Navigáció – GPS! Manapság elég nagy figyelmet kap a személyes adatok védelme. Számtalan – okostelefonra letölthető navigációs szoftver közül válogathatunk. Persze semmi nincs ingyen, ebben az esetben a privát szféránk részleges elvesztésével fizetünk…
…a TomTom társalapítója Corinne Vigreux Las Vegasban, a 2020-as CES-en beszélt erről:
A mobiltelefonjukon ingyenes műholdas navigációt használó autósok előbb-utóbb rá fognak jönni, hogy az ingyenes termékekért gyakran a személyes adataikkal, a privát szférájuk egy részének feladásával fizetnek, figyelmeztetett cég jelenlegi ügyvezető igazgatója. Corinne Vigreux rámutatott, hogy a fogyasztók egyre jobban odafigyelnek arra, hogy ki és mire használja fel a személyes adataikat.
A TomTom 2004 óta kb. 100 millió navigációs eszközt adott el, de a mobiltelefonos navigáció, főleg a Google Maps elterjedése súlyos csapást mért a cégre. Ennek ellenére évente még mindig milliós darabszámban ad el fizikai navigációs eszközöket világszerte. Mi a legtöbb vetélytársunkétól nagyon eltérő üzleti modellel dolgozunk: a TomTom nem adja el az ügyfelei személyes adatait. Az ugyanis a felhasználóké, és mi csak arra használjuk őket, és akkor is kizárólag anonimizált formában, hogy térképeink és forgalmi előrejelzéseink pontosabbak legyenek: fogalmunk sincs, melyik adat kihez tartozik, mondta Corinne Vigreux a CES-en, világ legnagyobb technológiai seregszemléjén.
− A privátszféra szent és sérthetetlen. Mi nem árulunk reklámhelyeket, mert tudjuk, hogy az emberek idővel maguk is jobban odafigyelnek majd a személyes adataik biztonságára. Mindenki örül, amikor ingyen kap valamit, de egyre többen rájönnek, hogy valójában semmi sincs ingyen, és hogy az ár végül akár túl magas is lehet – tette hozzá Vigreux.
Márpedig a Google bevételének döntő többsége reklámokból származik: a begyűjtött személyes adatok alapján releváns és célzott hirdetéseket juttat el a felhasználókhoz.
A TomTom 2011-ben nyilvánosan bocsánatot kért, amikor egy holland újság megszellőztette, hogy a cég a felhasználóiról begyűjtött adatokat eladta a rendőrségnek, hogy az ott állíthassa fel a sebességmérő kamerákat, ahol a legtöbb a gyorshajtás (anonim adatok voltak, a felhasználók nem voltak azonosíthatóak – csak a helyszínek – by Gyurci).
A cég azzal védekezett, hogy nem tudta, hogy az adatokat erre fogják felhasználni, és hogy az adatok nem voltak alkalmasak az egyes felhasználók azonosítására.
Bár a Google komoly csapást mért az autós navigációs berendezéseket gyártó cégekre, a TomTom időben felismerte a veszélyt, és ennek köszönhetően sikerült túlélnie a válságos időszakot.
− 2008 igazi rémálom volt − meséli Vigreux. – Nem volt elég, hogy a Google megjelent az ingyenes navigációval (ez inkább 2009-ben volt, és tényleg elég nagy “felfordulás” volt, 16%-ot estek a TomTom részvényei, a Garmin-é pedig 21%-ot… – by Gyurci), még a gazdasági válság is kitört. Az összeomlás szélén álltunk, rosszabb már nem is lehetett volna. A legtöbb cég tönkrement volna, de mi szerencsére időben nyitottunk más irányban is: elkezdtünk befektetni olyan technológiákba, melyek segítségével valóban megérthettük, mi és miért zajlik az utakon.
A cég tavaly egymilliárd dollárért eladta telematikai üzletágát (ennek feladata a GPS- és diagnosztikai adatok alapján végzett flottakövetés volt) a Bridgestone Europe-nak, így Vigreux elmondása szerint a TomTom ma is rendkívül jövedelmező vállalkozásként működhet tovább, melynek 400 millió eurója van a bankban, és mely továbbra is évi egymilliónál több fizikai navigációs készüléket ad el évente.
Bár saját alkalmazása, a TomTom GO révén a TomTom is beszállt a mobiltelefonos navigációs üzletbe, emellett közlekedési adatokkal látja el a Google nagy riválisát, az Apple-t és a Microsoft Connected Vehicle Platformját is.
A TomTom a Bosch-sal és a Daimlerrel együttműködve részt vesz az új, sofőr nélküli technológia kifejlesztésében is, hogy a közlekedési viszonyokra vonatkozó előrejelzés révén segítsen üzemanyagot megtakarítani, a Hitachival közösen pedig valós idejű veszélyfelismerő szolgáltatáson is dolgozik.
Forrás: inews.co.uk
Fordítás: Zsolto
Végezetül a Google Maps és a Waze Androidos verziójának bekért engedélyei. Ti tudjátok mire adtatok engedélyt telepítéskor?
A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!