
@ Watt Tapasztalataim szerint az A-GPS, ha van internet gyorsan, ha nincs akkor NAGYON lassan (persze lehet hogy ez a drága készülékekre nem igaz). Már találkoztam több perc alatt pozicionáló telefonnal is. Egy jó PNA egy percen belül pozicionál. Hát, ezért.
Néha meg szoktam nézni az oldalt, de most szántam rá magam hogy írjak is. Amit nem szeretek, hogy a NOKIA navigációjáról ritkán esik szó (gondolom mert kevés az újdonság), ha mégis, általában negatív példaként szerepel (na ezt viszont nem értem).
Pedig ~20ezer Ftért lehet olyan új telefont kapni, amihez életreszóló térkép és szoftverfrissítés jár. (Hogy hol és hogyan annak mindenki nézzen utána, nekem nem fizetnek érte.) Rengeteg beállítási lehetőséget kínál, nagyon szép a felhasználói felülete, és mivel felvásárolták a NAVTEQ-et, így ezt a térképet használja. ÉS OFFLINE is működik! Eddig még mindig eljuttatott a kívánt helyre. Az iGO-val még kevés tapasztalatom van, de egyszer el akartam jutni a debreceni klinikára (Nagyerdei körút 98.), találjátok ki melyik az egyetlen térkép ami tartalmazza a címet! Úgyhogy azt hiszem továbbra is maradok a NAVTEQ térképeinél. Persze nem pont oda akartam menni, hanem az oldalsó parkolóba, aminek nincs is címe, meg pontosan nem emlékszem melyik oldalánál van, így csak a műholdnézet segítségével tudtam kiválasztani a helyet. Ez egy NOKIA telefonnal gond nélkül ment is. Na most valaki ezt csinálja utánam bármely más navigációs rendszerrel, kíváncsi vagyok menynit szidkozódik mire sikerül.. De ha valaki el tudja mondani, hogy mi a baj a NOKIA-val, ne tartsa magában. És megelőzendő a választ, miszerint nem elég fejlett a navigációs rutinja, akkor javaslom a gyors/optimalizált/legrövidebb mód közötti ésszerű választást.
@ lujiohtu67 Köszönöm, hogy megosztottad velünk a véleményedet!
Az, hogy esetleg egy átlagos PNA-nál lassabban talál holdat, talán inkább amiatt lehet, mert kisebb helyre van bezsúfolva az esetleg megosztott használatú antenna. Az Almanac-ot a műholdak mindenkinek 50bit/s sebességgel küldik, nem kivételeznek senkivel. :) Ennél azonban a GPRS is sokkal gyorsabb, tehát, amennyiben van hálózat, mindenképpen nagyságrendekkel gyorsabb lesz a hold megtalálása, bár ezt ugye te sem vitattad.
Szóval, lehet, hogy egy telefon hálózat nélkül lassabban talál műholdat az esetlegesen gyengébb antenna miatt, de az nem az A-GPS technológia miatt van.
Az A-GPS, mint technológia, mindenképpen csak pozitív dolog lehet.
Én nem ismerem a Nokia naviját, de a leírásod alapján nekem nem tűnik úgy, hogy ez egy olyan dolog lenne, amit a Google Navigációval ne lehetne megtenni Androidos telefonon. (Elindítod a Google Maps-et, bekapcsolod a műhold réteget, rányomsz a célpozícióra és rányomsz, hogy oda szeretnél navigálni.) Igaz, ez nem offline, de nem hiszem, hogy a Nokia naviban a műhold nézet offline lenne…
A műholdnézet valóban internetkapcsolatot igényel. Csak mint említettem, a főbejárat címét sem tartalmazta a TeleAtlas adatbázisa, így elég nehéz volt kitalálni vajon hol is lehet.. (Ma újra rákerestem, és már ismeri a címet :D)
Egyébként jó az oldal, csak szerintem manapság, amikor a navigációs rendszerek túlnyomó részét már átlagemberek használják, ez a rendszer is igazán megérdemel néhány szót.
@Lujiohtu67:
Az van, amit mondtál: az Ovimapsről azért esik (újabban) kevés szó, mert nem igazán van miről írni vele kapcsolatban. Amit le lehetett, azt a Navigyurci szerintem leírta. Hogy csak a saját írásaim közül idézzem az OviMaps-szel foglalkozókat. Ezekből kiderül, hogy nem vagyok (voltam) elájulva tőle, de az erényeit soha nem rejtettem véka alá, elég a tavaly nyári írást elolvasnod, ahol az OviMaps volt a “nap hőse”:
https://navigyurci.hu/2011/08/28/saarbrucken-budapest-az-ovimaps-szel/
https://navigyurci.hu/2011/05/24/mivel-navigaljunk-gondolatok-egy-cikk-nyomaban/
https://navigyurci.hu/2011/04/28/ismet-frissult-az-ovi-maps/
https://navigyurci.hu/2010/09/21/nokia-ovi-maps-3-04-az-uj-szoftver-melle-uj-terkep-is-dukal/
Ezenkívül Gyurci is írt vagy kétszer ennyit, érdemes rákeresni a keresőben az OviMaps kifejezésre. Bennfentes infó, hogy Gyurcinak most is van talonban egy 5230-asa, hogy ha bármi újdonság történne az OviMaps háza táján, azonnal kipróbálhassa és megírhasssa. Csak sajnos nem történik, ezért a csend a szoftver körül. De aki keres, az talál ;)
Üdv:
Zsolto