iGO primo 2.0 Navigálás közben

Most, hogy a “vasat” ismerjük, a régi – új menüt is végignéztük, lássuk a legfontosabbat, mit tud az új szoftver navigáció közben. Mire jók az új “fícsörök”, és a használatukkal valóban könnyebben találunk – e el uticélunkhoz?

Kezdjük a legelején. Bár ez még inkább a készülék tesztjéhez tartozik, de a kocsiba betéve a rögzítés biztos, és a pozicionálás is gyorsan megtörténik. A megtett néhány száz kilométer alatt biztosan navigált. Ahogy már írtam, a készülék kezelése egy lehelettel gyorsabb lett, mintha kevesebbet kellene várni a menüben a reakcióra, illetve címbeírás is egyszerűbb lett ezáltal.

Sajnos az iGO primo online képességeit nem volt alkalmam kipróbálni, bár véleményem szerint ez a jövő egyik olyan lehetősége, ami a könnyebb használatot teszi lehetővé. Ilyen például a Google helyi keresés, illetve az online forgalmi információk használata is (a képek egy régebbi cikkemből származnak).

Előbbi a keresés teljes leegyszerűsítését teszi lehetővé, míg utóbbi rengeteg időt spórolhat meg azzal, hogy nem várunk perceket az RDS TMC információk letöltődésére. Erről bővebben kapcsolódó cikkeink között olvashattok.

Miután a szoftvert rengetegen ismeritek, használjátok, vagy olvastatok róla, ezért főleg a 2.0-ás verzió újdonságait mutatnám be működés közben. Ezek lennének a:

– Torlódás elkerülése
– Alagút nézet
– Alternatív útvonalak valós időben
– Parkolók az ulticél közelében
– Letérés okának megjelenítése

Ezek az újdonságok nagyrészt segítik a navigációt, bár tapasztalatom szerint a zsúfolt városban folyamatosan felugró ablakok nem mindig szolgálják a jó célt, ezért ötletes, hogy ezeket egy pipa eltávolításával el is rejthetem.

Torlódás elkerülése. Sajnos a tesztelés folyamán nem kerültem abba a helyzetbe, hogy ezt a funkciót érdemben ki tudtam volna próbálni. Az ötlet nagyon tetszik, bár vannak kétségeim, hogy amikor a szoftver, a számára megfelelő adatokhoz jut, addigra az autópálya elhagyása esetleg már nem lehetséges. Persze ha egyszer segít, már megérte…

Az Alagút nézet, ahogy a neve is sugallja, az alagutakban nyújt segítséget a navigáció terén. Persze ismerve a Budai Vár alatti alagút hosszát megkérdezhetitek, hogy ez mire jó? Egy hosszabb alagútban (amiben elágazások is lehetnek), ahol a GPS akár több percre is elveszítheti a jelet, nagy segítséget nyújthat az, hogy az átlagsebességünk alapján a GPS vakon követi utunkat, és így esélyt ad arra, hogy a megfelelő utasítást itt is a megfelelő helyen kapjuk.

Alternatív útvonalak valós időben. A megoldás ötletes, de macerás. Amikor megjelenik az alternatív útvonalat felajánló ablak, akkor nyilván megnézem az Előnézetet, és utána döntök arról, hogy elfogadom-e a javasolt megoldást. De mindezt esetleg egy 4,3″-as kijelzőn, vezetés közben. Nem tudom, ehhez városban nem használtam eleget.

Parkolók az uticél közelében. Hasznos, és használható is. Az célállomás közelében megjelenik egy “P” betű a kijelzőn, amelyre rákattintva a közelben lévő parkolási lehetőségekről kapunk információt.

Kicsit továbbgondolva a rendszert, a távoli jövőben, amikor a parkolók majd jelzik valahogyan online is, hogy mennyi szabad helyük van, akkor a connected lehetőségnek köszönhetően azt is megtudhatjuk, hogy a kiválasztott parkolóházban valóban van-e szabad hely, és így biztosan nem keveredünk olyan helyre ahol már nem tudunk megállni. Amikor tényleg sietünk, ez egy fontos információ lehet.

Letérés okának megjelenítése. Ez is hasznos extra lehet. Vannak esetek, amikor valamiért elhagyjuk az az autópályát, mert tankolni akarunk, vagy inni egy kávét, esetleg kirándulás közben megnéznénk egy környékbeli nevezetességet. Általában a különféle navigációs megoldások azonnal visszavisznek a sztrádára, holott egyáltalán nem biztos, hogy eltévedtünk…

A most bevezetett extra, számba veszi a körülöttünk található lehetőségeket, és ezek közül ajánl nekünk néhányat elfogadásra.

Végül, bár ez nem a 2.0 újdonsága, de én mégis nagyon hasznosnak tartom, az a Veszélyt jelző táblák kijelzése. Nem csak mutatja ezeket, de hangjelzést is ad ilyenkor. Néhány képernyőmentést erről is hoztam.

Azért meg kell mondanom, eddig nem éreztem az 5″-nál nagyobb kijelző hiányát, de most, a rengeteg “menet közben” jelzett lehetőség között, nagy segítség volt a 7″-os kijelző…

Végül egy videó:

Összegzés: Ötletes extrák, hasznos kiegészítők. A bemutatott újdonságok hasznos útitársak lehetnek, akár a városban, akár autópályán haladunk. Az alagút kiegészítő azoknak lesz nagy segítség, akik sokat járják Európa útjait. A Torlódás elkerülése funkció ötletes, remélem egyszer gyakorlatban is sikerül kipróbálnom. Hamarosan kapható lesz hazánkban is az első készülék, amelyben iGO primo 2.0 alapú szív dobog, ez a Becker új 50-es sorozata.

A készüléket az NNG Kft. segítségével próbálhattuk ki, köszönjük!

Kapcsolódó cikkek:

https://navigyurci.hu/2011/09/20/igo-primo-2-0-yes-i-go-885-a-hordozo/
https://navigyurci.hu/2011/09/24/igo-primo-2-0-barangolas-a-menuben/
https://navigyurci.hu/2010/11/02/igo-primo-1-2-uj-connected-szolgaltatasokkal/
https://navigyurci.hu/2011/08/19/igo-primo-app-for-iphone-live-szolgaltatasok/
https://navigyurci.hu/2011/08/26/intuitiv-navigacio-a-legujabb-igo-primo-2-0-navigacios-szoftverrel/
https://navigyurci.hu/2011/08/10/most-mar-biztos-erkezik-a-becker-uj-5-zollos-szeriaja/

121 hozzászólás
  1. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    A felolvasás jó ötlet … lenne, ha ennek a feature-nek a bekapcsolása nem járna szinte kereszteződésenkénti ajánlattal. Pontosan azért “default off” ez a funkció, mert normál városi közlekedés mellett nagyon sokszor kell ajánlatot tennie (nagyon sokszor megállsz piros lámpánál, kereszteződésben, de ez nem feltétlenül jelent dugót).
    Amíg ez a kijelzőn nem jelent gondot, mert mellette továbbra is látod a térképet meg a következő forduló adatait, úgy felolvasás esetén folyamatos pofázást, majd a készülék korai távozását jelentené káromkodás kíséretében a vezetőoldali ablakon keresztül. Nem ez a cél. :-)

  2. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    “1. Rossz megszokás, de muszáj látnom merre tervez a navi.”

    Ez nem rossz szokás, lévén, hogy a térkép is téved(het), de a megjegyzésem nem erről szólt, hanem arról, hogy:
    a) nem vagy KÖTELES megnézni az előnézetet ahhoz, hogy alternatív útra lépj, ergo az alapadatokkal és azzal, hogy a kerülőút lehetséges, a program hozzányúlás nélkül is segít kerülni.
    b) ha viszont kényszert érzel, hogy megnézd az előnézetet, és orvos sem kezelt sikeresen ez ellen :-), akkor nyugodtan megteheted, mert ez az ablak akkor ugrik fel, amikor úgyis áll vagy vánszorog az autó.

    • avatar
      2011. október 4. Válasz
      Gyurci

      @ Moha bá

      1b. Ok
      2. Igaz, de ez akkor is csak vészmegoldás.
      5. Szines ikonok (?) A benzinkutakat sem lehet megoldani már mióta…

  3. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    “2. Egy lejáró akár több kilométerre is lehet.”

    Nézzük gyakorlati szempontból a dolgot. Amennyiben már ott állsz (vagy araszolsz) a dugóban, akkor alapvetően három lehetőséged van: (1) öngyilkos leszel helyben, (2) kiszállsz az autóból, és gyalog folytatod az utat, (3) araszolsz tovább, és egyszer csak elérsz a következő kijáratig.

    Engedelmeddel az első két esetet destruktív jellege és statisztikailag elhanyagolható volta miatt kizárom. Amennyiben a harmadik esettel foglalkozunk, akkor TMC nélkül (merthogy a készülékek 99%-át célozzuk, amikben nincs TMC) maximum az Isteni sugallat című nem dokumentált feature segíthetne abban, hogy előre megsejtsd a dugót, és időben lerohanj a pályáról.

    Ha sem ez, sem egy haveri telefonhívás, sem pedig az éppen hallgatott rádió nem töltötte be ezt a funkciót, akkor egyszer csak hopp, megérkezel a dugóba. Történt már velünk ilyen.

    Amennyiben ez bekövetkezik, akkor jön jól ez a feature. Ugyanis bármilyen messze is van az a kijárat, és akárhány percig is tart azt dugóban elérni (remélhetőleg légkondi mellett), a végeredmény az, hogy előbb-utóbb el fogod érni a kijáratot.

    Na, és EKKOR nagyon fontos, hogy ez a funkció megmondja előre, hogy vajon érdemes-e egyáltalán lehajtanod ott, vagy a hulladékhasznosító telep portásának integetve jöhetsz vissza, hogy önként újra a sor végére állj.

    Ez nem a magic button, de a körülmények ilyetén alakulása mellett ez igenis segítség az autósnak. Persze, ha nagyon unalmas a dugó, akkor hasonlóképpen az Útvonal/Elkerülés funkciók között bogarászva is megtalálod ezt, de itt pont arról lenne szó, hogy a program elébemegy ennek, és önként segít.

  4. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    “5. És tényleg, a listázási opciók között lehetne távolság, szabad hely, és ár szerint is.”

    Én meg pont azt szeretném, ha a navigáció túljutna a listázási opciókon.

    Ez a funkció, amiről írsz, pont egy kis túllépés. Nem listát mutogatunk, hogy a vezetőnek “szárazon” kelljen döntést hoznia, hanem a térképet toljuk a szeme elé. Középen ott a megadott célpont, körben meg a lehetséges parkolók. Szépen tud dönteni, hogy melyik van a legközelebb gyalog, melyik esik jobban az útjába stb., stb. Hatalmas ugrás a korábbi listázós megoldásokhoz képest.

    Namármost miért is ne lehetne továbblépni, és ha megjön az online adat, akkor mondjuk zölddel, sárgával vagy pirossal mutatni az adat hiányában egységesen kék színű parkoló ikonokat jelezvén, hogy melyikben hány szabad hely van? A piros felé csak akkor indulok, ha sokkal közelebb van, mint a többi, és van időm várni pár percet, mire bejutok. Ha rohanok, akkor zöldet keresek.

    Aztán meg felugorhat a képernyő tetején egy csík, ahol gyorsan beírhatom, pár verzió közül kiválaszthatom, vagy +/- gombokkal belőhetem, hogy mennyi ideig akarok tartózkodni, és akkor a P ikonok kapnak még egy négyzetes hátteret is mutatva, hogy melyik olcsóbb, és melyik drágább az adott időtartamra.

    Nekem ez a GPS 2.0, amikor már messze túlmegyünk az A-B navigáción, és sok extra adatot KÉNYELMESEN adunk a felhasználó kezébe. Pláne mert egy kocsiban ül, és nem kényelmesen, karosszékből válogat.

  5. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    “Moha bá: El tetszett siklani viszont egy lényeges kritika mellett”

    Szia András! Nem siklottam el, de ez afféle szubjektív vita, amiben nehéz okosnak lenni. Én 43 éves szemmel bambulom a kijelzőket, és folyamatosan 2 db PND-vel autózom mindenhova. Mindkét készülék 4.3″-es. Ja, meg ott van az iPhone, ami még kisebb. Néha tesztelnem kell egy 5″-est, vagy iPad-en veszem magam elé a navigációt, és akkor azt mondom, hogy “azannya”, vagy azt, hogy “ja kérem, így könnyű”, de aztán másnap megint a két 4.3″-es meg az iPhone tornáztatja a szememet.

    Én még látom a dolgokat, és nem is kell közelebb hajolnom, de nyilvánvaló, hogy nem mindenki ilyen szerencsés, meg hogy 5 év múlva már én is morogni fogok emiatt.

    A jó hír az, hogy 5 év múlva már eltolódik a piac a sokkal nagyobb kijelzők meg az extra kicsi kijelzők (telefonok, esetleg bőr alá beültetve) irányába. Egyiken vidáman lehet majd mindent látni, másikon csak alapinfók jelennek meg, és Eszter mindent felolvas majd, amit egy szúrós pillantással (képernyőérintés nélkül) vagy egy “kuss” vezényszóval bele is lehet fojtani majd. :-)

    A jelen korban két dolog biztos (az adón és a halálon kívül):
    1. Manapság a képen már nagyon sok információt kell mutatnunk, így a méretek erősen korlátozva vannak. Jelenleg ott tartunk, hogy a térkép képernyő területe körben ki van osztva, és ha még valamit meg kell mutatnunk, az már csak a térkép közepére férhet.
    2. Na, ezt nem írom le, mert fenékbe billentenek a kollégák. :-)

  6. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Tomi

    Nekem 2 kérdésem lenne ami miatt nem szeretem a primot. Hátha javítják.

    1. Térképnézetnél lehet e egyéni térképnézetet beállítani vagy csak az előre meghatározott össze-vissza zoomolós lehetőség van? (pl. igo8)
    2. Nagy szavak kitalálása helyet inkább normális tervezés kellene mint az igo8-ba pl még mindig betegesen ragaszkodik az általa megtervezett úthoz? Mert ha letérünk róla akkor minden áron visszavinne rá, nem új útvonalat tervez mint a igo8ba.
    És most minden a hivatalos programon belüli beállításra gondolok nem sys.txt és nem .ipa buheráról beszélek.
    LEhetőségem volt a hétvégén kipróbálni az iphone 2es primo verziót ami nem azonos ezzel,de pl ott is a tervezésnél meg a nézetnél is visszábblépet a 1.3.X verzióhoz képest.
    Ez a fejlődés?

    • avatar
      2011. október 4. Válasz
      Gyurci

      @ Tomi Most, hogy Mohá bá előbújt a messzeségből, ezt a választ inkább ráhagyom. :)

  7. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    2. Persze, hogy vészmegoldás. TMC nélkül mi mást lehetne csinálni?! Sajnos a jelenlegi készülékméretek (és készülékárak!) mellett sem a kristálygömb, sem egy jövőbelátó öregasszony nem fér el a házon belül. Ráadásul a TMC sem minden dugóról tud. Namármost, ha viszont már belefutottál, akkor jön ez, és segít kijutni belőle … amikor eléred a kijáratot.

    5. Mi nincs megoldva a benzinkutaknál? Nekem Ausztráliában gyönyörűen színeskednek, nagy Shell, Caltex meg BP ikonok vigyorognak a térképen. Nekem már csak az a bajom, hogy kétféle Caltex kút van, nekem meg csak az egyikre van kedvezményem, a színes ikon alapján pedig nem lehet választani. Tehát azt hiszem, hogy ez nem a programon, hanem az adaton és/vagy jogi dolgokon múlik itthon is.

    Tomi felvetéseire nem terveztem reagálni, mert nem a cikkhez kapcsolódnak. Ha viszont rám toltad, akkor annyit tudok mondani, hogy
    — nekem is hiányoznak egyes iGO8 funkciók, de a tömegtermék nyilvánvalóan nem ebben az irányban fejlődik, így én is csak nosztalgikus álmaimban találkozom már vele, vagy ha egy ügyfélnek iGO8-as terméket csinálunk (ami még mindig eszméletlenül népszerű Ausztráliában).
    — Kellene valami konkrét kifogás az útvonaltervezéssel kapcsolatban, ami úgy 4500%-nyit javult az iGO8-hoz képest, és én ezt nap mint nap látom, hogy mennyivel jobb és intelligensebb.
    A program pedig pont a Gyurci által részletezett funkciókon keresztül ragaszkodik ma már kevésbé az eredeti útvonalhoz.
    — Az új iPhone program nem a primo 2.0 felületét kapta. Az még a korábbi UI.

    • avatar
      2011. október 4. Válasz
      Gyurci

      2. Ok.
      5. Persze itthonra gondoltam, ha jól emlékszem csak az Agip lett “logósítva”. Licensz, nem licensz hiányzik. :)

      Tényleg rád toltam, ha már itt vagy… :) Köszönöm, hogy helyettem…

  8. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    Ha csak Agip van, akkor szinte biztos, hogy valamilyen jogi akadálya van, vagy valami engedély hiányzik. Ezek lassan mennek, nem kell csodát várni. Az adat megvan, hiszen nekem odakint vigyorognak a Shell és BP logók is (OMV meg MOL persze nincs), így technikailag semmiből sem állna itthon is mutatni őket.

    • avatar
      2011. október 4. Válasz
      Gyurci

      @ Moha bá Szuper, akkor előbb – utóbb…

  9. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Moha bá

    A lepényhal meg először…

    • avatar
      2011. október 4. Válasz
      Gyurci

      :D

  10. avatar
    2011. október 4. Válasz
    Tomi

    -Írtam, hogy iphonon más a 2 mint itt.
    -Ez miért nem idetartozik???
    A programmal kapcsolatba voltak kérdéseim, az igo8 csak példa volt.
    Konkrét kifogás oké!
    Most pénteken amint mondtam volt nálam egy primo 2.X nem tudom pontosan milyen Iphone program (de ahogy hallom ez pnakon is baj, nem tudom, mert én nem használom)
    Szóval konkrétan újpestre volt egy címem, odataláltam természetesen navi nélkül is, de próbából ment az is, szóval a megtervezett út úgy nézett ki, hogy a kálvintól a barosson végig majd a hungáriára stb stb, én tovább mentem a hungárián és a pongárcon mentem el zuglón keresztül, namár most ahogy átléptem a hungáriát, az új mindenáron a hungáriára akart visszafordítani, még a pongrácról is. Ilyeneke a régebbik nem csináltak, még az én 1.3.10es vodás navim is egyből áttervezett és simán ment tovább a pongrácon, nem akadt fent ezen, hogy nem arra mentem amit ő mondott.
    Ez az intelligencia??? Hogy csak arra mehetünk amerre ő gondolja, párhuzamos utakon is????
    Vicc
    -A másik a nézet volt! Gondolom az se ide tartozik, mert kritika érte és nem tudtátok cenzúrázni…
    Miért kell nekem 3dbe szinte vízszintesen néznem az utcákat? Jobb élményt nyújtott 2d-be az új, de az se volt tökéletes mert távol volt, hiába volt közelre állítva és az az állandó zoomolgatás…
    Ezek észrevételek voltak. Kérdést akartam feltenni, de úgy látszik, hogy ilyeneket nem lehet, mert az NNG akarja megmondani nekem, hogy mi a jó, és ha vmi nem tetszik nekik akkor az tilos… Elküldjem először elolvasásra ezt a hozzászólást, hogy átnézzétek?

    • avatar
      2011. október 4. Válasz
      Gyurci

      @ Tomi Nem tetszik a hozzászólásod stílusa. Kérlek a megszokott normális hangnemben szólj hozzá, vagy…
      Szerintem kaptál választ, olyat amilyet lehetett. Ez egy magán oldal, hivatalos választ az NNG fórumain próbálj meg találni.
      Itt csak meghallgatni tudunk…

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás