TomTom GO 825 Live. Irány Lengyelország

Ma reggel deathroww útleírását olvashatjátok. Bevezetőként szeretném azzal kezdeni hogy Lengyelország és azon belül Zakopane és környéke egy örök szerelem, mert egy fantasztikusan szép környék, rengeteg turisztikai látnivalóval és ez mind megfizethető áron…

2007-óta járok Lengyelországba, rendszeresen, évente akár háromszor is, és jó párszor belekerültem giga dugókba Krakkó és Zakopane környékén. Ezek nem egyszer több mint fél óra csordogálást jelentettek. Ezért vettem Live-os készüléket, mivel a TomTom készülékei nem fogják az ottani TMC adást, valószínűleg az ott működő Live szolgáltatás miatt, de amikor régen egy Navigon készülékkel utaztunk, az is kb 100 eseményt jelenített meg (egy ekkora országban), és azok többsége is útjavítás volt (a TomTom oldala szerint Lengyelországban sem az RDS, sem pedig a Live TMC nem elérhető-by Gyurci).

Ennyi kitérő után szeretném megosztani veletek a 4 napos utazásom alatt szerzett tapasztalataimat a Live szolgáltatásról, illetve a térkép pontosságáról.

Első nap:

Budapestről indultunk reggel 5-kor Auschwitzbe megnézni az ottani haláltáborokat, ugye itt még a jó öreg tmc működött:

Sajnos Rétság közelében az adás megszűnt (nagyon kellene az a másik frekvencia is (alternatív megoldás a kapcsolódó cikkek között – by Gyurci) és a cseh határig “vakon” utaztunk, mivel Szlovákiában sincsen sem TMC, sem pedig Live szolgáltatás, illetve egyedül csak az időjárás-előrejelzés működik:

Ami még ennél is jobban hiányzott a az, hogy traffipax jelzés sincsen. A Live szolgáltatás által megjelenített útinformációk kb Zsolna környékén lettek elérhetőek. Amikor átértünk a cseh határon, akkor léptünk be a Live birodalmába, és rögtön jelzett is a készülék két eseményt a kijelzőn:

A cseheknél működik a hagyományos TMC-adás is a HD Traffic mellett, és amikor megálltunk egy kis pihenőre, akkor kíváncsiságból átváltottam a hagyományos TMC-re és a térképen nem is mutatott semmilyen eseményt (pedig a gyári leírás szerint pont fordítva van, RDS igen, HD Traffic nem – by Gyurci):

Szemmel látható a különbség:

Majd a pihenő után folytattuk az utunkat, és Lengyelországban találkoztam az első két térképhibával. Az egyik, hogy a navi bevitt egy kis utcába, aminek a vége földút volt (kb. 300 méter, nem volt annyira vészes), és annak a végén vezetett rá a fő útra, majd egy körforgalmat nem ismert a készülék.

Nagyjából hét óra utazás után megérkeztünk a táborhoz gyönyörű időben:

Délután 6-kor indultunk tovább Koscieliskoba ahol a szállásunk volt, ami újabb 2,5 óra autózást jelentett. Útközben egy újabb térképhibával találkoztam, ami egy nemrégen átadott új felhajtó a főútra, de még látszódtak az építkezés nyomai.

Az első nap mérlege: 580 km tettünk meg, ez alatt volt három térképhiba, a live szolgáltatás néha elvesztette a jelet, de pár percen belül visszajött, és sajnos nem mindenhol jelzi a megengedett sebességet. A mai nap a készülék sehol sem jelzett traffipaxot – ugyan láttam pár kamerát az utak mentén, de nem derült ki a számomra, hogy sebességmérők vagy térfigyelő kamerák voltak. Az utakról még annyit, hogy többségben jó minőségűek, de ahol nem, ott kátyúk tömkelege, és többségében kikerülhetetlenek…

Második nap:

A szállóból reggel ez a látvány fogadott:

Gyors reggeli után, 10 óra körül indultunk a wieliczkai sóbányába ami 110 km távolságban volt. Szerencsére dugó nem volt, és ezen az útvonalon már jelezte a Live által az előretelepített sebességmérőket, és az olyan helyeket is ahol gyakran szoktak traffipaxozni.

Egy érdekesség, hogy a lengyel fix traffipax egy póznára szerelt fémdobozban van, amit bármikor át tudnak fordítani a másik irányba is, a kinézete pedig elég mókás. Megérkeztünk a sóbányához…

…ami nagyon gyönyörű volt (a túra kb. 3 óra), majd amikor végeztünk, irány Krakkó. A navi tervezett, a Live jól működött, és Krakkóban hatalmas dugókat jelzett…

…a készülék, de ezeket ki tudtuk kerülni a HD Traffic szolgáltatásnak köszönhetően. Idő hiányában gyorsan végigjártuk a Wawel várát…

…és Krakkó főterét, majd siettünk vissza a szállóba a vacsorára. Visszafelé változatlanul mutatta a készülék a valós és vélt sebesség mérőket, de semmi esemény nem volt.

Harmadik nap :

Az idő nem volt kegyes hozzánk, és eléggé borús, ködös időnk volt…

…ezért csak Zakopánéban sétálgattunk.

Negyedik nap :

A reggeli után összepakoltunk majd 10.30 -kor elindultunk hazafelé, ám a készülék dugót jelzett…

…és gyorsan korrigálta is az útvonalat. Ezt kikerülve rendben haladtunk Magyarország felé. A magyar határ előtt kikapcsoltam a Live funkciót és az RDS TMC azonnal elkezdte keresni a frekvenciát, amit sajnos csak Vác környékén talált meg. Hát igen, Magyarország…

Majd rendben hazaértünk .

Búcsúzóul néhány gondolat a TomTom Places szolgáltatásával kapcsolatban:

Lengyelországban nem ér többet, mint a naviban található POI-adatbázis: körülbelül ugyanazt mutatja a TomTom Places is. Volt hogy kíváncsiságból beírtam, hogy Market és ki is dobott pár találatot, de mivel nem tudok lengyelül, nem is derült ki, hogy ez milyen üzlet…

Egyedül talán parkolás szempontjából jobb a helyzet. Konkrét példa: Zakopanéban parkolókeresés — a poi adatbázisban nincsen találat…

…a TomTom Places keresője viszont 11  találatot adott:

A TomTom Places a semminél több, de van még bőven hová fejlődnie…

Összegzés: Nagyon elégedett voltam a Tele Atlas (most már TomTom) térképével és a Live által nyújtott szolgáltatásokkal is. Ha lejár az ingyenes előfizetésem, akkor én biztos, hogy meg fogom hosszabbítani, mert nekem megéri az 50 eurót. Illetve bízom benne, hogy egyszer majd kis hazánkban is működni fog a Live TMC szolgáltatás.

Kapcsolódó cikkek:

https://navigyurci.hu/2010/04/19/tmc-frekvencia-terkep-utazoknak/
https://navigyurci.hu/2012/10/19/friss-szoftver-a-tomtom-nehany-regebbi-keszulekehez/
http://uk.support.tomtom.com/app/answers/detail/a_id/5826/~/is-tomtom-hd-traffic-and-rds-tmc-available-in-my-area%3F

18 hozzászólás
  1. avatar
    2013. április 28. Válasz
    Sanya

    Szia Gyurci a Becker Ready 45 LMU ugyanezen az útvonalon vajon mire lett volna képes, forgalmi dugó elkerülése szempontjából . Jó lenne egyszerre két készüléket egyszerre egy hosszabb út során tesztelni.
    Azért is kérdeztem mert tervezek egy Becker Ready 45 LMU készüléket vásárolni.

    • avatar
      2013. április 28. Válasz
      Gyurci

      @ Sanya Az alalpvető két különbség amit én észrevettem a Live TMC (Traffic HD), és az RDS változat között, egyszer a gyorsaság (amit az RDS néhány perc alatt lelistáz, az a Live TMC esetében néhány másodperc), és mindenütt működik ahol elérhető internet van (míg ugyanez az RDS TMC esetében nem mondható le. Ráadásul a TomTom és a Navigon esetében is fix díjas a Live, tehát mindegy hogy hol használod – melyik országban (nincs roaming díj, azaz nem te fizeted), előre ki van fizetve.

  2. avatar
    2013. április 28. Válasz

    Szia Sanya.

    Szeretnék elsőként válaszolni a kérdésedre , mivel ez az írás az én szüleményem .
    Mivel a Becker is Navteq térképet használ és ezáltal a hagyományos tmc adást sugározza a HD traffic mellett labdába se rúghat .
    Én ezt tapasztalatból írom mivel régen egy Navigon premium 70 típusú készülékem volt amivel bejártuk Ausztriát és Lengyelországot is.
    Ausztriában kb 40 – 50 eseményt jelenített meg míg Lengyelországban kb 100- 140 eseményt és ezeknek is többsége útkarbantartási munkálatok voltak .
    Amiben a Navteq verhetetlen volt az a poi adatbázis !!
    Érdekesség képen még annyit hogy Budapestről Zakopánéba vezető útvonalban is volt eltérés ha a fizetős autópálya le volt tiltva .
    Ez annyit jelentett hogy a Tomtom -hoz képest kb 20 km -rel hosszabb volt az út a Navteq alapú térképnél.
    Üdv Imre

    • avatar
      2013. április 28. Válasz
      Gyurci

      @ deathroww Szia, Imre. Köszi a képeket és a cikkeket is.

  3. avatar
    2013. április 28. Válasz
    Sanya

    Köszönöm a választ bár most úgy tűnik ,hogy csak a Tomtom live készülékek alkalmasak külföldön a forgalmi akadályok kikerülésére.
    A Becker Ready 50 -nél ezt olvatam:

    SituationScanA Becker SituationScan funkció egy intelligens, valós forgalmi információkkal dolgozó másodpilótaként igyekszik megkönnyíteni az utazást. A készülék a pillanatnyi forgalmi helyzet és közlekedési lehetőségek ismeretében hasznos információkkal és tippekkel segít minket. A SituationScan út közben is folyamatosan feldolgozza az aktuális forgalmi információkat, és azok alapján – szükség esetén – új útvonal-alternatívát kínál a vezetőnek, melyet a sofőr saját belátása szerint megfogadhat, vagy elutasíthat. Az új alternatívát a SituationScan egy világító kis izzóval jelzi a kijelző jobbalsó sarkában, a vezető pedig a gomb megérintésével kényelmesen elérheti a felkínált alternatívát. A szoftver egyesíti a létező összes információforrást: a térkép- és POI-adatokat, a regisztrált vezetési sebességet és a gyors újratervezést. A torlódás elkerülése funkció a jármű lassulása alapján felismeri a forgalmi dugókat az autópályákon, még akkor is, ha a TMC-szolgáltatás azokat nem jelzi előre. Ilyen esetekben – az időveszteség elkerülésének érdekében – a készülék ahelyett, hogy változatlanul tovább tervezné az eredeti útvonalat, azonnal több lehetséges elkerülő útvonalat ajánl fel.

    Akkor most mi a jó választás?

  4. avatar
    2013. április 28. Válasz

    Hát Becker navival kapcsolatban szerintem csak Gyurci fog tudni neked válaszolni .
    De ahogy néztem a Becker ready 50 lmu és a Tomtom go 825 live lmu készülék között nincsen 10000 ft különbség de persze a Tomihoz még kell venni egy tmc antennát is akkor az már 20000 ft árdifferencia .
    De ha sokat jársz külföldön akkor szerintem a go 825 live .
    Szerintem most jelenleg Európában a HD traffic verhetetlen a többi forgalom figyelő rendszerrel szemben .

    • avatar
      2013. április 28. Válasz
      Gyurci

      @ deathroww Felhívom szíves figyelmeteket a Becker 45 LMU-ra, és ott már markáns az árkülönbözet. Olyannyira, hogy azért talán már az 5″-os kijelző, és a Bluetooth is beáldozható – talán.

  5. avatar
    2013. április 28. Válasz
    Fekete Gábor

    Sziasztok én csak arra lennék kíváncsi kinek milyen igényei vannak ! pl jó készülék vagy jó térkép és szolgáltatások mellette ?? nekem a kettő lenne együtt de még nem találtam meg igazit ! Pl van olyan ami kocsi busz kamion ra is megfelelő ill gép is kiváló ???? üdvözlettel mindenkinek !!

    • avatar
      2013. április 28. Válasz
      Gyurci

      @ Fekete Gábor Szia. Igény lehet egy minőségi készülékre, amely hardveresen és szoftveresen is megbízható, ráadásul a térképe is pontos. Buszos navigációs szoftvert nem tudok.

  6. avatar
    2013. április 28. Válasz
    Tamaci

    Nagyon bocsánat, én (egy ideje) olyan lettem, mint akinek minderől ugyanaz jut az eszébe…:-)))

    Vajon a Waze-zel milyen lett volna a navigálás?

    • avatar
      2013. április 28. Válasz
      Gyurci

      @ Tamaci Tényleg kicsit egysíkú lett a gondolkodásod. :D

  7. avatar
    2013. április 28. Válasz

    Szia Gyurci .

    Én köszönöm hogy megjelentetted az írásomat .
    A HD traffic miatt szerintem nincsen most ellenfele a Tominak, persze a pénz nagy úr !!
    A HD traffic tényleg hihetetlenül gyorsan feláll ( max 1-2 perc ) és onnan az adatok pár másodpercen belül meg is érkeznek ( a környéktől függ de akkor is minimum 80 darab ).
    Gyurci érdekel egy Htc One kicsomagolós anyag ?
    Üdv Imre

  8. avatar
    2013. április 28. Válasz
    Sanya

    Akkor a Becker Ready 45 LMU a LIVE TMC szolgáltatás hiánya miatt Magyarországon jobban használható.
    Van esély arra ,hogy Magyarországon lesz e valaha LIVE TMC szolgáltatás?

    • avatar
      2013. április 28. Válasz
      Gyurci

      @ Sanya “Van esély arra ,hogy Magyarországon lesz e valaha LIVE TMC szolgáltatás?” Elvileg most is van ilyen, én már láttam működni. De, hogy mikor veszi meg valaki a készülékére (PNA/PND), azt ki tudja?

  9. avatar
    2013. április 29. Válasz
    borz36

    Szia Mindenkinek! Öröm olvasni szakszerű, őszinte véleményeiteket. Ha választanom kellene, ahhoz igen jó támpontokat és szempontokat kapok tőletek. Úgy látom, hogy egy összeszokott jó társaság vagytok. Ajánlom mindenkinek amerre járok Gyurci honlapját vagyis titeket. Csak így tovább fijug!

    Papi

    • avatar
      2013. április 29. Válasz
      Gyurci

      @ borz36 Szia, köszönjük az elismerést Mindannyiunk nevében!

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás